Klimakterietråden

Jag är inte riktigt där ännu (klimakteriet) men fick fruktansvärda hormonpåslag (PMS) när jag tog ut min hormonsprial. Från att inte ha haft mens sedan jag var 23 år, fick jag världens humörsvängningar, fruktansvärd huvudvärk, uppblåsta bröst så det påverkade min vardag - vidrigt.

Googlade runt lite och såg att flera fått hjälp både vid PMS och klimakterie genom jättenattljusolja. Verkade inte så riskabelt så jag provade. Efter en vecka hade jag fått livet tillbaka, vilken oerhörd skillnad. Jag rekommenderar att i alla fall prova, förhoppningsvis är även du som provar en av de som blir hjälpta.
 
En fundering, jag är i förklimakteriet, men tack vare endomitros äter jag p-piller och märker därför inte av det ännu. Nu försöker min gynläkare övertyga mig att gå över på spiral, vet ej om jag vågar men hon säger det kan hjälpa klimakteriet sedan med att man behåller spiralen förbi sista tiden så hormonerna går ner naturligt. Någon mer som fått spiral som förslag?
 
En fundering, jag är i förklimakteriet, men tack vare endomitros äter jag p-piller och märker därför inte av det ännu. Nu försöker min gynläkare övertyga mig att gå över på spiral, vet ej om jag vågar men hon säger det kan hjälpa klimakteriet sedan med att man behåller spiralen förbi sista tiden så hormonerna går ner naturligt. Någon mer som fått spiral som förslag?
Ja. Det får nog majoriteten. Framförallt om man har endometrios. Hormonspiral för alla verkar vara nya grejen. (Jag sa nej absolut inte under några som helst omständigheter.)
 
Jag har inte så vansinnigt mycket besvär ännu mer än ”mens hela tiden” och ”hormonsvett”, inte mängden utan lukten. Och så konstant pms rent humörmässigt. Inte superkul men det kan väl bli värre 🤪
 
Jag har haft symptom på att jag är i övergångsåldern i 3-4 år nu. Svettningar i perioder (kan jag leva med) men känslomässigt är jag en katastrof till och från. Oftare djupa dalar än euforisk lycka får jag väl säga... Äter Remifemin dagligen som dämpar lite grann, men det är förbannat jobbigt i alla fall.

Känner mig dum i huvudet och obildbar också. På jobbet ska vi dela med oss av vad vi lärt oss när vi gått någon kurs. Men jag kan inte. Det är verkligen helt blankt trots att jag tycker mig ha tagit in det mesta vid själva kurstillfället. Det blir ju lite pinsamt när man för tredje gången försöker slinka undan från att berätta för kollegorna vad kursen handlade om :p Jag har inte varit någon lysande stjärna när det gäller inlärning, men det här är ta mig tusan katastrof! Extra jobbigt är det eftersom mitt jobb kräver att jag är uppdaterad inom ny forskning och nya rön. Tidigare har ju i alla fall det jag tyckt varit spännande fastnat i huvudet, men nu fastnar knappt det ens...

Jag är mer för naturläkemedel än regelrätta hormoner eftersom jag får en känsal av att hormoner bara flyttar fram problemen till ett senare tillfälle, men så kanske det inte funkar?
Någon av er som tagit något naturläkemedel som framförallt hjälp hjärngröten att försvinna och humörsvängningarna att dämpas?
 
Jag känner verkligen igen mig. För mig började de förra sommaren med sömnsvårigheter och värmevallningar och en överhoppad mens. Därefter kändes det som normalt igen, för att återkomma i vårvintras med en snabb viktuppgång på +10 procent av min normala kroppsvikt. Jag började träna mer i maj och juni oh började må bättre igen, men nu har mensen gjort uppehåll igen, jag sover dåligt, har värmevallningar och - inte minst - så hatar jag hela världen, det dåliga vädret och corona. Livet känns verkligen eländigt. Jag är fjorton igen och vill be hela världen, inklusive mig själv, att dra åt helvete. :wtf:
 
Jag känner verkligen igen mig. För mig började de förra sommaren med sömnsvårigheter och värmevallningar och en överhoppad mens. Därefter kändes det som normalt igen, för att återkomma i vårvintras med en snabb viktuppgång på +10 procent av min normala kroppsvikt. Jag började träna mer i maj och juni oh började må bättre igen, men nu har mensen gjort uppehåll igen, jag sover dåligt, har värmevallningar och - inte minst - så hatar jag hela världen, det dåliga vädret och corona. Livet känns verkligen eländigt. Jag är fjorton igen och vill be hela världen, inklusive mig själv, att dra åt helvete. :wtf:

Har du testat nattljusolja? Jag har haft liknande upplevelser och oljan har verkligen hjälpt. Det märkte jag verkligen när burken tagit slut och jag hade glömt att köpa en ny... :nailbiting:
 
52 och har väl varit klimakteriekärring i typ 2 år. Blir triggad av värme och får vallningar som är otroligt intensiva, så förra sommaren var hemsk. Kan inte ta östrogen då jag haft DVT. Har alrig i mitt liv svettats typ, nu svettas jag i hårbotten och i ansiktet - hur märklig känsla som helst.
Har ledvärk, är typ 93 år vissa dagar och har betydligt längre återhämtningstid både fysiskt som psykiskt. Och minnet - jisses, jag tappar ord, har vakuum i hjärnan. Blivit valhänt, tappar saker, känner mig klumpig. Är socialt trött, orkar inte med folk. Huden, hela jag är torr som fnöske och det har jag varit hela livet och alltid måst smörja huden 1.2 gånger dagligen men nu måste jag även använda vagiatorer och smörja näsan med olja för att inte krackelera.

Har liknande ”symptom”
 
Jag har inte testat, men det kan ju inte skada att göra det. Tack för tipset!

Jag kan rekommendera att börja på riktigt hög dos några veckor och sedan gå ner på en "underhållsdos", det har fungerat bäst för mig. Efamol har hög dos per kapsel så man inte behöver ta så många men sedan köper jag som sagt från Holland&Barrett eftersom det blir billigast.
 
Jag kan rekommendera att börja på riktigt hög dos några veckor och sedan gå ner på en "underhållsdos", det har fungerat bäst för mig. Efamol har hög dos per kapsel så man inte behöver ta så många men sedan köper jag som sagt från Holland&Barrett eftersom det blir billigast.
Har de någon nätbutik? Jag hittar bara att de har kursat i Sverige när jag googlar.
 
@athena_arabians vilka är det du köper? Hittade bara väldigt dyr jättenattljusolja och havtorn jämfört med det jag köper på topformula?

Se där, de var ju billigare. Jag har hittills inte hittat vettiga billigare i Sverige (sedan brukar jag iofs köpa annat hos H&B som inte finns i Sverige).

De här köper jag när de är på en bra kampanj: https://www.hollandandbarrett.com/s...-1000mg-plus-vitamin-b6-60007372?skuid=007376

Jag är väl lite "blind" för att handla i Sverige, oftast hittar jag inte de märken jag vill ha och om de finns är de mycket dyrare än utomlands :D
 
Se där, de var ju billigare. Jag har hittills inte hittat vettiga billigare i Sverige (sedan brukar jag iofs köpa annat hos H&B som inte finns i Sverige).

De här köper jag när de är på en bra kampanj: https://www.hollandandbarrett.com/s...-1000mg-plus-vitamin-b6-60007372?skuid=007376

Jag är väl lite "blind" för att handla i Sverige, oftast hittar jag inte de märken jag vill ha och om de finns är de mycket dyrare än utomlands :D
Vad synd för mig att dina inte var billigare! Det är ju alltid trevligt att komma billigare undan men då vet iallafall du (och andra) att det finns till vettiga priser i Sverige med :)

Nej ofta är det ju så. Jag köper endel utomlands med, ibland för att det är billigare och ibland för att det överhuvudtaget inte säljs i Sverige men just havtorn och GLA har topformula bra priser på. Ofta har de kampanjer med. Senast köpte jag fyra burkar havtorn för drygt 200 kr. Sommarrabatt och ytterligare en rabatt ovanpå det, det tackar jag för!
 
Vad synd för mig att dina inte var billigare! Det är ju alltid trevligt att komma billigare undan men då vet iallafall du (och andra) att det finns till vettiga priser i Sverige med :)

Nej ofta är det ju så. Jag köper endel utomlands med, ibland för att det är billigare och ibland för att det överhuvudtaget inte säljs i Sverige men just havtorn och GLA har topformula bra priser på. Ofta har de kampanjer med. Senast köpte jag fyra burkar havtorn för drygt 200 kr. Sommarrabatt och ytterligare en rabatt ovanpå det, det tackar jag för!

H&B är säkert billigare ibland skulle jag tro, de brukar ha att köp en burk till ordinarie pris så får man köpa en till för en penny och det blir ju jättebilligt. Jag tycker också om deras utbud av torkad frukt, de har en massa roligt plus att de Dr Organic till bra pris. Jag använder nästan bara Dr O Lip Balm med manuka.
 
Alltså, Remifemin + jättenattljusolja, vilken kombo! Det som började med att jag sov dåligt eskalerade snabbt till värmevallningar och humörsvängningar. Nu är alltihop så gott som borta. Det är Remifeminet som gör den största nyttan (de har tagit slut i omgångar, så jag har provat bägge separat, så att säga), men jättenattljusoljan är grädden på moset. :up:
 
Jag smörjer med bioidentiskt progesteron. Kvinnor i förklimakteriet har sällan för låga nivåer av östrogen. Istället är det förhållande mellan progesteron och östrogen som är rubbat. Du var ju lite nyfiken på bioidentiskt hormoner. Finns väldigt mycket information om det. Om du har en vettig läkare så kommer denne kunna svara på dina funderingar. Jag skulle aldrig få för mig att ta kemiskt framställt östrogen, utan endast acceptera bioidentiskt.
Var får man tag på det? Kan man köpa receptfritt? Jag har progesteron sedan förlossningen men läkaren vill inte skriva ut något för det kan aldrig vara för lågt enligt honom utan det varierar men sköterskan sade att det aldrig ska vara så lågt som jag har. 🙄
Så om det finns receptfritt skulle jag gärna prova. 😃
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 461
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp