Bukefalos 28 år!

Den stora massan accepterar inga systemförändringar. De gör det som är bekvämast och mest prisvärt.

Det är också det som är problemet. Folk kommer fortsätta leva vidare som de alltid gjort utan större tankar på konsekvenserna.
Den stora massan lever på betydligt mindre än vad många av oss i västvärlden gör. Jag ser det som upp till I-länderna att lösa problemet eftersom det är till står del vårt fel att vi ens har en klimatkris.
 
AIDS räknas faktiskt, sedan 2009, som en pandemi så där har du fel (OK, källan till detta påstående om AIDS som pandemi är Wikipedia men jag tror att det stämmer).
Infektionstalen i östra och södra Afrika ligger på ungefär 25% (2018) vilket väl får anses som en stor andel av befolkningen.
I hela östra och södra Afrika eller bara enstaka mindre områden (länder)? 25 % HIV-positiva är verkligen skrämmande högt.
 
Den stora massan lever på betydligt mindre än vad många av oss i västvärlden gör. Jag ser det som upp till I-länderna att lösa problemet eftersom det är till står del vårt fel att vi ens har en klimatkris.

Jag tror inte att I-länderna kommer att göra det heller. Skulle tro att det blir mycket att vänta och se vad som händer. Och lösa problemen när de uppstår istället.
 
Den stora massan accepterar inga systemförändringar. De gör det som är bekvämast och mest prisvärt.

Det är också det som är problemet. Folk kommer fortsätta leva vidare som de alltid gjort utan större tankar på konsekvenserna.

Vilka systemförändringar skulle du själv kunna tänka dig? Om du bortser från ”massans” eventuella synpunkter.
 
Fast det är väl skillnad på om sjukdomar och död är en effekt av populationens ökning, och om det är naturens masterplan för att hantera oss. Det där spåret började ju med ”Om inte vi människor lyckas minska av egen kraft kanske jorden gör det åt oss.” Som om jorden hade ett medvetande.

Ptja, eller så är det ett sätt av naturen att begränsa för stora populationer på just det sättet?
Jag tror inte att jorden har ett medvetande, men allt ingår ju i ett kretslopp och en balans där den enas död är den andras bröd, typ.
Vi ser det ju regelbundet med t ex rävpopulationen där skabben kraftigt minskar stammarna när de blivit för stora.
 
Särskilt i samband med en öppen fundering om inte aids hörde till kategorin "jordens strategier". Det är för övrigt ganska tveksamt och i min mening otäckt att göra en jämförelse mellan människor och bladlöss för övrigt (J-kurvan), men något helt annat än en medveten strategi.

(Men det är nog bara en urbota dum och korkad jordmasterstrateg vi har som kommer på iden att plantera en sjukdom som i hög utsträckning slog mot grupper som inte direkt kan anses vara den största källan till en ökande befolkning. :cautious:)

Varför skulle inte t ex aids kunna vara ett sådant virus? Eller fågelinfluensan, ebola, eller som förr - mässling, pesten, tuberkulos. Det har ju funnits mängder av sjukdomar som resulterat i stora utbrott och på vissa platser tagit död på enorma mängder människor.

J-kurvan kan appliceras på mängder av arter hos både djur och växter, även om just wiki tog upp bladlöss.
https://www.skogssverige.se/forklara-vad-som-menas-med-s-och-j-kurva-nar-man-undersoker-populationer

Idag begränsas den här typen av utbrott i västvärlden pga mediciner, framstående sjukvård och en generellt hög utbildningsnivå. Man kan ju t ex fråga sig hur många som räddas varje år tack vare vårt vaccinationsprogram.
 
Låter krångligt och svårt i mina öron.
Tänk dig personen som bor lite avsides utanför tätort, behöver färdas till tätorten. Var ska vederbörande göra av sitt färdmedel när personen är i tätorten?

Infartsparkering.

Men så tänker jag också att den här tråden inte måste komma med 100% genomförbara lösningar, jag tycker det är intressant att höra alla infallsvinklar kring vad man kan göra, vill göra, kan prioritera etc!
 
Låter krångligt och svårt i mina öron.
Tänk dig personen som bor lite avsides utanför tätort, behöver färdas till tätorten. Var ska vederbörande göra av sitt färdmedel när personen är i tätorten?

Utanför centrala tätorten.

På 20 års sikt tror jag det är en sannolik utveckling i våra mer kompakta tätorter där infrastrukturen för bilen tar för mycket plats i förhållande till effektivare alternativ.
 
En sak som jag gärna skulle se skarpa hjärnor diskutera är global resursbudget på lämplig nivå (individ? familj? ort? region? land?). Det vore förstås en Revolution med stort R och jag kan på rak arm komma på åtminstone ett antal risker och problem förknippade med idén, men kanske skulle en sådan diskussion kunna föda idéer som faktiskt är mer realistiskt genomförbara?
 
Låter krångligt och svårt i mina öron.
Tänk dig personen som bor lite avsides utanför tätort, behöver färdas till tätorten. Var ska vederbörande göra av sitt färdmedel när personen är i tätorten?

Det finns kollektivtrafik. I de länder där det knappt finns så bör det byggas upp.

Personen som bor på landsbygden ska ta bilen till närmaste tågstation/busstation och därifrån åka kollektivt. Vid dessa stationer ska det finns parkeringar.
 
Utanför centrala tätorten.

På 20 års sikt tror jag det är en sannolik utveckling i våra mer kompakta tätorter där infrastrukturen för bilen tar för mycket plats i förhållande till effektivare alternativ.

Det är en tydlig trend i Norden iaf. Tyvärr ser jag inte samma tendenser på andra håll men man får hoppas att det ändrar sig.

Bildria städer är ju så oerhört skönt oavsett om de släpper ut avgaser eller inte. Att ha föremål som kommer i livsfarlig hastighet intill folk är knappast optimalt. Härligt med utvecklingen med fler och fler gågator.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 775
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 015
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
4 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp