Klickerträning: Hästen "ger upp"

Twirro

Trådstartare
Hejsan! Skulle behöva lite hjälp med vad man ska göra när hästen "ger upp" i klickerträningen.. exempel: Jag håller på att lära min medryttarponny att apportera. Vi har tränat apportträning med ett spö under en längre tid nu, och hon biter i spöt men det är just lyfta upp det som är problemet. Ibland lyfter hon det nån decimeter över marken, dock tror jag oftast det är för att det råkar "fastna/bli kvar" i munnen när hon höjer huvudet. Såklart klickar jag då och ger godis+mkt beröm. Men oftast står hon bara och biter lite grann i spöt, prövar några gånger och om inte det funkar "ger hon upp". Är det att jag har ställt kraven att börja lyfta spöt for tidigt då eller? För det märks att hon vet att hon ska bita i spöt när det ligger på marken, men att hon ska lyfta det verkar hon inte riktigt koppla.. är det bara fortsätta att klicka varje gång hon "råkar få med det upp" eller har någon nått smart tips? Det händer lite då och då att hon "ger upp" i våran träning och bara ställer sig och stirrar tills jag ber om något lättare, alternativt går där ifrån.. Behövs det mer motivation eller vad kan vara problemet? Just nu motiverar jag med mat, vilket är det som står på topp på hennes lista. Tack på förhand! :)
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

Verkar som att hon tycker det är tråkigt! Prova något annat och strunta i detta "tricket" just nu. Sänk kraven och kom tillbaka senare när ni fått upp motivationen i annat. Det är iallaflal vad jag hade gjort :)

Bara dumt att "älta" något som hästen inte tycker är roligt. Dock kan det ju vara så att hon inte förstår heller, kan inte bedöma då jag inte sett er tyvärr.
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

Använder du olika sorters mat som belöning? Att använda några alldeles superextra gott när hon lyfter spöt kan fungera.
Kanske har du för höga krav, vill att hon ska lyfta för högt? Nöj dej med bara någon liten halvcentimeter över marken i början! Ett vanligt fel är att man har för "höga trappsteg", man förväntar sig för mycket. Tänk på att hästen inte har en blekaste aning om vad den ska göra. Det är apsvårt att luska ut vad klickaren vill, tro mig jag har testat ;)
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

(delvis knapplån)
Okej AmandaLale, kan vara så! :) Kanske ev ska köra kortare pass också, kan vara det.. brukar vara så dålig på att sluta i tid (dumma mig!) Tack för hjälpen! :)

Sthu, det låter väldigt som mig.. att ställa för höga krav! Bra att man blir påmind om det så tänker man lättare på det i träningen! Tackar! :D
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

standardfrågor:

har hon fattat klickern?
har hon fattat det så ska det vara ett tydligt avbrott i beteendet när du klickar.

har du en tydlig plan för hur de olika delmålen ser ut?
vet inte du hur du ska lära henne edt så blir det lätt lite stagnerat efter ett tag och man kommer itne vidare. Tydliga delmål och mål. Fortsätt vidare till nästa delmål när det nuvarande delmålet funkar till ca 80 %.

har du gått för fort/långsamt fram?
Har du kanske höjt kraven lite för fort? det är lite av en jojoträning, man går tillbaka och berömmer. Gör man inte det kan djuren bli lite avslagna efter ett tag, för det blir ju bara svårare och svårare... i samma veva kan de ge upp lite om man inte går vidare vid rätt tillfälle. Än en gång, tydliga delmål för vad du ska göra härnäst. En svår balansgång.

Är det er första trick?
kanske blev det för svårt för ett första trick...

har du klickat förut och vet vad du gör?
har du inte gjort så mycket förut så kan din timing vara off och därav göra att hon är lite förvirrad över vad som ska göras. Timing är A och O i klicker, utan den kommer man ingenstans!

förslag på delmål för apportera spö: (endast förslag, finns alltid flera sätt)
1. sätta nosen på spöet när du håller i det - target
2. sätta nosen på spöet på backen - target (redan här kan man börja flytta sig längre bort så hästen måste gå en bit för att komma till spöet, variera avståndet)
3 nafsa bita i spöet
4. bita mer ordentligt i spöet
5 lyfta spöet
6 lyfta spöet,hålla kvar det. (öka sekunderna alltefetrsom)
7 vända sig mot dig
7öka avståndet, se om du akn få hästen att ta några steg med spöet i munnen.

osv.... Lägg till kommandotkanske redan vid 3 - 4. OCH, det ska finnas massa mindre delmål mellan de här delmålen!!!
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

vi har redan 3 hundar hemma så det är det ingen brist på, men det var inte det som var frågan :P
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

Timing anser jag inte vara något problem, och har använt klicker mycker förrut på hundarna. Det är inte heller vårat första trick och hon förstår klickern. Rider man tex med klicker och klickar så stannat hon och vänder huvudet för att få godis, det tycker jag visar att hon förstår den iallafall! :) Jag tror man blir lite "försoffad" då hundarna jag tränar med är väldigt klipska och fattar fort, det är en större utmaning med hästar men det är ju bara kul och lärorikt! :D Jätte bra att du skickade standardfrågorna iallafall, om inte annat så kan man ha mycker nytta av dom när man ska lära in andra saker! Efter att ha läst igenom din text är jag ganska säker på att jag är dålig på att tänka ut tydliga delmål och mål, så tack för hjälpen med det! :D
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

Varför inte träna på ngt som den gör naturligt?

min val. fick bära posten från brevlådan o sprang omkring med fotbollar, krubbor, bar spöt, bet i ryktskrapans handtag som ung för att den var mkt pysslig med munnen o har alltid varit. Öppnar dörrar, drar sönder täcken osv.

Igår sa jag åt hunden att hämta pinnen o hästen som var med- gick loss på en gran:rofl:
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

Jo jag har tränat henne på att vifta med frambenet vilket hon gör naturligt, så nu har vi kommando på det också! :) Apportering ville jag lära in eftersom att hon alltid efter att man gett henne mat i hink bet lite i hinkkanten när hon var färdig, och utifrån det har vi tränat vidare, så man kan väll säga att det är en sak som hon gör naturligt fast lite vidareutvecklat? :)

Haha vilken gullig häst! :D Igår när jag var i stallet stod hon och bet i änden på soppborsten som jag lämnat bredvid boxen, det var tydligen roligt! :D
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

Naturligt att sparka fotboll? Nädu axel, nu snurrar du allt i nattmössan ;) (bäst att förtydliga att jag är ironisk, speciellt med tanke på hur mycket du verkar "gilla" min yrkesgrupp)

Jätteroligt att ni gör sånt!
Alla beteenden går att utveckla. Så jobba vidare, Twirro! Tänk på att gå lagom snabbt fram så kan man lära nästan vad som helst.
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

Nu har jag precis börjat med klicker så jag har lite dålig koll, men jag får en känsla av att hon kanske tycker att spöet är lite äckligt att bita i? Min häst biter bara i vissa saker, men "targetar" vad jag än stoppar fram, mer eller mindre :P
 
Sv: Klickerträning: Hästen "ger upp"

Nja då skulle jag nog vilja påstå att du har fel faktiskt.. hon biter gärna i spön även när hon vet att jag inte är där eller har med godis och klicker! :) Men det var ett bra förslag, det är ju lite svårt att veta exakt när man inte sett med egna ögon! :) Hon brukar smaka på det mesta med munnen.. lagom förskräckta blev vi när en i stallet höll fram kattungen och hon försökte "bita/naffsa" (med läpparna) lite försiktigt :s xD
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 881
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 386
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp