Klimakterietråden

Scata

Trådstartare
Jag måste starta en klimakterietråd!

Ni som vet att ni är i klimakteriet eller ni som passerat, har ni fått någon hjälp via vården? Isåfall vad? Vad hade ni för besvär och vad fick ni för hjälp och till sist, hjälpte det?

Jag har sökt hjälp hos vården och dom vill göra gällande att det är klimakteriebesvär... Nu ska jag träffa en läkare som vill att jag provar antagligen ostrogen. Men jag är inte jättepepp på det...
Jag slutade med p-piller för typ 25 år sedan för jag mådde skit av hormonerna.

Jag skulle vilja höra er som haft problem med sömnen, ont i kroppen, ständig lite högre temp än normalt (ingen infektion), låg i humöret mm. Inte så mycket svettning dock. Finns det fler än jag?

Tips, pepp och råd
Hoppas jag på i denna tråd :o

Mvh Nedstämd Scata :(
 
Jag har varit i ett medicinskt framkallat klimakterie. Gick från fullt fertil 28(?)-åring till fullt klimakterie på tre veckor. Jag vet inte om jag ingår i dem du efterlyser eftersom jag inte har hamnat där pga ålder, men jag har i alla fall haft alla ”symtom” du nämner (och fler). Jag kan dock säga att östrogenplåster hjälpte en del. Man behöver ju inte ha ett helt, man kan klippa dem i önskad storlek (den sorten jag hade kunde man det i alla fall) och på så sätt testa sig fram till ett läge där man känner sig okej.
 
@Scata åh. Du mår som jag gör.

Ska ringa läkaren imorgon för jag tror att även jag är i klimakteriet. Fast jag har även rejäla svettningar.
 
Jag har varit i ett medicinskt framkallat klimakterie. Gick från fullt fertil 28(?)-åring till fullt klimakterie på tre veckor. Jag vet inte om jag ingår i dem du efterlyser eftersom jag inte har hamnat där pga ålder, men jag har i alla fall haft alla ”symtom” du nämner (och fler). Jag kan dock säga att östrogenplåster hjälpte en del. Man behöver ju inte ha ett helt, man kan klippa dem i önskad storlek (den sorten jag hade kunde man det i alla fall) och på så sätt testa sig fram till ett läge där man känner sig okej.
Plåster har jag aldrig hört talas om, spännande. Hur funkar dom? Utsöndrar dom östrogen in via huden? Hur länge använde du plåstren?

Självklart ingår du, du har ju varit i klimakteriet. Du vet ju hur det känns, det är ju samma även om ditt blev framkallat medicinskt :up:

Det talas om bioidentiska och kemiska hormon, är det något som du vet något om?
 
Plåster har jag aldrig hört talas om, spännande. Hur funkar dom? Utsöndrar dom östrogen in via huden? Hur länge använde du plåstren?

Självklart ingår du, du har ju varit i klimakteriet. Du vet ju hur det känns, det är ju samma även om ditt blev framkallat medicinskt :up:

Det talas om bioidentiska och kemiska hormon, är det något som du vet något om?
Det var ett litet genomskinligt plåster mindre än ett frimärke. Kroppen tar upp östrogenet från plåstret via huden. Minns tyvärr inte hur länge jag använde dem. Man får även sämre minne i klimakteriet :D (kan säkert även bero på den förlamande tröttheten).

Jag har dålig koll på östrogen som tillskott tyvärr. Spontat så låter det bioidentiska mer ”skonsamt”.
 
@Scata åh. Du mår som jag gör.

Ska ringa läkaren imorgon för jag tror att även jag är i klimakteriet. Fast jag har även rejäla svettningar.
Stackare! :( Men lite skönt att veta att det inte bara är jag, för jag har känt mig ganska deppig av detta. Just att "symptomen" är lite diffusa och göms bakom min reumatism...

Jag får rejäla svettpåslag istället för "vanlig" svettning när jag anstränger kroppen, t.ex power walk med vovvarna eller stressar på jobbet. Men inte på nätter som jag hört vissa få :crazy:

Ring läkare! Kan jag så kan du :up:
 
Jag måste starta en klimakterietråd!

Ni som vet att ni är i klimakteriet eller ni som passerat, har ni fått någon hjälp via vården? Isåfall vad? Vad hade ni för besvär och vad fick ni för hjälp och till sist, hjälpte det?

Jag har sökt hjälp hos vården och dom vill göra gällande att det är klimakteriebesvär... Nu ska jag träffa en läkare som vill att jag provar antagligen ostrogen. Men jag är inte jättepepp på det...
Jag slutade med p-piller för typ 25 år sedan för jag mådde skit av hormonerna.

Jag skulle vilja höra er som haft problem med sömnen, ont i kroppen, ständig lite högre temp än normalt (ingen infektion), låg i humöret mm. Inte så mycket svettning dock. Finns det fler än jag?

Tips, pepp och råd
Hoppas jag på i denna tråd :o

Mvh Nedstämd Scata :(
Jag är 50 och skulle gissa att jag hamnade i förklimakteriet för ca 2 är sedan. Jag märkte det på att jag svettades mer och att min pojkvän påtalade att jag var väldigt svajjig i humöret. Jag ville inte känns vid det, eftersom jag aldrig haft några som helst problem med mensvärk eller hormonrubbningar. Inga vallningningar däremot kunde jag vakna på natten och vara lite svettig under brösten och på bröstkorgen. Jag tar numer hormoner dock inte östrogen. Mår som jag förtjänar:love: Livet leker, stabilt humör och nedstämdhet en är borta. Inga svettningar under tuttarna längre, sover gott. Däremot har jag fortfarande ökad värk höften kring och under mens. Värken lättar något efter mens och ökar några dagar innan och under. Tar Ipren för det då.
 
Jag är 50 och skulle gissa att jag hamnade i förklimakteriet för ca 2 är sedan. Jag märkte det på att jag svettades mer och att min pojkvän påtalade att jag var väldigt svajjig i humöret. Jag ville inte känns vid det, eftersom jag aldrig haft några som helst problem med mensvärk eller hormonrubbningar. Inga vallningningar däremot kunde jag vakna på natten och vara lite svettig under brösten och på bröstkorgen. Jag tar numer hormoner dock inte östrogen. Mår som jag förtjänar:love: Livet leker, stabilt humör och nedstämdhet en är borta. Inga svettningar under tuttarna längre, sover gott. Däremot har jag fortfarande ökad värk höften kring och under mens. Värken lättar något efter mens och ökar några dagar innan och under. Tar Ipren för det då.
Åh! Finns det andra hormoner än östrogen?
Vad tar du?
 
Stackare! :( Men lite skönt att veta att det inte bara är jag, för jag har känt mig ganska deppig av detta. Just att "symptomen" är lite diffusa och göms bakom min reumatism...

Jag får rejäla svettpåslag istället för "vanlig" svettning när jag anstränger kroppen, t.ex power walk med vovvarna eller stressar på jobbet. Men inte på nätter som jag hört vissa få :crazy:

Ring läkare! Kan jag så kan du :up:

Jag både MS och fibro och det är oerhört svårt att utröna vad som beror på vad.

Är konstant trött, svettas ymnigt under brösten hela tiden, kroppen värker så jag snart blir galen, är ganska nere hela tiden och mitt humör svajar rejält, har även ökat i vikt och har fått rejäla blödningar och mensvärk från helvetet det sista halvåret.

Men allt detta kan ju även bero på dom andra sjukdomarna men det tror jag inte.

Tack! Ska ringa dom imorgon 👍
 
Åh! Finns det andra hormoner än östrogen?
Vad tar du?
Jag smörjer med bioidentiskt progesteron. Kvinnor i förklimakteriet har sällan för låga nivåer av östrogen. Istället är det förhållande mellan progesteron och östrogen som är rubbat. Du var ju lite nyfiken på bioidentiskt hormoner. Finns väldigt mycket information om det. Om du har en vettig läkare så kommer denne kunna svara på dina funderingar. Jag skulle aldrig få för mig att ta kemiskt framställt östrogen, utan endast acceptera bioidentiskt.
 
Jag har passerat klimakteriet och är i menopaus. Jag märkte inte av klimakteriet speciellt mycket. Hade inga svettingar etc. Nu i menopaus käkar jag Fytoöstrogen (naturpreparat) eftersom jag fick problem med sömnen. Kunde inte sova helt enkelt - låg vaken halva natten och kände mig helt speedad. Dock inga svettningar. Är svajjigare i humöret rent känslomässigt och grinar som ett barn både när jag är glad som ledsen. Det har jag inte gjort tidigare.

/Lizzie
 
Nu har skiten äntligen försvunnit på mig sen förra året men jag har haft ett helvete i nästan 4 år. Hamnade där tidigt , redan när jag var 44 med horribla värmevallningar dygnet runt, depressioner och extrem trötthet. Ville inte egentligen äta Östrogen och provade allt annat möjligt först utan något större resultat. Var bara att kapitulera inför östrogenet är 2015 eller ta livet av sig, ja det var nästan så illa. Efter det fick jag livet tillbaka. Slutade med östrogenet förra året och kan ha någon enstaka vallning emellanåt, mest i samband med stress.

Jag skulle inte varit så enveten med att inte ta Östrogen från början, hade gärna sluppit det helvetet i 4 år.
 
För mig är att inte sova ordentligt det värsta. Jag somnar snabbt, men vaknar typ 3-5 ggr/natt, och då ligger jag ändå bara i sängen i 7 timmar.... Jag håller just nu på med att testa Lunixen och jag tror att det ger mig lite bättre sömnkvalitet :) .
 
Jag undrar om jag inte är på väg in eller är i klimakteriet. Sover dåligt, vilket iofs kan bero på oregelbundna tider och mycket som maler i huvudet och har svårt att koppla av, men nu har jag iaf semester. Alltid trött, vilket beror på att jag sover dåligt. Svettats mycket under brösten, men jag har stor byst och det är fortfarande varmt. Deppig men det tycker jag varit länge och det finns orsaker jag deppar över, men ändå kanske det finns mer än bara sömnproblem och annat trassel som kan vara en starkt bidragande orsak, jag har åldern inne.

Ska nog ta ett snack med min husläkare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 461
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp