Du får gärna ge exempel på att människan lever mer spartanskt idag än för ett år sedan.
Ekot igår gick ut med att det flygs mindre inrikes under 3 månader (Kommer inte ihåg vilka 3) i år jämfört med samma månader förra året, om det beror på att folk tänker på miljön eller börjar bli lågkonjunktur vet ingen.
 
Ekot igår gick ut med att det flygs mindre inrikes under 3 månader (Kommer inte ihåg vilka 3) i år jämfört med samma månader förra året, om det beror på att folk tänker på miljön eller börjar bli lågkonjunktur vet ingen.

Del av en längre trend så tveksamt om Greta har något med det att göra. Och även om hon hade det så är det försumbar mängd utsläpp.

Folk slutar dessutom inte att resa. De gör mindre uppoffringar för att stilla samvetet men som inte får några som helst konsekvenser på klimatet.
 
Ekot igår gick ut med att det flygs mindre inrikes under 3 månader (Kommer inte ihåg vilka 3) i år jämfört med samma månader förra året, om det beror på att folk tänker på miljön eller börjar bli lågkonjunktur vet ingen.
Även grön mitten gick starkt fram i EU valet, frågan är om det blivit så utan Greta.

Greta har haft kort tid på sig än och är inte myndig och ändå har anhängare runt om i värden som stöder och sympatiserar, frågan är inte vad hon har eller inte har återkommit på ett år, frågan är vad hon kommer åstadkomma inom närmaste 10-20 åren.
 
Även grön mitten gick starkt fram i EU valet, frågan är om det blivit så utan Greta.

Greta har haft kort tid på sig än och är inte myndig och ändå har anhängare runt om i värden som stöder och sympatiserar, frågan är inte vad hon har eller inte har återkommit på ett år, frågan är vad hon kommer åstadkomma inom närmaste 10-20 åren.

Jag tycker frågan är vad vi åstadkommer tillsammans. Greta har redan gjort mer än någon annan i frågan.
 
Det är liksom inget krav att en har egna barn för att skänka en tanke åt framtida generationer och sina medmänniskor.
Nej men jag antar att det är mer naturligt att tänka på framtiden om man lämnar ett barn efter sig?

Som sagt jag gör vad jag kan för miljön, jag gör gärna mindre uppoffringar där jag kan. Men som någon här tidigare nämnde till exempel att skippa sin drömsemester på grund av miljön, det skulle jag aldrig göra.

Jag säger inte att vad vi gör är poänglöst eller att man inte ska försöka för det ska man, men med tanke på hur liten del Sverige är av det globala problemet så känner inte jag att det är värt det att kraftigt minska min livskvalitet till absolut ingen nytta egentligen.
 
Nej men jag antar att det är mer naturligt att tänka på framtiden om man lämnar ett barn efter sig?

Som sagt jag gör vad jag kan för miljön, jag gör gärna mindre uppoffringar där jag kan. Men som någon här tidigare nämnde till exempel att skippa sin drömsemester på grund av miljön, det skulle jag aldrig göra.

Jag säger inte att vad vi gör är poänglöst eller att man inte ska försöka för det ska man, men med tanke på hur liten del Sverige är av det globala problemet så känner inte jag att det är värt det att kraftigt minska min livskvalitet till absolut ingen nytta egentligen.

Skulle säga att i alla fall 90 procent av befolkningen tänker och agerar som du. Tyvärr inte alla ska tilläggas.

Det är klokt att vara uppriktig med hur man handlar och tänker men samtidigt inte lägga stora globala miljöproblem på sina eller andras axlar. Då får man rent samvete, inre harmoni och hög livskvalitet. Det är bra nog att inte skräpa ner i naturen och fortsätta leva sitt liv enligt konventionella värderingar.

Det sista vi behöver är fler människor med psykiska besvär. Det är en oundviklig konsekvens om vi börjar moralisera och lägga ansvar på människor som de omöjligt kan ta. Klimatångest är ett stort problem i dagens Sverige men jag ser inga förslag för att komma tillrätta med det problem.

50 procent av svenskarna har klimatångest.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/manga-ar-nog-radda-for-att-det-inte-kommer-ga-alls

Unga oroar sig för klimatet - Mår psykiskt dåligt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/ungas-oro-for-klimatet
 
Senast ändrad:
Skulle säga att i alla fall 90 procent av befolkningen tänker och agerar som du. Tyvärr inte all ska tilläggas.

Det är klokt att vara uppriktig med hur man handlar och tänker men samtidigt inte lägga stora globala miljöproblem på sina eller andras axlar. Då får man rent samvete, inre harmoni och hög livskvalitet. Det är bra nog att inte skräpa ner i naturen och fortsätta leva sitt liv enligt konventionella värderingar.

"Rent samvete", "inre harmoni"? :laugh:

Nu sitter du ju mest och hittar på.
 
Jag är fullständigt övertygad om att "inre harmoni" och "hög livskvalitét" är otroligt subjektivt och dessutom knappast enbart beroende av vilka val man gör för miljön.

Subjektivt förvisso men du kan väl inte påstå att det är hög livskvalitet att gå runt och ha ångest för klimatet? I vissa fall så illa att de måste ha hjälp från psykiatrin.

Hur tror du det kommer det sig att jag och många med mig som tar miljöproblemen som de kommer mår bra och är psykiskt stabila medan de som lägger på sig att rädda klimatet mår skräp?
 
Subjektivt förvisso men du kan väl inte påstå att det är hög livskvalitet att gå runt och ha ångest för klimatet? I vissa fall så illa att de måste ha hjälp från psykiatrin.

Hur tror du det kommer det sig att jag och många med mig som tar miljöproblemen som de kommer mår bra och är psykiskt stabila medan de som lägger på sig att rädda klimatet mår skräp?
Hur tar man miljöproblemen som de kommer?
 
Jag tänker snarare att det skapar stress och psykisk ohälsa att världen kommer gå under om vi inte förändrar något. Då hjälper det ju inte hälsan att fortsätta som ingenting har hänt.

Fast det är ju just den illusionen som skapar stress och ångest. Att de inbillar sig att världen står och faller med dem.
 
Subjektivt förvisso men du kan väl inte påstå att det är hög livskvalitet att gå runt och ha ångest för klimatet?

Nej precis, liksom att du inte heller kan påstå att man per automatik skulle få inre harmoni och hög livskvalitet för att man inte skräpar ner i naturen.

Det är ju inte jag som kommer med högst subjektiva påståenden. Det är du.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 052
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 865
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 096
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp