QUOTE="Shaggy, post: 19001683, member: 962"]
Enligt mig finns det bara ett långsiktigt sätt att rädda klimatet och den planet vi känner idag och det är att minska den mänskliga populationen drastiskt. De som idag har en lägre standard än vi har kämpar för att ta sig upp till vår standard och då kvittar det om vi slutar köra bil helt och hållet eftersom våra liv gör alldeles för stora avtryck på miljön. Ingen ska få mig att tro att vi kan få folk att gå med på att gå ner i standard så mycket som krävs för att rädda klimatet. Den stora mänskliga populationen är även ett hot mot miljön och den genetiska mångfalden på ett antal andra sätt än just genom sin klimatpåverkan.
[/QUOTE]

Jag hörde en intressant föreläsning på radion någon gång på 80talet, om minskning av jordens population.
Personen hade studerat befolkningen långt tillbaka i tiden och konstaterat att när jorden inte längre kunde föda den ökade befolkningen så kom en katastrof. Spanska sjukan, digerdöden och andra farsoter som tog död på en oerhörd massa människor.
Programledare frågade om AIDS, som just då börjat skörda offer, var vår tids katastrof.
Den intervjuade personen kunde ju inte svara på det förstås.
Ett intressant program som jag tyvärr inte kommer ihåg så mycket mer av, men ovanstående fastnade.

Om inte vi människor lyckas minska av egen kraft kanske jorden gör det åt oss.
Om inte, så lär vi gå mot katastrof.
 
@Rie Vilket oerhört obehagligt och ovetenskapligt resonemang? Att ens fundera i termer kring om jorden försöker reglera befolkningen genom att döda människor i aids är ju helt jävla absurt. Och vidrigt.
Vad är vidrigt med att påpeka att för täta populationer utvecklar sjukdomar som minskar populationen. Just detta är en orsak till att usel djurhållningkräver stora antibiotika tillsatser för att djuren ska klara sig. Det var ju inte så att @Rie önskade att människor ska dö den vägen utan det var ju ett mycket rimligt konstaterande om hur världen de facto fungerar.
Exakt vad är det för skillnad ur biologisk synvinkel på djuret människa och övriga djur som gör att du tycker att vår art står över (tom tankemässigt) andra arter på den här planeten?
 
Vad är vidrigt med att påpeka att för täta populationer utvecklar sjukdomar som minskar populationen. Just detta är en orsak till att usel djurhållningkräver stora antibiotika tillsatser för att djuren ska klara sig. Det var ju inte så att @Rie önskade att människor ska dö den vägen utan det var ju ett mycket rimligt konstaterande om hur världen de facto fungerar.
Exakt vad är det för skillnad ur biologisk synvinkel på djuret människa och övriga djur som gör att du tycker att vår art står över (tom tankemässigt) andra arter på den här planeten?

Du tänker inte på att det är vissa grupper av människor som framför allt drabbas av sådana sjukdomar? Och särskilt sådana där stigmat tidigare varit högt (homosexuella) eller där det råder stort brist på sjukvård, medicin etc (fattiga delar i Afrika).

Det är ju liksom inte vi vita, rika norm-västerlänningar som drabbas. Det är andra, redan förtryckta grupper som råkar illa ut.
 
Tycker det låter vettigt.
Dock bygger ju second hand på att andra överkonsumerar.
Själv köper jag i stort sett kläder när det är helt nödvändigt, och använder dem tills de är slut, och när de är helt slut får de bli skurtrasa innan de slängs.
Att använda tills de är slut handlar i ärlighetens namn mest om att jag tycker att det är tråkigt att handla kläder; att verkligen slita ut och återanvända som trasa innan de slängs, handlar om att undvika onödig konsumtion.

Låter sunt att använda det in till det sista. Mina gamla avlagda för små/trasiga jeans blir mattrasor hos mormor och får ett liv som trasmatta som håller i många generationer om man sköter dem på rätt sätt :)
 
QUOTE="Shaggy, post: 19001683, member: 962"]
Enligt mig finns det bara ett långsiktigt sätt att rädda klimatet och den planet vi känner idag och det är att minska den mänskliga populationen drastiskt. De som idag har en lägre standard än vi har kämpar för att ta sig upp till vår standard och då kvittar det om vi slutar köra bil helt och hållet eftersom våra liv gör alldeles för stora avtryck på miljön. Ingen ska få mig att tro att vi kan få folk att gå med på att gå ner i standard så mycket som krävs för att rädda klimatet. Den stora mänskliga populationen är även ett hot mot miljön och den genetiska mångfalden på ett antal andra sätt än just genom sin klimatpåverkan.

Jag hörde en intressant föreläsning på radion någon gång på 80talet, om minskning av jordens population.
Personen hade studerat befolkningen långt tillbaka i tiden och konstaterat att när jorden inte längre kunde föda den ökade befolkningen så kom en katastrof. Spanska sjukan, digerdöden och andra farsoter som tog död på en oerhörd massa människor.
Programledare frågade om AIDS, som just då börjat skörda offer, var vår tids katastrof.
Den intervjuade personen kunde ju inte svara på det förstås.
Ett intressant program som jag tyvärr inte kommer ihåg så mycket mer av, men ovanstående fastnade.

Om inte vi människor lyckas minska av egen kraft kanske jorden gör det åt oss.
Om inte, så lär vi gå mot katastrof.

[/QUOTE]
Det skiter sig med andra ord hur det än blir 😂

Nä men allvarligt. Vi måste tänka nytt, långsiktigt och hållbart.
Ta tex flyget. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer vi att se flyg som går på el. Elen kommer i sin tur att bli smartare. Nu är det intressant som sker och har skett på solenergifronten. Men fortfarande kan man inte spara energin långa stunder utan den måste användas.
Tänk vad mer vi kan utvinna energi ifrån? Stenar tex. Finns ju hur mycket stenar överallt!
Och om vi inte vill dö ut vilket vi kommer att göra förr eller senare om vi fortfarande bara lever på ett ställe som jorden, Tellus. Vi behöver sprida ut oss mer, inte bara globalt utan galaxialt.
 
Du tänker inte på att det är vissa grupper av människor som framför allt drabbas av sådana sjukdomar? Och särskilt sådana där stigmat tidigare varit högt (homosexuella) eller där det råder stort brist på sjukvård, medicin etc (fattiga delar i Afrika).

Det är ju liksom inte vi vita, rika norm-västerlänningar som drabbas. Det är andra, redan förtryckta grupper som råkar illa ut.
Det är intressant att du i detta inlägg lyckades beskylla mig för att vara både rasist och homofob trots att jag inte skrivit ett enda ord som ger någon orsak till att misstänka vare sig det ena eller det andra. Det enda jag skrivit är att i för täta populationer uppstår det sjukdomar som gör att populationen kraschar. Dina slutsatser och beskyllningar har du skapat själv i ditt eget sinne och säger väl tyvärr mer om dig än om mig.
 
Vad är vidrigt med att påpeka att för täta populationer utvecklar sjukdomar som minskar populationen
Det som är vidrigt är att antyda att det skulle finnas någon form av strategi för JORDEN att reglera befolkningsmängden, genom att döda svarta, fattiga, homosexuella etc etc. Hade hen skrivit att sjukdomar utvecklas och människor dör, pga trångboddhet etc så hade jag ju givetvis inte reagerat: det vet väl vilken idiot som helst att det finns sjukdomar i världen? Att hävda dem som en del av jordens stora plan är däremot något annat. Vi har redan sett såna här resonemang jättelänge, alla möjliga grupper använder dem för att rättfärdiga att utsatta grupper drabbas av sjukdomar och död.

Om du inte kan förstå eller se det så kan jag bara beklaga.
 
Det som är vidrigt är att antyda att det skulle finnas någon form av strategi för JORDEN att reglera befolkningsmängden, genom att döda svarta, fattiga, homosexuella etc etc. Hade hen skrivit att sjukdomar utvecklas och människor dör, pga trångboddhet etc så hade jag ju givetvis inte reagerat: det vet väl vilken idiot som helst att det finns sjukdomar i världen? Att hävda dem som en del av jordens stora plan är däremot något annat.

Om du inte kan förstå eller se det så kan jag bara beklaga.
Jag förstår mycket väl det men vi läser det där inlägget på helt olika sätt. För mig ingår ekosystemen i jorden och i ekosystemen så ingår att populationer blir sjuka och kraschar då de blir för täta. Om du ser det som ett hat mot homosexuella, svarta, fattiga så kan tyvärr inte jag hjälpa det.
Visst är det intressant att så fort man diskuterar problemet med mänsklighetens storlek så hamnar man direkt i den här diskussionen som du drog upp om rasism och hat/skadeglädje över att vissa grupper råkar mer illa ut än andra. Jag är så jäkla trött på det.
 
Det som är vidrigt är att antyda att det skulle finnas någon form av strategi för JORDEN att reglera befolkningsmängden, genom att döda svarta, fattiga, homosexuella etc etc. Hade hen skrivit att sjukdomar utvecklas och människor dör, pga trångboddhet etc så hade jag ju givetvis inte reagerat: det vet väl vilken idiot som helst att det finns sjukdomar i världen? Att hävda dem som en del av jordens stora plan är däremot något annat. Vi har redan sett såna här resonemang jättelänge, alla möjliga grupper använder dem för att rättfärdiga att utsatta grupper drabbas av sjukdomar och död.

Om du inte kan förstå eller se det så kan jag bara beklaga.

Jag förstår det du protesterar emot, men till viss del finns det redan i naturen. Det kallas för J-kurva.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/J-kurva_(biologi)

(Jag tänker att vissa regioner i världen är mer utsatta pga dålig eller ingen sjukvård osv, snarare än hudfärg och sexuell läggning, så klart)

Jag tror också att något sådant kommer drabba mänskligheten, men att det kommer vara multiresistenta bakterier. Dessa har vi ju till stor del skapat själva genom överanvändning av antibiotika, men det visar ju också på naturens vis att ändra sig.
 
Vi hade förmodligen kunnat göra mycket mer än vad vi gör. Vi hade kunnat ha en hund i stället för tre, en bil i stället för två och slutat flyga helt. Matmässigt tror jag också att det finns mycket att göra, framförallt genom att äta mer säsongsbetonat.

Vi gör en del som minskar vår påverkan på klimatet, men jag skulle ljuga om jag sa att det var enbart för klimatets skull.
Vi har t ex en solcellsanläggning på ca 50 kW, som gör att vi är självförsörjande på el och dessutom kan skicka överskottet ut till övriga nätet. Vi äter nästan bara viltkött som har en väldigt låg klimatpåverkan, och vi planterar mycket lövskog för att öka den biologiska mångfalden. Vi planterar så klart en hel del gran utöver lövskogen, och avverkar naturligtvis också.
Vi bor i ett etthundra år gammalt hus, använder så miljövänliga rengöringsmedel och hudvårdsprodukter som möjligt, sopsorterar, försöker köpa nya kläder när det behövs och inte bara när andan faller på, osv.
 
Jag bor i hus, jag har under åren samlat på mig grejer som jag inte har någon användning för så jag tänker dödstäda och tömma det på allt som inte används, som vävstolen t ex som min mamma fick men som inte används utan bara tar plats, prylar vänner gjort sig av med och istället tagit hit för att jag kanske kunde ha användning av det. :meh: Kläder jag inte längre kan ha är det bättre att andra använder, grytor som inte fungerar på induktionshällen men ändå samlat damm i skåpen i alla år, köksmaskin som aldrig används, två frysar, gamla böcker osv.

Visst böckerna fungerar ju att elda med iofs, men det bär mig emot att bränna böcker.

Då håller jag med dig - sådant som du ändå inte kan använda är det bättre att det nyttjas!
 
Det är intressant att du i detta inlägg lyckades beskylla mig för att vara både rasist och homofob trots att jag inte skrivit ett enda ord som ger någon orsak till att misstänka vare sig det ena eller det andra. Det enda jag skrivit är att i för täta populationer uppstår det sjukdomar som gör att populationen kraschar. Dina slutsatser och beskyllningar har du skapat själv i ditt eget sinne och säger väl tyvärr mer om dig än om mig.

Men va? Jag har varken påstått att du skulle vara homofob eller rasist? Jag beskyller dig inte för något alls. Jag funderade över om du tänkt på vilka utsatta grupper det finns i samhället som blir än mer utsatta när det kommer till sjukdomar. Jag tog till exempel. Jag förstår inte alls dina slutsatser, eller vad det skulle "säga om mig" att jag påpekar sådana faktum heller.

Jösses.
 
Jag förstår det du protesterar emot, men till viss del finns det redan i naturen. Det kallas för J-kurva.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/J-kurva_(biologi)

(Jag tänker att vissa regioner i världen är mer utsatta pga dålig eller ingen sjukvård osv, snarare än hudfärg och sexuell läggning, så klart)

Jag tror också att något sådant kommer drabba mänskligheten, men att det kommer vara multiresistenta bakterier. Dessa har vi ju till stor del skapat själva genom överanvändning av antibiotika, men det visar ju också på naturens vis att ändra sig.
Fast det är väl skillnad på om sjukdomar och död är en effekt av populationens ökning, och om det är naturens masterplan för att hantera oss. Det där spåret började ju med ”Om inte vi människor lyckas minska av egen kraft kanske jorden gör det åt oss.” Som om jorden hade ett medvetande.
 
Fast det är väl skillnad på om sjukdomar och död är en effekt av populationens ökning, och om det är naturens masterplan för att hantera oss. Det där spåret började ju med ”Om inte vi människor lyckas minska av egen kraft kanske jorden gör det åt oss.” Som om jorden hade ett medvetande.

Särskilt i samband med en öppen fundering om inte aids hörde till kategorin "jordens strategier". Det är för övrigt ganska tveksamt och i min mening otäckt att göra en jämförelse mellan människor och bladlöss för övrigt (J-kurvan), men något helt annat än en medveten strategi.

(Men det är nog bara en urbota dum och korkad jordmasterstrateg vi har som kommer på iden att plantera en sjukdom som i hög utsträckning slog mot grupper som inte direkt kan anses vara den största källan till en ökande befolkning. :cautious:)
 
Särskilt i samband med en öppen fundering om inte aids hörde till kategorin "jordens strategier". Det är för övrigt ganska tveksamt och i min mening otäckt att göra en jämförelse mellan människor och bladlöss för övrigt (J-kurvan), men något helt annat än en medveten strategi.

(Men det är nog bara en urbota dum och korkad jordmasterstrateg vi har som kommer på iden att plantera en sjukdom som i hög utsträckning slog mot grupper som inte direkt kan anses vara den största källan till en ökande befolkning. :cautious:)
Helt sant, jag glömde att aids var exemplet! Det är rätt otäckt, ja.
 
Vad är du beredd att offra/avstå från för att avvärja klimathotet?

Och på samma sätt, vad är du inte beredd att offra/avstå från?

Stort som smått!

Det jag är beredd på göra är att minska bilkörning, dra ner på godis och köpa mer begagnade grejer istället för nytt. Även dra ner på elkonsumtionen. Och på sikt även odla eget i den mån jag kan och värma upp huset med exempelvis luft/vattenvärmepump istället för direktverkande el.

Jag tänker inte offra mina djur men skulle gärna haft de närmare så jag kunde cykla dit.
 
Vad är du beredd att offra/avstå från för att avvärja klimathotet?

Och på samma sätt, vad är du inte beredd att offra/avstå från?

Stort som smått!

Jag vill inte vara sådan men jag tror inte att det finns så mycket som vi kan göra för att stoppa klimathotet. Klimatet har börjat förändras och kommer fortsätta förändras vare sig vi vill eller inte. Däremot är jag mer rädd för miljöhoten. Förgiftade vatten och utdöende havsliv. Plaspartiklar som hittar in i allt vi äter osv. Det köps för mycket och slängs ännu mer.

Jag har funderat på att någon vecka eller månad cykla till jobbet och se om det skulle funka för resten av tiden tills snön kommer. Det skulle bli 6 mil om dagen. Tyvärr skulle jag få offra sambo, djur, mat och sömn då restiden på cykel skulle bli ca 3 timmar enkel väg och jag har väldigt långa arbetsdagar med obekväma tider. Men jag vet inte hur jag annars ska få tyst på allt skuldbeläggande(oftast från internet) för att jag tar bilen på jobbet. 3 mil enkel väg är egentligen ingen lång sträcka. Men jag skulle nog aldrig kunna offra mina djur (kanske hunden då), min sambo, min fritid eller tid och möjlighet till att äta för klimatet så det får vara en fantasi. Kanske jag ska offra jobbet och bli självförsörjande på gården i stället? Lite lockande tanke.

Jag skulle kunna offra köttet då jag konstaterade igår att kött är egentligen ganska äckligt. Det måste vara varmt och välkryddat för att det ska gå att äta.

Tycker sådana här frågor är ganska svåra då jag inte har så mycket som jag kan bara släppa så där. Jag kan inte sluta köpa kläder för det gör jag redan så sällan att kläderna hinner falla sönder i sömmarna innan jag ens tänker på att de behövs nytt.

Kan jag offra vedeldningen och låta huset värmas upp av el? Skulle i så fall ha 12 grader varmt på vintern och få duscha i kallt vatten och ha dyra elräkningar. Kanske. Att inte frysa är inget rättighet vad jag vet.
Jag har aldrig flugit i mitt liv så det kan jag offra lätt. Jag kan offra möjligheten till barn för jag vill inte ha några.
Jag skulle lätt kunna offra samtliga resor till staden. Vad ska man dit å göra?
Men om jag skulle genomföra allt detta och hålla det, skulle det bli en skillnad på klimatet eller skulle jag bara bli en martyr som arbetar ihjäl sig i onödan med svält och kall kropp? Skulle jag rädda världen då? Skulle inte tro det. Hittade ett ganska intressant Youtubeklipp om grön omställning:
 
Jag vaknar inte på natten som hon i videon men hon är inte ensam om att inse att det mesta av det som görs i klimatets namn har liten eller ingen betydelse och att den globala handeln med varor och tjänster behöver minska. Många förstår det, problemet är de mycket starka krafter som arbetar åt rakt motsatt håll för att handeln gynnar dem.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 077
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 723
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
3 413
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp