För de där resorna till platser bortom tåg och buss, funkar ju taxi sista biten. Taxi är ändå rätt bra bilanvändning. Taxibilar rullar mycket, står inte bara där, och få okynnesåker taxi av ren bekvämlighet.

Ja, handlar om vana och att lära sig att hantera undantagen.

För egen del bor 100 procent av mina vänner inom 15 minuters gångväg till busstation. I de undantagsfall som du nämner är det lätt att ta taxi.

För egen del tycker jag bara att det är massa onödiga kostnader och onödigt arbete och besvär med bil. Bara en sådan sak som att den alltid ska parkeras och att det inte alltid finns plats. Lägg därtill alla omkostnader.
 
Ja, handlar om vana och att lära sig att hantera undantagen.

För egen del bor 100 procent av mina vänner inom 15 minuters gångväg till busstation. I de undantagsfall som du nämner är det lätt att ta taxi.

Nja. Det kan man ju tycka om man antar sin egen situation som den enda som existerar och andra ska förhålla sig till.

Om man nu är den där udda personen som skulle vara din "undantags"-vän som du tar taxi till, så innebär det ju att undantaget är vardag. Och då är egen bil betydligt bekvämare, mer ekonomiskt och mer miljöeffektivt än att dagligen ta taxi. Men fortfarande besvärligt och frihet är inte det första ord jag tänker på i samband med bil som många andra brukar framföra, snarare tvärtom.

15 minuters gångväg till busstation låter dessutom extremt "innerstad i storstad"-smässigt, men du kanske menar hållplats?

Själv har jag 1 timmes gångväg till busshållplats där det går några nästan tomma bussar om dagen. 1h45m till hållplats där det är lite mer frekvent trafik. Oupplyst, smal, kurvig 70-väg och sedan grusväg, båda helt utan vägren - så det där med att gå eller cykla är något som hör sommarperioden till de gånger man har gott om tid om man inte vill riskera livhanken.
 
Nja. Det kan man ju tycka om man antar sin egen situation som den enda som existerar och andra ska förhålla sig till.

Om man nu är den där udda personen som skulle vara din "undantags"-vän som du tar taxi till, så innebär det ju att undantaget är vardag. Och då är egen bil betydligt bekvämare, mer ekonomiskt och mer miljöeffektivt än att dagligen ta taxi. Men fortfarande besvärligt och frihet är inte det första ord jag tänker på i samband med bil som många andra brukar framföra, snarare tvärtom.

15 minuters gångväg till busstation låter dessutom extremt "innerstad i storstad"-smässigt, men du kanske menar hållplats?

Själv har jag 1 timmes gångväg till busshållplats där det går några nästan tomma bussar om dagen. 1h45m till hållplats där det är lite mer frekvent trafik. Oupplyst, smal, kurvig 70-väg och sedan grusväg, båda helt utan vägren - så det där med att gå eller cykla är något som hör sommarperioden till de gånger man har gott om tid om man inte vill riskera livhanken.
Det finns ju väldigt många småstäder där de flesta bor inom gång eller cykelavstånd från busstationen. Många småstäder är ju så små att det är fullt rimligt att gå eller cykla vart man än ska inom tätorten.
 
Nja. Det kan man ju tycka om man antar sin egen situation som den enda som existerar och andra ska förhålla sig till.

Om man nu är den där udda personen som skulle vara din "undantags"-vän som du tar taxi till, så innebär det ju att undantaget är vardag. Och då är egen bil betydligt bekvämare, mer ekonomiskt och mer miljöeffektivt än att dagligen ta taxi. Men fortfarande besvärligt och frihet är inte det första ord jag tänker på i samband med bil som många andra brukar framföra, snarare tvärtom.

15 minuters gångväg till busstation låter dessutom extremt "innerstad i storstad"-smässigt, men du kanske menar hållplats?

Själv har jag 1 timmes gångväg till busshållplats där det går några nästan tomma bussar om dagen. 1h45m till hållplats där det är lite mer frekvent trafik. Oupplyst, smal, kurvig 70-väg och sedan grusväg, båda helt utan vägren - så det där med att gå eller cykla är något som hör sommarperioden till de gånger man har gott om tid om man inte vill riskera livhanken.

Om man ska leva utan bil och vill göra det bekvämt, så kräver det att man själv bosätter sig nära en hållplats. Helst nära en knutpunkt.
 
Om man ska leva utan bil och vill göra det bekvämt, så kräver det att man själv bosätter sig nära en hållplats. Helst nära en knutpunkt.
Eller sså skaffar man en elmoppe. Den klarar en hel del av de korta resor många gör med bil.

Jag skulle kunna åka moppebil in till stan om vägen dit tillät moped.
 
Jag tycker det är väldigt olika i olika områden. Vissa områden har många bussar och satsar på det.
Jag tycker inte att det stämmer att man bara kommer till 10 % av ytan eller säga att man inte vill se nya platser för att man inte reser med bil. Då tror jag inte att man har undersökt saken.
Jag vet inte hur noggrannt du undersökt saken, men bristen på kollektivtrafik är ett reellt problem, samtidigt som det är orealistikst att anta, att varje by, varje permanent bebott hus skulle ha tidtabellsbaserad kollektivtrafik.

Eftersom jag bor i gränslandet mellan Sörmland och Östergötland, så är jag rätt bekant med hur mycket, eller snarare lite, kollektivtrafik det finns i västra Sörmland och norra Östergötland.

Det är t.ex. så att det finns enstaka busslinjer, som går längs huvudvägarna, och som har en tur eller två på morgonen, och likadant på eftermiddag kväll. Och så finns det skolbussar, som vem som helst kan få åka med "i mån av plats".

Men de där busslinjerna, går ju endast längs huvudvägarna, så allt som inte är "huvudväg" är utan kollektivtrafik, och det är många mil och stora ytor, som saknar förbindelse.

Dessutom så lider busslinjerna och naturligtvis tågen, av "cykelhjulsproblemet", alltså brist på tvärförbindelser, man kan nästan bara åka in till/ut från centralorten. Det är väldigt marigt att åka, låt säga mellan Vingåker och Eskilstuna, utan först byta buss eller tåg i Katrineholm eller Flen, samtidigt som det finns hyggliga (gen-)vägar, att åka bil mellan orterna på.

Det är dessutom i det närmaste omöjligt, att kollektivt ta sig mellan orter som ligger på var sin sida om länsgränsen, trots att det är måttliga avstånd i mil räknat.

Vill man åka kollektivt mellan Vingåker och Finspång t.ex, vilket är en resa på ca 5 mil (tar ca 45-50 minuter) närmaste väg med bil (bra landsväg), så behöver man först ta buss till Katrineholm, där ta tåget till Norrköping, för att sedan ta en buss till Finspångs tätort, en resa som tar uppåt 2, 5 timmar, med riktig tur så passar tidtabellerna bättre och då kanske man kan komma fram på under 2 timmar. Om man då ska till, eller kommer från en plats någon mil utanför respektive tätort, så är det ytterligare en buss som gäller, om det nu ens finns en buss alls som går dit man verkligen ska (inom någon kilometer).

Och så har vi de där bussarna, som går mellan större tätorter, och som inte stannar på många, många mil av landsbygd...Snabbbussar kallas de, och är väldigt frustrerande för dem som bor nära dessa busslinjer.
De trafikeras nämligen inte av några andra bussar som verkligen stannar alls i många fall, och politiker och tjänstemän tittar på sina linjekartor, när lokalbefolkningen längs snabb-busslinjen efterfrågar kollektivtrafik, och påstår att "det finns redan kollektivtrafik längs den vägen"...

Så kontentan är att det är glest, både geografiskt och tidsmässigt med kollektivtrafiken, så motbevisa mig gärna, med konkreta exempel.
 
Jag vet inte hur noggrannt du undersökt saken, men bristen på kollektivtrafik är ett reellt problem, samtidigt som det är orealistikst att anta, att varje by, varje permanent bebott hus skulle ha tidtabellsbaserad kollektivtrafik.

Eftersom jag bor i gränslandet mellan Sörmland och Östergötland, så är jag rätt bekant med hur mycket, eller snarare lite, kollektivtrafik det finns i västra Sörmland och norra Östergötland.

Det är t.ex. så att det finns enstaka busslinjer, som går längs huvudvägarna, och som har en tur eller två på morgonen, och likadant på eftermiddag kväll. Och så finns det skolbussar, som vem som helst kan få åka med "i mån av plats".

Men de där busslinjerna, går ju endast längs huvudvägarna, så allt som inte är "huvudväg" är utan kollektivtrafik, och det är många mil och stora ytor, som saknar förbindelse.

Dessutom så lider busslinjerna och naturligtvis tågen, av "cykelhjulsproblemet", alltså brist på tvärförbindelser, man kan nästan bara åka in till/ut från centralorten. Det är väldigt marigt att åka, låt säga mellan Vingåker och Eskilstuna, utan först byta buss eller tåg i Katrineholm eller Flen, samtidigt som det finns hyggliga (gen-)vägar, att åka bil mellan orterna på.

Det är dessutom i det närmaste omöjligt, att kollektivt ta sig mellan orter som ligger på var sin sida om länsgränsen, trots att det är måttliga avstånd i mil räknat.

Vill man åka kollektivt mellan Vingåker och Finspång t.ex, vilket är en resa på ca 5 mil (tar ca 45-50 minuter) närmaste väg med bil (bra landsväg), så behöver man först ta buss till Katrineholm, där ta tåget till Norrköping, för att sedan ta en buss till Finspångs tätort, en resa som tar uppåt 2, 5 timmar, med riktig tur så passar tidtabellerna bättre och då kanske man kan komma fram på under 2 timmar. Om man då ska till, eller kommer från en plats någon mil utanför respektive tätort, så är det ytterligare en buss som gäller, om det nu ens finns en buss alls som går dit man verkligen ska (inom någon kilometer).

Och så har vi de där bussarna, som går mellan större tätorter, och som inte stannar på många, många mil av landsbygd...Snabbbussar kallas de, och är väldigt frustrerande för dem som bor nära dessa busslinjer.
De trafikeras nämligen inte av några andra bussar som verkligen stannar alls i många fall, och politiker och tjänstemän tittar på sina linjekartor, när lokalbefolkningen längs snabb-busslinjen efterfrågar kollektivtrafik, och påstår att "det finns redan kollektivtrafik längs den vägen"...

Så kontentan är att det är glest, både geografiskt och tidsmässigt med kollektivtrafiken, så motbevisa mig gärna, med konkreta exempel.

Det viktiga är att du sa att om man inte vill resa med bil så vill man inte upptäcka nya platser. En användare som sa att hen reser kommunalt fick höra att hen inte vill se nya platser. Och det är det jag bemöter. Du får resa som du vill. Men andra som åker kommunalt kan definitivt få nya upplevelser.

Sen är det klart att inte varje hus har en egen busshållplats. Det har inte jag heller. Jag har ett par kilometer till närmsta busshållplats.
Och ibland tar jag bil när jag åker på semester. Men ibland åker jag kommunalt. Och jag ser definitivt nya platser när jag reser med buss eller tåg.
 
Senast ändrad:
Om man ska leva utan bil och vill göra det bekvämt, så kräver det att man själv bosätter sig nära en hållplats. Helst nära en knutpunkt.

Javisst, om kravet att "leva utan bil" är extremt viktigt, eller helt i linje med, övriga livsval blir det bekvämt både i praktiken och med den egna fria viljan.

Annars tänker jag att vi kan forma samhället för att reducera behovet av miljöskadande utsläpp för alla - utan att tvinga in folk till tätorten eller göra dem arbetslösa och bidragsförsörjda. Att lägga ansvaret på individen att flytta nära jobbet är att ge upp sitt ansvar som politiker och skapar ett samhälle där isolationen blir än större mellan människor.
 
Javisst, om kravet att "leva utan bil" är extremt viktigt, eller helt i linje med, övriga livsval blir det bekvämt både i praktiken och med den egna fria viljan.

Annars tänker jag att vi kan forma samhället för att reducera behovet av miljöskadande utsläpp för alla - utan att tvinga in folk till tätorten eller göra dem arbetslösa och bidragsförsörjda. Att lägga ansvaret på individen att flytta nära jobbet är att ge upp sitt ansvar som politiker och skapar ett samhälle där isolationen blir än större mellan människor.

Jag förstår faktiskt inte varför man ska hålla igång en byggd bara för att, när arbetstillfällena finns på andra orter. Kostar både energi och pengar att upprätthålla infrastruktur och dessutom förflytta alla människor. Ska man då dessutom betala extra till dessa individer i form av reseavdrag?

Att några blir sura är sådant man får ta i samband med större förändringar i samhället. Isolationen är oönskad men en lindrig bieffekt.
 
Jag förstår faktiskt inte varför man ska hålla igång en byggd bara för att, när arbetstillfällena finns på andra orter. Kostar både energi och pengar att upprätthålla infrastruktur och dessutom förflytta alla människor. Ska man då dessutom betala extra till dessa individer i form av reseavdrag?

Att några blir sura är sådant man får ta i samband med större förändringar i samhället. Isolationen är oönskad men en lindrig bieffekt.

Bara för att? Ja, vi står långt ifrån varandra i värderingar. Jag har inte valt bostadsplats ”bara för att”. Jag anser inte att värdet av en befolkad landsbygd kan beskrivas med ”bara för att”.

Kostar ganska mycket att tvångsförflytta människor, det har provats många gånger och aldrig gått särskilt väl.
 
Jag förstår faktiskt inte varför man ska hålla igång en byggd bara för att, när arbetstillfällena finns på andra orter. Kostar både energi och pengar att upprätthålla infrastruktur och dessutom förflytta alla människor. Ska man då dessutom betala extra till dessa individer i form av reseavdrag?

Att några blir sura är sådant man får ta i samband med större förändringar i samhället. Isolationen är oönskad men en lindrig bieffekt.

Och nej, jag anser inte att isolationen att koncentrera höginkomsttagare i städer mot en landsbygd med låga inkomster kan beskrivas som en lindrig bieffekt. I förlängningen livsfarlig bokstavligen.
 
Jag förstår faktiskt inte varför man ska hålla igång en byggd bara för att, när arbetstillfällena finns på andra orter. Kostar både energi och pengar att upprätthålla infrastruktur och dessutom förflytta alla människor. Ska man då dessutom betala extra till dessa individer i form av reseavdrag?

Att några blir sura är sådant man får ta i samband med större förändringar i samhället. Isolationen är oönskad men en lindrig bieffekt.
Äter du mat?

I så fall behövs det en landsbygd.
 
Jag förstår faktiskt inte varför man ska hålla igång en byggd bara för att, när arbetstillfällena finns på andra orter. Kostar både energi och pengar att upprätthålla infrastruktur och dessutom förflytta alla människor. Ska man då dessutom betala extra till dessa individer i form av reseavdrag?

Att några blir sura är sådant man får ta i samband med större förändringar i samhället. Isolationen är oönskad men en lindrig bieffekt.
Under finanskrisen 2008-2010 var det totalstopp, pga att alla cancelererade sina ordrar till exportindustrin, på all export utom virke och skogsprodukter. Det enda Sverige exporterade då.
 
Bara för att? Ja, vi står långt ifrån varandra i värderingar. Jag har inte valt bostadsplats ”bara för att”. Jag anser inte att värdet av en befolkad landsbygd kan beskrivas med ”bara för att”.

Kostar ganska mycket att tvångsförflytta människor, det har provats många gånger och aldrig gått särskilt väl.

Folk flyttar sig av sig självt till jobben. Man behöver inte tvinga folk att komma till dessa orterna.
 
Folk flyttar sig av sig självt till jobben. Man behöver inte tvinga folk att komma till dessa orterna.

Nej, vi trivs bättre långt bort från stan. Jag har flyttat från stan för att slippa bo där. Jobbet kan inte finnas på annan plats, finns inga tillräckliga koncentrationer av högutbildade utanför universitetsstäder.
 
Och nej, jag anser inte att isolationen att koncentrera höginkomsttagare i städer mot en landsbygd med låga inkomster kan beskrivas som en lindrig bieffekt. I förlängningen livsfarlig bokstavligen.
Har du hög inkomst är ett slopat reseavdrag inte precis något som drabbar dig ekonomiskt, det är så små summor att det inte har någon praktisk betydelse.
 
Har du hög inkomst är ett slopat reseavdrag inte precis något som drabbar dig ekonomiskt, det är så små summor att det inte har någon praktisk betydelse.

Jag har inte argumenterat för något annat. Avskaffande av reseavdraget kommer inte att få många att flytta in till stan om det nu skulle vara syftet.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 639
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 089
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 745
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 447
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp