Klimakterietråden

Nu har jag varit på gyn, pratat lite och undersökts. Allt ser fint med äggstockarna och livmoder men jag har svamp så nu äter jag medicin mot det.

Spiralen är urplockad så nu får vi se om jag kommer märka någon skillnad. Jag fick tips om något som heter Vagifem för slemhinnorna men i övrigt så tyckte han att så länge jag inte har några andra bekymmer så gör vi inget. Att jag känner mig låg tyckte han jag skulle prata med husläkaren om så jag ska boka tid där för ett samtal.

Nu har jag tagit mitt första piller och tar ett nytt om ett par dar om det inte går över. Skönt att allt annars var bra. :up:
 
Nu har jag varit på gyn, pratat lite och undersökts. Allt ser fint med äggstockarna och livmoder men jag har svamp så nu äter jag medicin mot det.

Spiralen är urplockad så nu får vi se om jag kommer märka någon skillnad. Jag fick tips om något som heter Vagifem för slemhinnorna men i övrigt så tyckte han att så länge jag inte har några andra bekymmer så gör vi inget. Att jag känner mig låg tyckte han jag skulle prata med husläkaren om så jag ska boka tid där för ett samtal.

Nu har jag tagit mitt första piller och tar ett nytt om ett par dar om det inte går över. Skönt att allt annars var bra. :up:
Jag är skriven på vagifem, då detta bara verkar lokalt för torra slemhinnor och med min historia med ventromboser kan jag inte ta östrogen på annat sätt. Vill bara säga att torra slemhinnor och svamp har samband. Och att vagifem är jäkligt bra, men jäkligt dyrt - det står inte under högkostnadsskyddet så med tanke på åtgång så blir de dyra. Men, trots det så är det mest förmånligt att få dem utskrivna på recept, man får större paket då än om man köper receptfritt...
 
Nu har jag varit på gyn, pratat lite och undersökts. Allt ser fint med äggstockarna och livmoder men jag har svamp så nu äter jag medicin mot det.

Spiralen är urplockad så nu får vi se om jag kommer märka någon skillnad. Jag fick tips om något som heter Vagifem för slemhinnorna men i övrigt så tyckte han att så länge jag inte har några andra bekymmer så gör vi inget. Att jag känner mig låg tyckte han jag skulle prata med husläkaren om så jag ska boka tid där för ett samtal.

Nu har jag tagit mitt första piller och tar ett nytt om ett par dar om det inte går över. Skönt att allt annars var bra. :up:

Ett i mina ögon bättre alternativ för slemhinnorna och plånboken är Premeno Duo. De finns i Sverige och är inte nu längre billigare från Tyskland (pga kronkursen). De har räddat mitt sexliv och även gjort att jag har svamp betydligt mer sällan. Förutom klimakteriet har jag naturligt torra slemhinnor och äter medicin som också gör dem torra... :meh:

Jag tar en kur med Premeno och underhållssmörjer med Multigyn, då håller slemhinnorna sig på mattan.

Edit: Ovanstående är hormonfria.
 
Ett i mina ögon bättre alternativ för slemhinnorna och plånboken är Premeno Duo. De finns i Sverige och är inte nu längre billigare från Tyskland (pga kronkursen). De har räddat mitt sexliv och även gjort att jag har svamp betydligt mer sällan. Förutom klimakteriet har jag naturligt torra slemhinnor och äter medicin som också gör dem torra... :meh:

Jag tar en kur med Premeno och underhållssmörjer med Multigyn, då håller slemhinnorna sig på mattan.

Edit: Ovanstående är hormonfria.
Vad innehåller preparatet?
 
Ett i mina ögon bättre alternativ för slemhinnorna och plånboken är Premeno Duo. De finns i Sverige och är inte nu längre billigare från Tyskland (pga kronkursen). De har räddat mitt sexliv och även gjort att jag har svamp betydligt mer sällan. Förutom klimakteriet har jag naturligt torra slemhinnor och äter medicin som också gör dem torra... :meh:

Jag tar en kur med Premeno och underhållssmörjer med Multigyn, då håller slemhinnorna sig på mattan.

Edit: Ovanstående är hormonfria.
Jag hoppas att de här tabletterna jag fick utskrivna, hela fyra stycken, ska fungera. Har jag tur räcker det med en, annars ska jag som sagt ta en igen om några dagar. Jag vet faktiskt inte om jag haft svamp tidigare, jag tror inte det?

När jag ändå var inne på apoteket och hämtade ut tabletterna så köpte jag Vagifem samtidigt och höll på trilla omkull av chocken! Satan vad dyra de var! :eek: Jag får testa Premeno Duo nästa gång om jag behöver det, förhoppningsvis så behöver jag inget när svampen är borta.
 
Jag hoppas att de här tabletterna jag fick utskrivna, hela fyra stycken, ska fungera. Har jag tur räcker det med en, annars ska jag som sagt ta en igen om några dagar. Jag vet faktiskt inte om jag haft svamp tidigare, jag tror inte det?

När jag ändå var inne på apoteket och hämtade ut tabletterna så köpte jag Vagifem samtidigt och höll på trilla omkull av chocken! Satan vad dyra de var! :eek: Jag får testa Premeno Duo nästa gång om jag behöver det, förhoppningsvis så behöver jag inget när svampen är borta.

De jag nämnde är ju inte specifikt för svamp utan för att hålla slemhinnorna igång vilket gör att svampen inte får fäste så lätt. Jag vill ju hålla igång dem för att kunna ha sex.

Men vill du prova lokalverkande hormoner finns det billigare än Vagifem, tex Ovesterin (som min BM rekommenderade mig om jag ville prova).
 
Jag hoppas att de här tabletterna jag fick utskrivna, hela fyra stycken, ska fungera. Har jag tur räcker det med en, annars ska jag som sagt ta en igen om några dagar. Jag vet faktiskt inte om jag haft svamp tidigare, jag tror inte det?

När jag ändå var inne på apoteket och hämtade ut tabletterna så köpte jag Vagifem samtidigt och höll på trilla omkull av chocken! Satan vad dyra de var! :eek: Jag får testa Premeno Duo nästa gång om jag behöver det, förhoppningsvis så behöver jag inget när svampen är borta.
Vagifem har egentligen inget med din svampinfektion att göra, men utan vagifem blir dina slemhinnor uttorkade och mer mottagliga för svampinfektion. Du kan prova med preparat som vagisan tex, men det blir också en dyr (och i mitt tycke smetig historia). Vagifem tas sju dagar i rad (tror jag mig minnas), sen tar man bara tre i veckan (SOS) - då blir det drygare. Men att lösa ut dem är dyrt.

Jag kan inte använda något av de receptfria preparaten mot svamp, de förvärrar det bara. Multigyn som någon nämnde tidigare (minns inte vem?) är som att slänga diesel på brasan för mig, har jag inte haft svamp innan så får jag det då. Vagifem är det enda som hjälper mig - och det är östrogenet jag behöver.
 
Vagifem har egentligen inget med din svampinfektion att göra, men utan vagifem blir dina slemhinnor uttorkade och mer mottagliga för svampinfektion. Du kan prova med preparat som vagisan tex, men det blir också en dyr (och i mitt tycke smetig historia). Vagifem tas sju dagar i rad (tror jag mig minnas), sen tar man bara tre i veckan (SOS) - då blir det drygare. Men att lösa ut dem är dyrt.

Jag kan inte använda något av de receptfria preparaten mot svamp, de förvärrar det bara. Multigyn som någon nämnde tidigare (minns inte vem?) är som att slänga diesel på brasan för mig, har jag inte haft svamp innan så får jag det då. Vagifem är det enda som hjälper mig - och det är östrogenet jag behöver.

Det var jag som nämnde Multigyn. Jag tar det enbart i förebyggande för att hålla slemhinnorna i trim, har jag svamp är det receptbelagd medicin som gäller (mina mediciner gör mig inte bara torrare utan tar även ner mitt immunförsvar... jag brukar få svamp i munnen också :meh:). Jag skulle INTE våga använda något lokalverkande när jag har en svampinfektion!
 
Det var jag som nämnde Multigyn. Jag tar det enbart i förebyggande för att hålla slemhinnorna i trim, har jag svamp är det receptbelagd medicin som gäller (mina mediciner gör mig inte bara torrare utan tar även ner mitt immunförsvar... jag brukar få svamp i munnen också :meh:). Jag skulle INTE våga använda något lokalverkande när jag har en svampinfektion!
För mig betyder multigyn att jag FÅR hudirritationer och i förlängningen av det svamp av att använda preparatet. För underhåll använder jag dagligen vanlig vit vaselin, det går in i huden och slemhinnorna och är väldigt skonsamt och effektivt. 👍
 
För mig betyder multigyn att jag FÅR hudirritationer och i förlängningen av det svamp av att använda preparatet. För underhåll använder jag dagligen vanlig vit vaselin, det går in i huden och slemhinnorna och är väldigt skonsamt och effektivt. 👍

De nedre regionerna har verkligen sitt eget liv och variationer på hur de vill ha det... jag hade som sagt en massa besvär innan jag hittade Multigyn. Sedan "tvättar" jag med olja också, givetvis aldrig tvål!.
 
Pratade med mamma på telefonen och berättade att jag varit till gyn idag.
- Det var ju bra, hoppas du inte får träningsvärk nu.
- Träningsvärk? :confused:
- Ja, du har ju tränat sa du.
- Jag har varit till gynekologen. :laugh:
- Jag tyckte du sa gym ... :laugh:
 
Måste skriva av mig lite.
Jag har börjat läsa Kerstin Thorvalls bok "Kan det vara klimakteriet", och jösses vad bra hon är på att sätta ord på saker!

Nu har jag ätit östrogen ett tag och mår faktiskt ganska bra fysiskt - MEN - när Kerstin skriver (liknanade); Att ha en 14-årings pubertet med revoltkänslor och allt det andra på Insidan, en 50+årings trista Utsida som man definitivt inte känner igen sig i - det är vanligt i klimakteriet. Hela den psykiska delen åker bergochdal-bana.

Men vad gör man för att inte bli galen??
Jag tror på riktigt ibland att jag håller på att bli tokig :crazy::(
 
Har nu ätit östrogen i lite mer än 3 månader. I går när jag var och fick min ms-behandling hade jag plötsligt ett blodtryck på 150/90. Har legat på 110/70 tidigare så en rejäl höjning. Mina fotleder har börjat svullna sista tiden och jag har haft en envis huvudvärk i några veckor som inte vill ge med sig.

Jag kopplar detta till östrogentabletterna då samtliga symptom finns med i listan över biverkningar. Jag väljer att sluta med östrogenet nu och kommer kontakta husläkaren efter jul för att se om det finns några alternativ :meh:

Så surt för det har verkligen hjälpt mot klimakteriebesvären :arghh:
 
Har nu ätit östrogen i lite mer än 3 månader. I går när jag var och fick min ms-behandling hade jag plötsligt ett blodtryck på 150/90. Har legat på 110/70 tidigare så en rejäl höjning. Mina fotleder har börjat svullna sista tiden och jag har haft en envis huvudvärk i några veckor som inte vill ge med sig.

Jag kopplar detta till östrogentabletterna då samtliga symptom finns med i listan över biverkningar. Jag väljer att sluta med östrogenet nu och kommer kontakta husläkaren efter jul för att se om det finns några alternativ :meh:

Så surt för det har verkligen hjälpt mot klimakteriebesvären :arghh:
Åh vad trist :(
Men som du säger så är det en av de vanliga biverkningarna.
Jag fick gå och ta blodtryck varje månad i början för att kolla att det inte steg, men du gav en bra påminnelse nu att jag borde nog gå och kolla igen och sen med jämna mellanrum för det kan ju komma och det vill jag ju inte! Högt blodtryck ska man inte leka med :crazy:

Som tips så kanske östrogen-plåster är bättre? Men förhoppningsvis så är din husläkare påläst.
 
Åh vad trist :(
Men som du säger så är det en av de vanliga biverkningarna.
Jag fick gå och ta blodtryck varje månad i början för att kolla att det inte steg, men du gav en bra påminnelse nu att jag borde nog gå och kolla igen och sen med jämna mellanrum för det kan ju komma och det vill jag ju inte! Högt blodtryck ska man inte leka med :crazy:

Som tips så kanske östrogen-plåster är bättre? Men förhoppningsvis så är din husläkare påläst.

Jag ska kolla med henne om plåster eller någon annan variant kan vara något att prova. Högt blodtryck vill jag INTE ha då lider jag hellre av svettningar från helvetet.

Tror min husläkare är hyfsat påläst då hon är några år äldre än mig och själv har haft samma problem :)
 
Mot vallningar började jag ta naturläkemedlet Klimadynon för knappt två månader sedan, och det hjälpte ta mig tusan på en gång. Vet ju inte hur länge det kommer att ha effekt, men just nu är jag bara tacksam.
 
Jag upplever att jättenattljusolja lugnar ner eländet något. Hormoner törs jag inte ta (förutom lokalverkande men de använder jag inte regelbundet, bara när Premeno inte räcker) så jag är glad så länge oljan hjälper litegrann iaf.
 
Jag har väl vissa mindre symptom som skulle kunna tyda på att jag är nånstans mitt i klimakteriet, men har faktiskt ingen aning.
Däremot har jag gott hopp just nu om att den där eländiga mensen är på väg att ge upp hoppet. Senaste mensen var 2 veckor försenad, i mitten av januari. Och nu har jag alltså väntat 2 månader. Och det vore så oerhört skönt att slippa skiten!
Min menscykelbundna migrän har också varit väldigt mycket lindrigare, egentligen senaste året.
 
Hur vet man när det är klart, att klimakteriet är färdigt? Jag har inte haft mens sedan januari, men har nu plötsligt börjat sova dåligt utan någon egentlig anledning.
 
Hur vet man när det är klart, att klimakteriet är färdigt? Jag har inte haft mens sedan januari, men har nu plötsligt börjat sova dåligt utan någon egentlig anledning.
Tror man brukar säga att mensen ska ha varit borta ett år innan man slutar med preventivmedel.
Klimakteriebesvären kan hänga i många år efter det tyvärr.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 461
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp