Klimathotet

Ni?
Ska inte du till Las Palmas eller är du redan där o skriver därifrån?;)
Var det inte önskemål om barnfritt o nära stranden?:laugh:

Jag skulle inte åka utomlands om jag så fick det gratis. Trivs bäst hemma .
Japp. Åker snart :bump:. Barnfritt o nära stranden, så ska jag lära mig att surfa. Ska tydligen vara lagom stora vågor där
 
Nej jag flyger inte. Jag åker inte mycket bil heller och jag äter inte kött. Jag är ingen köp och slängare heller utan det som köps används så länge det går att använda. Jag vill gärna att även framtida generationer ska kunna leva på jorden.
 
Jag flyger när jag vill, vart jag vill och har inte dåligt samvete.
Hatar visserligen att flyga men det är av andra skäl och jag gör det ändå för att jag gillar att se mig omkring.
Jag reser i länder med diktaturer, dödsstraff och vidrig människosyn och på plats äter jag den mat som bjuds oavsett var den kommer ifrån eller hur den är tillverkad.

Att resa och få kunskaper om hur andra lever och lär breddar mitt sinne och gör mig förhoppningsvis till en bättre och ödmjukare människa.
 
Jag flyger när jag vill, vart jag vill och har inte dåligt samvete.
Hatar visserligen att flyga men det är av andra skäl och jag gör det ändå för att jag gillar att se mig omkring.
Jag reser i länder med diktaturer, dödsstraff och vidrig människosyn och på plats äter jag den mat som bjuds oavsett var den kommer ifrån eller hur den är tillverkad.

Att resa och få kunskaper om hur andra lever och lär breddar mitt sinne och gör mig förhoppningsvis till en bättre och ödmjukare människa.
Jo det var lite så jag menade. Vi klagar på andra länders regimer osv och påstår att vi minsann är dom som vet bäst men att det sedan går bra att åka dit och ge dom pengar.

Sen ska vi göra som Åsa säger men Åsa själv flyger ju hit o dit :meh:
 
Jo det var lite så jag menade. Vi klagar på andra länders regimer osv och påstår att vi minsann är dom som vet bäst men att det sedan går bra att åka dit och ge dom pengar.

Sen ska vi göra som Åsa säger men Åsa själv flyger ju hit o dit :meh:

Det är alltid svårt det där med att resa till diktaturer tycker jag, man vill inte stötta dem men samtidigt blir det också farligt om ingen reser dit och kan skildra verkligheten där. Jag tror att det är positivt att se hur andra människor lever, det gör det enklare att ha förståelse för deras situation och val.
 
Tillägg: jag tycker att det är en annan sak om man åker till en diktatur och bor skild från de vanliga invånarna i nån form av lyxhotell. Då bidrar inte ens resa med så mycket utöver pengar till diktaturen.
 
Tillägg: jag tycker att det är en annan sak om man åker till en diktatur och bor skild från de vanliga invånarna i nån form av lyxhotell. Då bidrar inte ens resa med så mycket utöver pengar till diktaturen.
Det är naturligtvis individuellt, men hur ofta kommer man i kontakt med människor i andra länder? När jag turistar blir det mest ytliga samtal oberoende av statsskick. Samtidigt har jag i länder som Azerbajdzjan och Jemen fått tillfällen till djupare samtal med "vanliga människor".

Jag tror inte på att avstå från att besöka diktaturer. Det är inte utan orsak som de hårdaste diktaturerna noga reglerar turismen, om man alls tillåter den. Man är rädd för kontakter mellan turister och lokalbefolkningen. Nordkorea och Vitryssland är bland de länder som jag vill besöka.
 
Det är naturligtvis individuellt, men hur ofta kommer man i kontakt med människor i andra länder? När jag turistar blir det mest ytliga samtal oberoende av statsskick. Samtidigt har jag i länder som Azerbajdzjan och Jemen fått tillfällen till djupare samtal med "vanliga människor".

Jag tror inte på att avstå från att besöka diktaturer. Det är inte utan orsak som de hårdaste diktaturerna noga reglerar turismen, om man alls tillåter den. Man är rädd för kontakter mellan turister och lokalbefolkningen. Nordkorea och Vitryssland är bland de länder som jag vill besöka.

Jo, det har du ju rätt i, tänker mer att det kanske inte bidrar så mycket till förståelsen om landet om man isolerar sig på ett hotellområde.
 
Jo, det har du ju rätt i, tänker mer att det kanske inte bidrar så mycket till förståelsen om landet om man isolerar sig på ett hotellområde.
All inclusive är ingenting för den som vill förstå ett land oberoende av statsskick, men ger man sig ut får man en bild av landet. Själv skulle jag inte välja det, även om jag kan förstå dem som under vissa förhållanden väljer det. Egentligen är det inget annat än en modern variant av gamla dagars pensionatsliv.

Till och med i en hotellmatsal kan man förstå något av kulturen. Jag minns ett hotell i Kina, där en äldre dam kom fram och körde bort servitrisen, om hon stannade längre än absolut nödvändigt vid mitt bord. Den äldre damen tycktes ha som enda uppgift att förhindra kontakter mellan gäster och personal.
 
Det är naturligtvis individuellt, men hur ofta kommer man i kontakt med människor i andra länder? När jag turistar blir det mest ytliga samtal oberoende av statsskick. Samtidigt har jag i länder som Azerbajdzjan och Jemen fått tillfällen till djupare samtal med "vanliga människor".

Jag tror inte på att avstå från att besöka diktaturer. Det är inte utan orsak som de hårdaste diktaturerna noga reglerar turismen, om man alls tillåter den. Man är rädd för kontakter mellan turister och lokalbefolkningen. Nordkorea och Vitryssland är bland de länder som jag vill besöka.
Söker man sig till andra människor går det utmärkt. Med minimal ansträngning (läs: ingen alls) satt jag och mina föräldrar på plaststolar, på en bakgata i Vietnam och drack kaffe med några som bodde där, skuttade in i en gränd och gjorde i ordning kaffet bara... Så går man in för att ha kontakt med lokalbefolkningen lär det inte vara så svårt.

I övrigt reser jag rätt mycket, alltid något jag älskat och har delar av familjen boendes utomlands. I de flesta fall är det rena nöjesresor, men som intresserad av politisk historia brukar jag passa på att få till mindre behagliga (om än intressanta) upplevelser på vägen.

Nej, jag tänker inte begränsa mitt liv på det sättet som blir om jag skulle sluta flyga. Jag vill kunna hälsa på mina föräldrar på andra sidan jorden, jag vill att de ska kunna komma till Sverige för att hälsa på mig också. Jag vill se världen, andra länder, kulturer, eller bara komma bort från Sverige ibland. Och nej, jag tänker inte heller ha dåligt samvete för det.

Visserligen tror jag redan att det är försent när det kommer till jordens miljö och så länge inga större länder gör något radikalt kommer mitt flygande göra varken till eller från. Jag är egoistisk, jag gör små saker i vardagen, som inte påverkar mitt liv negativt, men som förhoppningsvis gör livet lite drägligare för någon annan.
 
Jag har aldrig flugit, mer är till och från Finland en gång. Jag har liksom aldrig kunnat göra det så det är inget jag ens längtat efter att göra. För några månader sedan var jag på vippen att åka utomlands, till Danmark över en helg, vilket väl för de flesta inte ens räknas som utomlands. Tyvärr blev resan inte av men det var väl första gången jag ens tänkte tanken på att åka iväg själv.

Jag tycker gott det skulle kunna införas ransonering på utlandsresor för privatpersoner. Vill man då åka långt får man spara sin ranson över en längre tid till en längre resa.

Givetvis skulle ju de som är vana vid att åka långt och ofta inte gilla förslaget, men det är en petitess i sammanhanget.

Själv åker jag f.ö. bil till jobbet, 3 mil enkel resa. Jag skulle kunna tänka mig att ta bussen om det vore möjligt, men då ökar jag min restid med nästan 3 timmar så det är inte rimligt om man dessutom vill ha något slags liv vid sidan av jobbet. När jag flyttat kommer jag jobba hemifrån men åka till Stockholm ibland. Jag räknar med att kunna åka tåg då och ber till tåg-gudarna att det inte krånglar så mycket att det blir ogörligt. Och så hoppas jag på att det inte sker någon otäck olycka. De svenska rälsen är ju bitvis ganska dåliga.
 
Jag tycker gott det skulle kunna införas ransonering på utlandsresor för privatpersoner. Vill man då åka långt får man spara sin ranson över en längre tid till en längre resa.

Givetvis skulle ju de som är vana vid att åka långt och ofta inte gilla förslaget, men det är en petitess i sammanhanget.

Ett så stort ingrepp i den personliga integriteten och friheten att röra sig fritt ser jag som oerhört kränkande. Det är ingen petitess att begränsa individens frihet.

Jag tror dessutom inte att ransonering på privata flygresor i någon nämnvärd grad skulle minska klimatförändringen då flyget är betydligt mindre förorenande än exvis animalieproduktion och det finns större anledning att införa ransonering på kött utifrån ditt resonemang.

Till protokollet, jag är inte vegan/vegetarian, jag äter kött/fisk/skaldjur i alla former men jag gillar det vegetariska köket och lagar/äter det ofta både för att det är gott och nyttigt.
 
Senast ändrad:
Ett så stort ingrepp i den personliga integriteten och friheten att röra sig fritt ser jag som oerhört kränkande. Det är ingen petitess att begränsa individens frihet.

Jag tror dessutom inte att ransonering på privata flygresor i någon nämnvärd grad skulle minska klimatförändringen då flyget är betydligt mindre förorenande än exvis animalieproduktion och så varför inte införa ransonering på kött.

Det är väl verkligen kränkande! Och otroligt problematiskt i många länder där kött är helt nödvändigt för deras överlevnad.

Jag vet inte om dina siffror stämmer, det är möjligt att flyget bidrar så lite globalt sett. Men en resa till Thailand ger 2,5 ton CO2-ekvivalenter medans all mat man äter under ett år ger 2 (i Sverige). Köttet bidrar såklart till denna siffra, men äta måste vi ju? Eller?? Om alla skulle äta vegetariskt, bara (utopi) är jag tveksam till att siffran skulle sjunka så mycket för det skulle innebära betydande import (med alla andra nackdelar det för med sig).

Nej, ät klokt - efter årstid, bara svenskt kött, mindre kött, mindre skräp - och rikta insatserna mot användningen av fossila bränslen istället. Om vi tror att vi kan mota klimatproblemen med att sluta upp med köttätande är vi jävligt illa ute.
 
Jag har aldrig flugit, mer är till och från Finland en gång. Jag har liksom aldrig kunnat göra det så det är inget jag ens längtat efter att göra. För några månader sedan var jag på vippen att åka utomlands, till Danmark över en helg, vilket väl för de flesta inte ens räknas som utomlands. Tyvärr blev resan inte av men det var väl första gången jag ens tänkte tanken på att åka iväg själv.

Jag tycker gott det skulle kunna införas ransonering på utlandsresor för privatpersoner. Vill man då åka långt får man spara sin ranson över en längre tid till en längre resa.

Givetvis skulle ju de som är vana vid att åka långt och ofta inte gilla förslaget, men det är en petitess i sammanhanget.

Själv åker jag f.ö. bil till jobbet, 3 mil enkel resa. Jag skulle kunna tänka mig att ta bussen om det vore möjligt, men då ökar jag min restid med nästan 3 timmar så det är inte rimligt om man dessutom vill ha något slags liv vid sidan av jobbet. När jag flyttat kommer jag jobba hemifrån men åka till Stockholm ibland. Jag räknar med att kunna åka tåg då och ber till tåg-gudarna att det inte krånglar så mycket att det blir ogörligt. Och så hoppas jag på att det inte sker någon otäck olycka. De svenska rälsen är ju bitvis ganska dåliga.
Och jag tycker den tanken är skitskrämmande, om man ska ha rätt att begränsa individers frihet på det sättet, var dras gränsen? Eller kommer gränsen till slut försvinna helt?

Sen avslutar du med att det inte är rimligt för dig att åka kollektivt för det begränsar ditt liv utanför jobbet... Då kanske det inte heller är rimligt att begränsa livet för de som gör andra livsval än du.
 
Det är väl verkligen kränkande! Och otroligt problematiskt i många länder där kött är helt nödvändigt för deras överlevnad.

Jag vet inte om dina siffror stämmer, det är möjligt att flyget bidrar så lite globalt sett. Men en resa till Thailand ger 2,5 ton CO2-ekvivalenter medans all mat man äter under ett år ger 2 (i Sverige). Köttet bidrar såklart till denna siffra, men äta måste vi ju? Eller?? Om alla skulle äta vegetariskt, bara (utopi) är jag tveksam till att siffran skulle sjunka så mycket för det skulle innebära betydande import (med alla andra nackdelar det för med sig).

Nej, ät klokt - efter årstid, bara svenskt kött, mindre kött, mindre skräp - och rikta insatserna mot användningen av fossila bränslen istället. Om vi tror att vi kan mota klimatproblemen med att sluta upp med köttätande är vi jävligt illa ute.

@athena Antingen är det jag som formulerar mig otydligt eller så väljer du att tolka det felaktigt.

Jag har aldrig sagt att jag tror att man lösa klimatproblemet om vi slutar att äta kött. Jag tror också att man skall rikta insatserna mot minskad användning av fossila bränslen, inte minst kolkraft som är synnerligen förorenande och istället satsa på kärnkraft, solkraft etc. När det gäller flyget så är det en kontinuerlig utveckling av förbättrade motorer, nya flygbränslen som kommer att bidra till mindre förorensning.

Jag använde köttet som exempel utifrån @Magiana 's resonemang om ransonering av flygresor. Jag förespråkar inte ransonering av kött och jag är fullständigt klar över köttets och köttproduktionens beydelse för många länders överlevnad. Jag påpekade dessutom att jag äter kött i alla former.

Jag håller med om att vi skall äta klokt, närodlat, efter årstid.
 
@athena Antingen är det jag som formulerar mig otydligt eller så väljer du att tolka det felaktigt.

Ok, jag köper försvarstalet ;), meningen om att du äter allt hade du lagt till efter att jag svarat.

Jag tror absolut inte heller på ransonering, varken av kött eller flygresor. Däremot har jag svårt för folk som åker till Thailand varje år men benhårt hävdar att alla borde bli veganer. Det är en extrem dubbelmoral i mina ögon, och personligen tycker jag mat är viktigare än semester. Själv gör jag båda - äter kött (bara svenskt) och åker på semester (inte så långt men flyger iaf vartannat år, minst).

Vi bor ju i ett land som har alla förutsättningar att bli importoberoende både vad gäller livsmedel och drivmedel på inte allt för lång sikt. Men vi har en märklig förmåga att ta på oss världens samvete och försöka förändra småsaker in absurdum - sånt som inte gör nån skillnad alls. Tröttsamt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok tog på både "blåsan", psyket och kroppen.... Men nu är både telefon och dator inkopplat på wifi.... sovit gott i natt. Arlanda hade...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 884
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 514
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp