Jag tror att de som har så allvarlig klimatångest att de behöver gå till psykiatrin ändå skulle hamna där fast för andra problem. Klimatångesten skulle lika gärna kunna yttra sig i ångest över andra saker. Det är ångesten i sig som är problemet.
Jag har legat inlagd i psykiatrin nyligen största delen av tiden i nio månader och jag kan garantera att ingen jag träffat där haft klimatångest.
 
Man tar på sig de miljöproblem som man kan lösa för stunden. Håller rent på tomten. Plockar upp skräp från marken. Håller ordning vid badstranden så att barnen kan bada mm mm.
Om man gör en analys över sin livsstil finns det rätt mycket man kan göra för stunden och som ger ganska hög effekt för klimatets skull. Att lägga om sitt sparande är ett exempel. Tar inte lång tid och kräver inte någon större ansträngning i längden heller. Nu kanske du bara gav skräp i naturen som exempel men på det stora hela är inte den insatsen den som faktiskt ger mest effekt globalt sett.
 
Om man gör en analys över sin livsstil finns det rätt mycket man kan göra för stunden och som ger ganska hög effekt för klimatets skull.

Varken du eller jag kan påverka klimatet det minsta. Det är ett befängt påstående att hävda något annat faktiskt.

Och nej, att du kan påvisa att jag kan släppa ut exempelvis 1 ton mindre koldioxid per år eller dylikt är fullständigt irrelevant då det är en droppe i havet.
 
Fast nu pratar vi miljöfrågor. Inte "fin närmiljö" i syfte att det ser städat ut.
Du sitter och drar falska korrelationer medvetet.

Närmiljön är en miljöfråga och det är just de frågorna jag säger att folk bör ta sig an. Just för att det är uppgifter de klarar av att lösa.
 
För lite makt.

Tack och lov finns det ingenjörer som utvecklar alternativa drivmedel så att folk kan leva bekvämt, billigt och vara miljövänliga i framtiden.

Tills dess är det bara att omfamna det varmare klimatet.

Är det något som riskerar att ge mig ångest är det att tänka såhär. Att tänka att ingenting man gör kan påverka är extremt ångestframkallande för mig.
 
Hur tror du det kommer det sig att jag och många med mig som tar miljöproblemen som de kommer mår bra och är psykiskt stabila medan de som lägger på sig att rädda klimatet mår skräp?

Därför att du och med många med dig tycker att det är ett okej mänskligt beteende att gräva huvudet djupt ned i sanden (eller i städning av den egna trädgården), trivas och frodas där, och inte ens vilja eller försöka förändra världen till det bättre, eller ens se att andra drabbas hårt av ignoransen. Alla människor funkar som tur är inte på det sättet.

Jag ser inte dina inlägg (nu och med tidigare nick) som ett tecken på vare sig psykisk stabilitet eller bra mående.

Sedan är din observation helt bäng och trasig, då jag känner enormt många som arbetar för klimatåtgärder som inte mår i närheten av "skräp". Att söka kunskap, ha ett engagemang och att utmanas innebär inte att må skräp för människor generellt. Det är en viktig del av själva livet för många. Sådär tvärtom mot din observation.
 
Är det något som riskerar att ge mig ångest är det att tänka såhär. Att tänka att ingenting man gör kan påverka är extremt ångestframkallande för mig.

Fast det är ju därför folk försöker inbilla sig att de påverkar trots att de inte gör det. Sedan blir ångesten total när de vaknar upp.
 
Fast det är ju därför folk försöker inbilla sig att de påverkar trots att de inte gör det. Sedan blir ångesten total när de vaknar upp.

Jag tror man lurar sig själv om man tänker att stora företag kommer göra förändringar om de inte måste, vi som konsumenter behöver förändra vårt köpmönster för att de ska agera. Men det är såklart väldigt bekvämt att tänka att man själv kan leva på som vanligt för att det man gör inte spelar någon roll.
 
Därför att du och med många med dig tycker att det är ett okej mänskligt beteende att gräva huvudet djupt ned i sanden (eller i städning av den egna trädgården), trivas och frodas där, och inte ens vilja eller försöka förändra världen till det bättre, eller ens se att andra drabbas hårt av ignoransen. Alla människor funkar som tur är inte på det sättet.

Jag ser inte dina inlägg (nu och med tidigare nick) som ett tecken på vare sig psykisk stabilitet eller bra mående.

Sedan är din observation helt bäng och trasig, då jag känner enormt många som arbetar för klimatåtgärder som inte mår i närheten av "skräp". Att söka kunskap, ha ett engagemang och att utmanas innebär inte att må skräp för människor generellt. Det är en viktig del av själva livet för många. Sådär tvärtom mot din observation.

Du kan jobba med klimatet och för den delen omfamna förändringar. Det är beundransvärt i sig. Problemet är inte att försöka göra något åt klimatet. Det ska göras. Problemet uppstår när du lägger det på dina axlar. Eller då du målar upp diverse mardrömsscenarier i ditt huvud som du inte kan släppa.

Och av vad jag kan se har du samma inställning som mig. Annars hade du inte åkt långväga med bil till jobbet varje morgon.

En sak att säga att ens insats är så viktig, så viktig. En annan sak att visa att man faktiskt menar det på riktigt.
 
Jag tror man lurar sig själv om man tänker att stora företag kommer göra förändringar om de inte måste, vi som konsumenter behöver förändra vårt köpmönster för att de ska agera. Men det är såklart väldigt bekvämt att tänka att man själv kan leva på som vanligt för att det man gör inte spelar någon roll.

Jag tror inte att konsumentmakten är tillräckligt effektiv. Det krävs också modig politisk styrning, och eftersom vi lever i en demokrati, kräver det engagemang av oss medborgare.
 
Du kan jobba med klimatet och för den delen omfamna förändringar. Det är beundransvärt i sig. Problemet är inte att försöka göra något åt klimatet. Det ska göras. Problemet uppstår när du lägger det på dina axlar. Eller då du målar upp diverse mardrömsscenarier i ditt huvud som du inte kan släppa.

Och av vad jag kan se har du samma inställning som mig. Annars hade du inte åkt långväga med bil till jobbet varje morgon.

En sak att säga att ens insats är så viktig, så viktig. En annan sak att visa att man faktiskt menar det på riktigt.
Finns inte minsta lilla likhet mellan dig o @sjoberga utom möjligtvis att ni båda är män.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 025
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
3 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp