Bukefalos 28 år!

Klicker-träning av katt

cewe

Trådstartare
Satt och läste i en annan tråd om klicker-träning av häst och fick en tanke om det går att göra på katt också.
Har en 4 årig hankatt som inte lyssnar på sitt namn (jodå hör gör han :smirk: )
Någon som har prövat?
I så fall hur gick ni tillväga?
Och var köper man klickern någonstans?
 
Sv: Klicker-träning av katt

En klicker köper du på djuraffären, kostar 30-50 kr.
Du börjar med att klicka, ge godis, å håller på så tills han fattar att klickern betyder godis. När han lärt sej att klicket är nåt bra kan du börja träna d du vill att han ska kunna.
Jag har aldrig tränat katt men både häst och hund.
 
Sv: Klicker-träning av katt

Ok,tack.
Ska iallafall till djuraffären idag, kisse hade tappat sitt halsband upptäckte jag inatt.
Sen har jag fyra veckor semester snart och då tänkte passa på att träna honom.
Inte kommer han undan heller för vi är ute med båten då :devil:
Kanske ska passa på att börja med lillkissen också.
 
Sv: Klicker-träning av katt

Det borde väl gå. Vi har gjort så med vår katt att vi alltid ropar på henne när hon får nån extramat från matlagningen (en köttslamsa eller så). Klassisk betingning, med andra ord. Hon lyssnar! :D Så nog går det att dressera katter också, men de fattar trögare än hundar och hästar exempelvis, tycker jag. Och man måste vara tokkonsekvent.
 
Sv: Klicker-träning av katt

Katter fattar snabbare än både hundar och hästar, men är väldigt svårmotiverade. Mina katter klarar att öppna dörrar, kökskåp, burkar och alla sorters lådor. :crazy: De kan kommandona kom, gå ner, hopp upp och hämta (bara den lilla kan hämta, hankatten har aldrig förstått poängen med apportering)

Skillnaden är att katter som sagt helt saknar önskan att vara tillags... Jag tänkte skaffa en klicker till gå fot-träningen, men det har inte blivit av än. Med lite uppmuntran i form av råa köttbitar kommer hon ihåg hur man gör, annars är allt annat än matte intressant. Hankatten, som är mycket mer intelligent en den lilla egenligen, är mycket svårare att lära saker. Han tycker helt enkelt inte att trick och lekar är roliga på det sättet, och då saknas ju all motivation.
 
Sv: Klicker-träning av katt

Nej nej, katter är mycket smartare än hundar och hästar, de vet att det är jobbigt och totalt onödigt att lära sig saker, medan hundar och hästar är dumma och korkade :devil:

Katter är helt enkelt självständiga djur som inte kan mata sig själva ;)
 
Sv: Klicker-träning av katt

Mina kan. De har dessutom vett att gömma den stulna maten under sängen, och inte äta av den när matte är i närheten :crazy: Som tur är har de inte lärt sig öppna konservburkar än, även om de kan få ut dem ur skåpet :devil:
Hos hankattens gamla ägare finns inga dörrhandtag, utan sånnadär dörrknoppar som man vrider för att öppna. Katterna lärde sig fort (även små ungar) att hoppa på handtagen, och har de väl lärt sig att det är handtagen man öppnar med spelar det ingen roll hur man vrider dem, de hittar på nya sätt att ta sig ut. Kul att sälja kattungar: vaccinerade, reggade, rumsrena och kan öppna alla sorters dörrar :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 932
Senast: cirkus
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Happimess
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 243
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp