Bukefalos 28 år!

Klimatet på Buke

Det var inte info. Det var en fråga.

Och jag har inte sagt något om vem som får eller inte får starta trådar.

Jag noterade att det var en väldigt kontextlös trådstart. Utan någon egen reflektion eller ingång till frågeställningen. Därav önskemål om mer substans.
Men som du så riktigt påpekade är det ditt val vad du skriver och vad du svarar på. Dock kan ju inriktningen och kvaliteten på diskussionen komma att påverkas av det. Vilket jag förmodar att du också är införstådd med.
Ok. Trist trådstarten inte föll dig i smaken.

Men jag gillar korta frågor.
 
Som anekdot så blev jag avstängd från det gamla härliga forumet Avpixlat en gång i tiden efter bara två dagars deltagande. Och då hade jag medvetet valt att bara ställa öppna frågor om varför och hur man resonerar och bidra med lite väl underbyggda fakta, dvs utan några direkta värderingar. Många fina tillmälen fick man som man aldrig hört förut. Där var åsiktskorridoren ungefär en halv millimeter, nånstans mellan rasist som röstar på nazister och smygrasist som röstar på SD kanske var bredden i sin fantastiska helhet.
 
Jag tycker det här med mobb blivit vanligare och det verkar tyvärr inte ses som ett problem i många av de fallen. Jag skulle kunna länka många trådar där det är ren mobbning. Det är värre på djursidorna än här på allmänt där är det riskabelt att ställa frågor
Jag håller med. Om det redan ifrågasatts, getts tips osv i trådar behöver inte fler göra det som tycker lika. Särskilt inte mot enskilda användare.

Mobbning tycker jag det är men elakt och onödigt.
 
Nej men ofta är folk lite extra misstänksamma mot nya nick som går "fullt ut" vilket känns rätt sunt.
Det enda negativa som jag ser ibland i klimatet är när folk direkt går på reaktionsknappen utan att fundera över om personen inte menade exakt som det tolkades (då det finns flera alternativ) och att följdfrågor kan vara på plats. Att den som då blir upprörd får många likes men egentligen var allt ett missförstånd.
Speciellt om det är någon som "inte har en åsikt", men med vaga metoder vrider samtalet lite lagom provokativt en relativt kort före valet.

Det var en åsikt. Men inte ett omdöme om användaren (det har jag för lite underlag för att dra några långtgående slutsatser om). Bara en notering om sättet att föra diskussionen, vilket gör att det väcktes frågor. :)

Jag skulle gärna citera mitt inlägg, vilket är det TS syftar på men vet inte om det går. Kan klistra in texten när jag kommer till en dator
Om det är något särskilt inlägg i annan tråd som TS relaterat till i sin frågeställning så är det ju lätt för @Trist att göra det om hen har någon önskan om att klargöra det?
(eller för den delen bidra till ett mer givande diskussionsklimat;))
 
Speciellt om det är någon som "inte har en åsikt", men med vaga metoder vrider samtalet lite lagom provokativt en relativt kort före valet.

Det var en åsikt. Men inte ett omdöme om användaren (det har jag för lite underlag för att dra några långtgående slutsatser om). Bara en notering om sättet att föra diskussionen, vilket gör att det väcktes frågor. :)


Om det är något särskilt inlägg i annan tråd som TS relaterat till i sin frågeställning så är det ju lätt för @Trist att göra det om hen har någon önskan om att klargöra det?
(eller för den delen bidra till ett mer givande diskussionsklimat;))
Du behöver nte svara.

Och jag gör det som passar mig.

Men dina svar är till viss del jag tycker är knepigt. Att bara bli ifrågasatt, för att. Och inte alls vara intresserad av tråden. Utan av att ifrågasätta att jag hade mage att starta den.

Kan du inte inte hålla dig till trådämne?
 
Jag tycker inte att det väsentliga är "har klimatet ändrats", jag tycker det väsentliga är "kan det bli bättre". Och jag personligen tycker att det kan det, alldeles oavsett hur mycket hårdare det råkar vara på andra håll. Bukefalos är ett forum som återkommande visar mängder av värme, hjälp och stöttning i olika krislägen, så det är ingen tvekan om att det finns mycket empati på de allra flesta hållen här. Det är antagligen det som gör att jag liksom @Shaggy (vad jag uppfattar) vill mäta Buke efter en måttstock med högre nivå än många andra.

För också i andra fall än de stöttande som står för värme och hjälp, så är det ju oftast inte en nödvändighet att fara ut i en snäsig och/eller mästrande, spydig ton eller att, vid ifrågasättande av det, bara slå ifrån sig med att "det är ett diskussionsforum, alltså är det inga problem".

Utan det går ju utmärkt att argumentera för en annan mening, men använda en neutral och hövlig ton i sina inlägg. Samtidigt ska sägas att jag uppskattar inte heller självutnämnda moderatorer som öppet går in för att detaljstyra inlägg och hela trådar i den riktning och den nivå som de har utsett sig själva till att bestämma. Just den delen tycker jag dock har varit värre tidigare än nu.

Jag tycker absolut att moderatorerna gör ett utmärkt jobb, jag har inga klagomål där på något sätt. Men kan klimatet bli bättre? Ja, tycker jag. Med aningen mer egenkontroll av onödigt snäsiga inlägg eller von oben-attityd/sarkasm/spydigheter även i de fall som inte når upp till moderatoringripande.
 
Jag tror mer det beror på att i vissa trådar så "får inte personer tycka olika". Att tex rösta på "fel" parti är ju helt omöjligt att förstå för vissa användare och de som då röstar på fel parti ska självklart "rättas in i leden".
Även i andra trådar så får man självklart inte komma med "fel åsikter" utan även där "rättas in i leden"
Att det sen just är ett forum för diskussion verkar inte betyda speciellt mycket då utan användare som "tänker fel" ska självklart få "hjälp" att tänka rätt. Att alla inte tänker lika är alla införstådda i men när det står där svart på vitt så är det sååå mkt jobbigare att läsa om personer som inte tycker som de själva...
Det fetmarkerade. Om man befinner sig på ett forum för diskussion får man ju räkna med att människor vill diskutera. Det skulle ju bli jättemärkligt om alla bara luftade sina åsikter men ingen diskuterade. Tycker du säger emot dig själv, det är ju diskussion när nån som inte tycker som en själv ifrågasätter.
 
Du behöver nte svara.

Och jag gör det som passar mig.

Men dina svar är till viss del jag tycker är knepigt. Att bara bli ifrågasatt, för att. Och inte alls vara intresserad av tråden. Utan av att ifrågasätta att jag hade mage att starta den.

Kan du inte inte hålla dig till trådämne?
Jag har inte alls ifrågasatt att du startade tråden, vilket jag redan har svarat dig om.

Det jag FRÅGADE rörde diskussionen av trådens ämne:
Har du något själv att säga om saken för att starta upp diskussionen?
Men eftersom det är andra här som faktiskt för en diskussion, så kommer jag för deras skull inte att kommentera det här mer än så...
 
Ja, det tycker jag. Jag tycker att tonen i öppna diskussioner blivit vassare rent allmänt i samhället, i sociala medier såväl som inom media och professionella debatter. Gränsen för vad som är "god ton" och hur trevligt man behöver bemöta en meningsmotståndare har förflyttats. Vissa har ju alltid irriterat mig i sitt sätt, men det som gör mig ledsen är att jag främst märker förflyttningen genom att även andra som jag uppskattat för deras goda ton, har glidit. Antagligen även jag själv, det är ju svårare att se hos sig själv.

Buke är fortfarande mycket bättre än många andra forum, men det vore snarare märkligt om inte även detta forum påverkats. Jag hoppas dock på en bättre ton framöver, och att "snälltolka" (som tydligen är ett nytt ord - antagligen uppkommit pga behovet...) kan användas mer än idag.
 
Använd ignorera funktionen är mitt tips :)
Blev själv påhoppad av en medlem som varit på mig mycket och när hon anklagade mig för att vara ett troll tog jag en paus från buke för jag blev så trött men numera ignorerar jag bara alla man inte klickat med.

Överlag tycker jag många är oerhört vänliga här.
 
Ja, det tycker jag. Jag tycker att tonen i öppna diskussioner blivit vassare rent allmänt i samhället, i sociala medier såväl som inom media och professionella debatter. Gränsen för vad som är "god ton" och hur trevligt man behöver bemöta en meningsmotståndare har förflyttats. Vissa har ju alltid irriterat mig i sitt sätt, men det som gör mig ledsen är att jag främst märker förflyttningen genom att även andra som jag uppskattat för deras goda ton, har glidit. Antagligen även jag själv, det är ju svårare att se hos sig själv.

Buke är fortfarande mycket bättre än många andra forum, men det vore snarare märkligt om inte även detta forum påverkats. Jag hoppas dock på en bättre ton framöver, och att "snälltolka" (som tydligen är ett nytt ord - antagligen uppkommit pga behovet...) kan användas mer än idag.
Min tolkning att förskjutning i mindre korrekt bemötande har skett. Och jag tror det beror på relativt få användare och att det ofta är likande "problem från användare " . För att förklara kort. Det blir som ett gammalt vänskapsförhållande. Man ruttnar på vännen som återigen, hela middagen, ältar.
 
Ok. Tack för info.

Och @MiaMia , det går att läsa i åratal utan att ta mod till sig att skriva. Kanske för att det är få användare på forumet och i förhållande till det ganska många 'poliser "

Kan du inte förklara vem som får starta tråd? Och när?
Om du direkt går till denna typ av diskussionsnivå, hur bidrar du till ett bra klimat istället för trist stämning?
 
Sen är det ju upp till en själv hur man tolkar det andra skrivit

Ja, ett visst ansvar har man i att "snälltolka" även de som säger emot en. Men som den som skriver har man OCKSÅ ett ansvar att tänka på hur man uttrycker sig och varför man skriver. Om man inte skriver för att hjälpa/göra något bättre, så kan man hålla tyst tycker jag. Man kan inte trycka till någon och sen lämna ifrån sig sitt ansvar genom att säga "det är din sak hur du tolkar det", det är inte schysst.

Men du menade förhoppningsvis inte att dumpa allt ansvar på den ena parten.
 
Ja, ett visst ansvar har man i att "snälltolka" även de som säger emot en. Men som den som skriver har man OCKSÅ ett ansvar att tänka på hur man uttrycker sig och varför man skriver. Om man inte skriver för att hjälpa/göra något bättre, så kan man hålla tyst tycker jag. Man kan inte trycka till någon och sen lämna ifrån sig sitt ansvar genom att säga "det är din sak hur du tolkar det", det är inte schysst.

Men du menade förhoppningsvis inte att dumpa allt ansvar på den ena parten.

Nej ansvaret går ju åt båda håll självklart :D
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 894
Senast: Ajda
·
Utrustning Hur upplever ni Erreplus hoppsadlar i allmänhet (mjuka, hårda, breda osv)? Ska vara öppna, u-formade fram men tycker sedan att...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: feel
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 613
Senast: MJLee
·
Bukefalos Idag har det hänt flera gånger att buke inte kunde laddas och jag kom till den där sidan med en reload-knapp. Funkade inte att klicka på...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp