Reseavdraget borde tas bort helt. Folk borde jobba i närheten av bostaden.

Så det räcker inte med att 200'000 invånare riskerar att förlora reseavdraget. Inklusive jag. Jag har 3 mil och kan inte ta bussen för då kommer jag 7 timmar försent med en omväg på 12 mil. Är det vårat fel att företagen som fanns i närheten läggs ner? Är det vårat fel att allting centraliseras? Det nya förslaget för reseavdraget riskerar att slå hårt mot landsbygden. Men tydligen är det lantisarnas fel att världen håller på att gå under och det är de som ska straffas.
Jag vaknar inte på natten som hon i videon men hon är inte ensam om att inse att det mesta av det som görs i klimatets namn har liten eller ingen betydelse och att den globala handeln med varor och tjänster behöver minska. Många förstår det, problemet är de mycket starka krafter som arbetar åt rakt motsatt håll för att handeln gynnar dem.

Problemet är väl även att om alla skulle sluta konsumera så skulle väldigt många bli arbetslösa. Företag och industrier skulle tillslut bli tvugna att lägga ner. Vad händer med ekonomin då för både individen men även för landet? För Sverige får in en hel del av skatterna från allt vi köper.

Men kanske skulle det bli en skillnad om alla slutade köpa, kasta och skräpa ner.
 
Så det räcker inte med att 200'000 invånare riskerar att förlora reseavdraget. Inklusive jag. Jag har 3 mil och kan inte ta bussen för då kommer jag 7 timmar försent med en omväg på 12 mil. Är det vårat fel att företagen som fanns i närheten läggs ner? Är det vårat fel att allting centraliseras? Det nya förslaget för reseavdraget riskerar att slå hårt mot landsbygden. Men tydligen är det lantisarnas fel att världen håller på att gå under och det är de som ska straffas.


Problemet är väl även att om alla skulle sluta konsumera så skulle väldigt många bli arbetslösa. Företag och industrier skulle tillslut bli tvugna att lägga ner. Vad händer med ekonomin då för både individen men även för landet? För Sverige får in en hel del av skatterna från allt vi köper.

Men kanske skulle det bli en skillnad om alla slutade köpa, kasta och skräpa ner.
Kanske behöver det inte bli så. Kläder som exempel, som nu kostar nästan ingenting för vi låter de produceras i länder långt bort där lönen är en bråkdel av i Sverige och miljökraven mycket lägre. Enbart inom textil skulle det skapas många nya arbeten om produktionen flyttades tillbaka, kläderna skulle så klart bli dyrare och vi skulle inte köpa kläder i samma mängd men det vore inte av ondo.
 
Så det räcker inte med att 200'000 invånare riskerar att förlora reseavdraget. Inklusive jag. Jag har 3 mil och kan inte ta bussen för då kommer jag 7 timmar försent med en omväg på 12 mil. Är det vårat fel att företagen som fanns i närheten läggs ner? Är det vårat fel att allting centraliseras? Det nya förslaget för reseavdraget riskerar att slå hårt mot landsbygden. Men tydligen är det lantisarnas fel att världen håller på att gå under och det är de som ska straffas.

Varför skulle det vara någons fel? Och varför är det statens ansvar att subventionera dina resor till jobbet?

Rimligt är att man bosätter sig där man vill och betalar resorna till jobbet själv. Och som människa är det ens eget ansvar att ta sig till jobbet. Det är ingen annans.
 
Då är det mest synd om dig, som inte vill lära dig nya saker, eller se nya platser.
Fast man kan åka till många platser med tex lokalbuss och tåg. Nyligen har jag åkt runt i Skåne med buss och tåg. Jag var på många platser som inte var stad utan på landet.
För en vecka sen åkte jag runt i Sörmland med buss och tåg. Även ute på landet. En vän fjällvandrar ofta och tar alltid tåg eller buss
Så nog kan man komma till annat än städer med lokaltrafik.
 
Senast ändrad:
Fast man kan åka till många platser med tex lokalbuss och tåg. Nyligen har jag åkt runt i Skåne med buss och tåg. Jag var på många platser som inte var stad utan på landet.
För en vecka sen åkte jag runt i Sörmland med buss och tåg. Även ute på landet. En vän fjällvandrar ofta och tar alltid tåg eller buss
Så nog kan man komma till annat än städer med lokaltrafik.
Jo, det kan man.

Men bara till viss del, eftersom det inte går så värst många bussar, till så värst många ställen.

Men visst finns det länsbussar som passerar genom "landsbygd"...
 
Jo, det kan man.

Men bara till viss del, eftersom det inte går så värst många bussar, till så värst många ställen.

Men visst finns det länsbussar som passerar genom "landsbygd"...
Jag tycker det är väldigt olika i olika områden. Vissa områden har många bussar och satsar på det.
Jag tycker inte att det stämmer att man bara kommer till 10 % av ytan eller säga att man inte vill se nya platser för att man inte reser med bil. Då tror jag inte att man har undersökt saken.
 
Jag tycker det är väldigt olika i olika områden. Vissa områden har många bussar och satsar på det.
Jag tycker inte att det stämmer att man bara kommer till 10 % av ytan eller säga att man inte vill se nya platser för att man inte reser med bil. Då tror jag inte att man har undersökt saken.
En av anledningarna till att det är svårt att börja göra saker på nya sätt, är ju att vi inte kan sådant som vi inte är vana vid lika bra.

Jag har i detta nu åkt pendeltåg en halvtimme och sen cyklat ett par mil och befinner mig nu helt klart på landsbygden.

Sen har jag inte som mål att besöka varje kvadratkilometer av landet, heller. Jag fattar inte riktigt vad jag ska göra vid den bortre änden av den minsta, längsta och ödsligaste vägen ändå.
 
En av anledningarna till att det är svårt att börja göra saker på nya sätt, är ju att vi inte kan sådant som vi inte är vana vid lika bra.

Jag har i detta nu åkt pendeltåg en halvtimme och sen cyklat ett par mil och befinner mig nu helt klart på landsbygden.

Sen har jag inte som mål att besöka varje kvadratkilometer av landet, heller. Jag fattar inte riktigt vad jag ska göra vid den bortre änden av den minsta, längsta och ödsligaste vägen ändå.
Ja jag har funderat en hel del kring inställningen "att det inte går eller folk vill ändå ta bilen". Ibland tror jag det gör att folk inte ens undersöker vilka möjligheter som finns. Och jag tror att det kan göra att man inte satsar på kollektivtrafik.
Visst man kommer inte till varenda liten håla eller buske. Men man kommer till väldigt många andra buskar. Och träffar folk man inte annars träffat.
Sen tycker jag också bil kan vara bra - jag bor ju också lantligt. Men jag tycker det är charmigt att prova olika saker. Det ger också olika upplevelser.
 
Ja jag har funderat en hel del kring inställningen "att det inte går eller folk vill ändå ta bilen". Ibland tror jag det gör att folk inte ens undersöker vilka möjligheter som finns. Och jag tror att det kan göra att man inte satsar på kollektivtrafik.
Visst man kommer inte till varenda liten håla eller buske. Men man kommer till väldigt många andra buskar. Och träffar folk man inte annars träffat.
Sen tycker jag också bil kan vara bra - jag bor ju också lantligt. Men jag tycker det är charmigt att prova olika saker. Det ger också olika upplevelser.

Jag tror också det. Så länge man inte straffar ut bilen helt, så finns det mängder av möjligheter att minska bilkörandet radikalt. Den dag hela gruppen som utgår från min adress varje vardagsmorgon ska till samma destination (dvs när jag är själv) finns alla möjligheter att reducera bilkörandet med ca 70%. Det eliminerar inte bilen och det är lite trist att det blir dyrare att kombinera än att åka hela vägen. Sommartid och hyfsat väder går det att cykla de 10km det är till hållplatsen längs smal, slingrig landsväg. Jag tar turen redan idag de dagar det funkar, och visst det tar lite längre tid, är dyrare - men det är i vissa dimensioner mer (och i andra mindre) frihet att slippa bilen och att köra i stadstrafiken.
 
Men alltså, här kommer @Khasa in o skriver att hon inte har bil, och det i en tråd om klimatet och vad man är villig att offra och så är det inte bra??

Är det tråkigt för den person då, synd för den som inte vill lära sig nya saker, ?

Jättemärkligt, jag trivs bäst hemma jag åker aldrig någonstans och det är väl bra om vi är så många som möjligt utan att det ska raljeras?
Var är offret? Jag kan ju inte påstå att jag offrar något som lovar att inte åka på storviltsjakt i Afrika t ex då det är mig helt främmande.
 
Ja jag har funderat en hel del kring inställningen "att det inte går eller folk vill ändå ta bilen". Ibland tror jag det gör att folk inte ens undersöker vilka möjligheter som finns. Och jag tror att det kan göra att man inte satsar på kollektivtrafik.
Visst man kommer inte till varenda liten håla eller buske. Men man kommer till väldigt många andra buskar. Och träffar folk man inte annars träffat.
Sen tycker jag också bil kan vara bra - jag bor ju också lantligt. Men jag tycker det är charmigt att prova olika saker. Det ger också olika upplevelser.
Nånstans gäller det ju allting. Det bjuder ofta motstånd att ändra sig på olika vis.

Men min känsla är ofta att bilen spelar i en egen division, när det gäller att hålla fast vid det invanda. Bilen korrumperar, liksom. En sorts bekväämlighetskorrumption som är svår att släppa taget om. Allt annat framstår som väldigt mycket jobbigare och mer tidsödande.

När man som jag inte har bil, märker man hur mycket konstiga uppfattningar som finns. Jag blir tex rätt ofta erbjuden skjuts en del av olika sträckor, när jag redan vet hur jag ska åka kollektivt. Den där snälla skjutshjälpen en del av sträckan gör i nio fall av tio att min restid blir längre. Eller så erbjuds jag skjuts hela sträckan, och sen visar det sig att den snälla människan som skjutsar "bara ska svänga förbi" nånstans och fixa nåt på vägen. Även i de fallen hade det vid nio tillfällen av tio gått fortare för mig om jag inte fått skjuts. Inbitna bilister fattar inte det.
 
Jag gör inte mer nu än jag gjorde för 50 år sedan, är uppfostrad så, mina föräldrar var vegetarianer o hobbyantroposofer. Jag var aktiv inom miljörörelsen långt innan Björn Gillberg tvättade sina skjortkragar i Prädd på TV på bästa sändningstid.
 
Nånstans gäller det ju allting. Det bjuder ofta motstånd att ändra sig på olika vis.

Men min känsla är ofta att bilen spelar i en egen division, när det gäller att hålla fast vid det invanda. Bilen korrumperar, liksom. En sorts bekväämlighetskorrumption som är svår att släppa taget om. Allt annat framstår som väldigt mycket jobbigare och mer tidsödande.

När man som jag inte har bil, märker man hur mycket konstiga uppfattningar som finns. Jag blir tex rätt ofta erbjuden skjuts en del av olika sträckor, när jag redan vet hur jag ska åka kollektivt. Den där snälla skjutshjälpen en del av sträckan gör i nio fall av tio att min restid blir längre. Eller så erbjuds jag skjuts hela sträckan, och sen visar det sig att den snälla människan som skjutsar "bara ska svänga förbi" nånstans och fixa nåt på vägen. Även i de fallen hade det vid nio tillfällen av tio gått fortare för mig om jag inte fått skjuts. Inbitna bilister fattar inte det.
De som erbjuder dig skjuts, kanske gör det för att få umgås med dig, inte bara för att underlätta din resa.
 
De som erbjuder dig skjuts, kanske gör det för att få umgås med dig, inte bara för att underlätta din resa.
Det tror jag inte. De exempel jag kommer att tänka på är ytligt bekanta. Men för mig blir i så fall det ytterligare en lätt konstig grej med det hela. De vill umgås med mig medan de uträttar bilburna ärenden. Känns sådär.
 
Nånstans gäller det ju allting. Det bjuder ofta motstånd att ändra sig på olika vis.

Men min känsla är ofta att bilen spelar i en egen division, när det gäller att hålla fast vid det invanda. Bilen korrumperar, liksom. En sorts bekväämlighetskorrumption som är svår att släppa taget om. Allt annat framstår som väldigt mycket jobbigare och mer tidsödande.

När man som jag inte har bil, märker man hur mycket konstiga uppfattningar som finns. Jag blir tex rätt ofta erbjuden skjuts en del av olika sträckor, när jag redan vet hur jag ska åka kollektivt. Den där snälla skjutshjälpen en del av sträckan gör i nio fall av tio att min restid blir längre. Eller så erbjuds jag skjuts hela sträckan, och sen visar det sig att den snälla människan som skjutsar "bara ska svänga förbi" nånstans och fixa nåt på vägen. Även i de fallen hade det vid nio tillfällen av tio gått fortare för mig om jag inte fått skjuts. Inbitna bilister fattar inte det.

Bilen är ganska upplåsande, kräver mycket insats (minst köras på reparationer och service), vård om man vill behålla värdet, kräver att man hittar förvaringsplatser varän man ska - och för föraren låser den upp möjligheten att fixa med andra saker under tiden. Det är ganska skönt att sitta på bussen och göra sina bankärenden och använda tiden till det istället för i 100% koncentration bakom ratten.

Jag ser bilen som nödvändigt ont och vill gärna använda alternativ (och gör också det när det går att sy ihop).

Skulle jag vilja ha bilen för att nå platser några gånger om året som är nya utanför annan räckvidd är det inget vidare motiv för att äga en bil. Hyra låter mer effektivt på alla sätt och vis. Skulle jag bo nära några andra och ha ett mindre behov skulle även bilpool kunna vara en lösning. Själva ägandet av en bil känns allt annat än "fritt".

(Jag åker mycket hellre i riktig kollektivtrafik än med bekanta - dels vet jag ju hur kassa bilförare alla andra är (:p), dels skapar det ett beroende (som du skriver så vill de titta in/tanka whatever på vägen, kanske jag också vill hämta en macka nånstans och det känns obekvämt att föreslå osv) och till sist så har jag ju gjort valet att jag vill låta bli bilen och åka kollektivt av anledningar som inte åkande i en annan bil riktigt klingar rätt med.)
 
Bilen är ganska upplåsande, kräver mycket insats (minst köras på reparationer och service), vård om man vill behålla värdet, kräver att man hittar förvaringsplatser varän man ska - och för föraren låser den upp möjligheten att fixa med andra saker under tiden. Det är ganska skönt att sitta på bussen och göra sina bankärenden och använda tiden till det istället för i 100% koncentration bakom ratten.

Jag ser bilen som nödvändigt ont och vill gärna använda alternativ (och gör också det när det går att sy ihop).

Skulle jag vilja ha bilen för att nå platser några gånger om året som är nya utanför annan räckvidd är det inget vidare motiv för att äga en bil. Hyra låter mer effektivt på alla sätt och vis. Skulle jag bo nära några andra och ha ett mindre behov skulle även bilpool kunna vara en lösning. Själva ägandet av en bil känns allt annat än "fritt".

(Jag åker mycket hellre i riktig kollektivtrafik än med bekanta - dels vet jag ju hur kassa bilförare alla andra är (:p), dels skapar det ett beroende (som du skriver så vill de titta in/tanka whatever på vägen, kanske jag också vill hämta en macka nånstans och det känns obekvämt att föreslå osv) och till sist så har jag ju gjort valet att jag vill låta bli bilen och åka kollektivt av anledningar som inte åkande i en annan bil riktigt klingar rätt med.)
För de där resorna till platser bortom tåg och buss, funkar ju taxi sista biten. Taxi är ändå rätt bra bilanvändning. Taxibilar rullar mycket, står inte bara där, och få okynnesåker taxi av ren bekvämlighet.
 
För de där resorna till platser bortom tåg och buss, funkar ju taxi sista biten. Taxi är ändå rätt bra bilanvändning. Taxibilar rullar mycket, står inte bara där, och få okynnesåker taxi av ren bekvämlighet.

Det mest struliga är när det uppenbart inte är "bra bilanvändning", men det är nog i undantagsfall. Som när man är på norra Öland och lokala servicen har fullt/stängt och de ska skicka taxibilar från Kalmar, för en resa på ett par mil lokalt och sen tillbaka (egenupplevt exempel). Kan vara bra att kolla upp på förhand bara - det finns färre taxibilar på vissa ställen än i storstäderna.

Men jag tänker att det är en märklig motivering för att äga en bil oavsett.
 
Det mest struliga är när det uppenbart inte är "bra bilanvändning", men det är nog i undantagsfall. Som när man är på norra Öland och lokala servicen har fullt/stängt och de ska skicka taxibilar från Kalmar, för en resa på ett par mil lokalt och sen tillbaka (egenupplevt exempel). Kan vara bra att kolla upp på förhand bara - det finns färre taxibilar på vissa ställen än i storstäderna.

Men jag tänker att det är en märklig motivering för att äga en bil oavsett.
Jättemycket mer miljö- och klimatsmart och dessutom besinningslöst mycket billigare för dig, än om du hade köpt en bil för den situationen.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 636
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 085
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 743
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 440
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp