Bukefalos 28 år!

Klimakteriet??

Sv: Klimakteriet??

Min mens har varit ganska lika hela tiden, väldigt riklig och mycket smärtor. Kanske att det blivit mer klumpar i blodet under senare år och mensen har kommit lite oftare. Men visst ibland har jag också ljust blod, främst i början av perioden.
 
Sv: Klimakteriet??

Har en fundering om hur ni andra upplevt det...

Antar att jag kommit in i klimakteriet då mensen hoppar lite hur som, och jag ju har åldern inne:p
Funderar dock om andra upplever att ägglossningarna blir värre?? Hade igår så ont att jag upplevde det som jobbigt att stå rak, visst brukar jag känna av annars med, men det verkar bli värre.

Rikligare blödningar med, men jag antar att det är normalt. Hur länge brukar det hålla på innan det helt upphör? Vill gärna bli av med det, då det inte längre fyller någon funktion:D
 
Sv: Klimakteriet??

Har en fundering om hur ni andra upplevt det...

Antar att jag kommit in i klimakteriet då mensen hoppar lite hur som, och jag ju har åldern inne:p
Funderar dock om andra upplever att ägglossningarna blir värre?? Hade igår så ont att jag upplevde det som jobbigt att stå rak, visst brukar jag känna av annars med, men det verkar bli värre.

Rikligare blödningar med, men jag antar att det är normalt. Hur länge brukar det hålla på innan det helt upphör? Vill gärna bli av med det, då det inte längre fyller någon funktion:D

Jag tycker att man i den här åldern, eller generellt ska kontakta gyn så snart som möjligt, när man känner att man har problem, när livet blir jobbigt relaterat till menstruationen oavsett det handlar om intensitet eller tidsintervaller. När man har 'stängt butiken' och inte har nytta av sin menstruation längre så finns det hjälp att få så att inte menstruationen ska påverka livet negativt. I klimakterieåldern blir man ofta (negativt) påverkad ändå på ett eller annat sätt utöver blödningarna ändå så kan man göra något åt dem så går resten av resan lättare.
 
Sv: Klimakteriet??

Omöjligt att säga hur länge det kommer att vara, men snittåldern för menopaus (när mensen upphör) är 51.

Just ryckig mens och rikligare blödningar är typiska klimakteriesymtom. Ägglossning däremot, vet jag inget om. Men den gynekolog jag var hos i våras sa att på min beskrivning lät det som att de sporadiska blödningar jag hade nog var mens utan ägglossning. (Då hade dock blödningarna gått från rikliga till väldigt blygsamma).
 
Sv: Klimakteriet??

Attans, då får jag nog härda ut några år till:p

Trodde att ägglossningen upphörde före, men verkar inte så, alternativt att det är någon annan värk?? Har ont även idag, dock inte lika mycket.

Var till gyn i början av hösten, och var iaf då helt frisk:)
 
Sv: Klimakteriet??

*knapplån*

Om det är OK för TS lånar jag tråden lite, för att få några funderingar från de kloka.

Bytte hormonspiral i oktober 2012 (det var dax), min femte (om jag räknat rätt). Efter bytet får jag mens helt regelbundet, från att inte ha haft mens på närmare 20 år. Besvikelse. Får också problem, vilket senare visar sig vara chokladcystor. Provar att byta spiral nu i januari, om det var den det var fel på (vilket gett mens med tillhörande problem). Fortfarande klockren mens, extremt tråkigt. Fortfarande en extrablödning varannan månad (som när jag hade ont av chokladcystorna, ont har jag dock inte längre), denna kommer som brunt gegg innan mens.

Nu börjar jag fundera på om mina blödningar är början på klimakteriet, jag är 42 i år och har inte fått barn. Ska det verkligen vaaaaaara på det här viset?!

(nej min gynekolog har inga svar på några frågor utan tycker mest att allt är normalt)
 
Sv: Klimakteriet??

Helt vansinnigt att spekulera men jag drar till med - klockren mens låter inte som klimakteriet.
 
Sv: Klimakteriet??

Nej, det talar ju helt klart emot. Det är verkligen enligt almanackan, m e m på timmen. Alla gissningar och tankar är lika välkomna.
 
Sv: Klimakteriet??

Klimakteriet beter sig ju mest ärligt i ren form, dvs när man inte är hormonbehandlad. Är man det kan symptomen spöka åt alla håll och kanter och bete sig precis hur som helst. Du kan mycket väl vara i startfasen för klimakteriet. Min menstruation började på samma sätt som din, i samma ålder, men jag var inte hormonbehandlad så mina menstruationer började istället att glesa ut och vara oregelbundna. Brunt klegg är vanligt i början och slutet av menstruationen, dvs det är äldre delar av slemhinnan som släpper först och sist.
 
Sv: Klimakteriet??

Absolut är det så, men mensen kommer ju ändå punktligt som den ska (den riktiga), gegget kommer två dagar innan just nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 875
Kropp & Själ Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft...
Svar
11
· Visningar
1 705
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp