Klimathotet

Oj, vad folk flög i taket för min kommentar. Men det var inte helt oväntat.

@Hedinn Det är en viss skillnad på lyxkonsumtion och att mer eller mindre vara tvungen att bo på jobbet för att det inte går några allmänna färdmedel. Jag skulle, om jag åkte buss till och från jobbet, öka min restid från 1 timme per dag till 4 timmar per dag. Det om något skulle vara inskränkande.
 
Oj, vad folk flög i taket för min kommentar. Men det var inte helt oväntat.

@Hedinn Det är en viss skillnad på lyxkonsumtion och att mer eller mindre vara tvungen att bo på jobbet för att det inte går några allmänna färdmedel. Jag skulle, om jag åkte buss till och från jobbet, öka min restid från 1 timme per dag till 4 timmar per dag. Det om något skulle vara inskränkande.
Vem bestämmer vad som är lyxkonsumtion? Har man långt till jobbet brukar det gå att flytta närmre. Jag kan faktiskt inte se att bilresor skulle vara mindre lyxigt än flygresor.
 
@athena

Vi står nog närmare varandra i denna frågan än vad som framgick i vår första utväxling av inlägg. Jag råkade trycka på svara innan jag skrivit färdigt. Sorry!

Jag är också jättetrött på dubbelmoralen i klimatdiskussionen. Det är som om vissa använder denna fråga som ett smörgåsbord, jag tar bara det som låter bra Jag är ju vegan så jag kan åka till Thailand flera gånger om året utan dåligt samvete.

Sverige har varit världsamvete alldeles för länge, dags att lägga ner det tycker jag.
 
Oj, vad folk flög i taket för min kommentar. Men det var inte helt oväntat.

@Hedinn Det är en viss skillnad på lyxkonsumtion och att mer eller mindre vara tvungen att bo på jobbet för att det inte går några allmänna färdmedel. Jag skulle, om jag åkte buss till och från jobbet, öka min restid från 1 timme per dag till 4 timmar per dag. Det om något skulle vara inskränkande.
Jag bor också på landet. Och det är ju ett val jag gör...Man väljer då att bo/ jobba på ett sätt som gör att det krävs långa resvägar.,
Så jag tycker inte det går att säga att bil till jobbet varje dag är okej men aldrig flyg,,
 
Vem bestämmer vad som är lyxkonsumtion? Har man långt till jobbet brukar det gå att flytta närmre. Jag kan faktiskt inte se att bilresor skulle vara mindre lyxigt än flygresor.

Menar du att landsbygden bör avfolkas?

@stjarnhimmel Jag har aldrig förespråkat restriktioner av jobbresor vad gäller flyg. Bara de privata resorna.
 
Menar du att landsbygden bör avfolkas?

@stjarnhimmel Jag har aldrig förespråkat restriktioner av jobbresor vad gäller flyg. Bara de privata resorna.
Det är du som vill att folks egna val att göra onödiga resor ska begränsas, inte jag.

Vem ska kontrollera vad som är jobbresor och nöjesresor? Och det är alltså helt okej att ta flyget en kort bit för att komma fram snabbare, då det finns andra alternativ, så länge det är i jobbet, eller är det någon som ska sitta och bestämma hur mycket tid (och därmed pengar) någon ska förlora genom att sitta flera timmar på ett tåg istället för nån enstaka timme på ett flyg?

Ja, för mig är det ett upprörande synsätt, då jag dels funderar hur det ska fungera rent praktiskt, och dels ser jag bara ett stort steg mot ett kommunistiskt samhälle genom att begränsa folks frihet på det sättet, och det är något som skrämmer mig rejält.
 
Det är du som vill att folks egna val att göra onödiga resor ska begränsas, inte jag.

Vem ska kontrollera vad som är jobbresor och nöjesresor? Och det är alltså helt okej att ta flyget en kort bit för att komma fram snabbare, då det finns andra alternativ, så länge det är i jobbet, eller är det någon som ska sitta och bestämma hur mycket tid (och därmed pengar) någon ska förlora genom att sitta flera timmar på ett tåg istället för nån enstaka timme på ett flyg?

Ja, för mig är det ett upprörande synsätt, då jag dels funderar hur det ska fungera rent praktiskt, och dels ser jag bara ett stort steg mot ett kommunistiskt samhälle genom att begränsa folks frihet på det sättet, och det är något som skrämmer mig rejält.

Jag förstår att det var en öm tå att påpeka att det kanske inte ska ses som en fullständig rättighet att få skita ner jorden helt obegränsat bara för nöjes skull.

Att vardagspusslet inte skulle gå ihop för folk på landet utan bil har ju helt andra konsekvenser än om Svensson bara har möjlighet ett resa till Thailand vartannat år. Så jag begriper inte varför arbetsresorna blandades in i diskussionen ö.h.t. Skillnaden är ju milsvid.

Det praktiska har jag inga genomtänkta lösningar på lager för men det går säkert att lösa.
 
Jag förstår att det var en öm tå att påpeka att det kanske inte ska ses som en fullständig rättighet att få skita ner jorden helt obegränsat bara för nöjes skull.

Att vardagspusslet inte skulle gå ihop för folk på landet utan bil har ju helt andra konsekvenser än om Svensson bara har möjlighet ett resa till Thailand vartannat år. Så jag begriper inte varför arbetsresorna blandades in i diskussionen ö.h.t. Skillnaden är ju milsvid.

Det praktiska har jag inga genomtänkta lösningar på lager för men det går säkert att lösa.
Fast vardagspusslet kan ju gå ihop, det blir ju bara längre restid? Det är ju ändå bara nöjet efter jobbet som blir lidande...

Man kan ju i så fall lika gärna begränsa antalet barn en familj får skaffa, så finns det färre personer som kan skita ner jorden, det vore nog en mer effektiv lösning, om vi ändå ska inskränka på folks frihet att välja själva hur de vill leva sitt liv.
 
Jag förstår att det var en öm tå att påpeka att det kanske inte ska ses som en fullständig rättighet att få skita ner jorden helt obegränsat bara för nöjes skull.

Att vardagspusslet inte skulle gå ihop för folk på landet utan bil har ju helt andra konsekvenser än om Svensson bara har möjlighet ett resa till Thailand vartannat år. Så jag begriper inte varför arbetsresorna blandades in i diskussionen ö.h.t. Skillnaden är ju milsvid.

Det praktiska har jag inga genomtänkta lösningar på lager för men det går säkert att lösa.
I den bästa av världar skulle folk tänka igenom sina nöjesresor lite mer så hade vi sluppit den diskussionen. Jag skulle vilja begränsa antalet nöjesresor jag också men jag tror att det är svårt. Kanske skulle fler sluta flyga ofta om flygpriserna blev höga. Dubbla bensinpriset i län med fungerande kollektivtrafik hade gjort mig glad också. Då hade nog betydligt fler tagit tåg/buss. Det är nog tyvärr sånt som är svårt att åstadkomma, då lär vi väl få inbördeskrig pga bortskämda svenskar :p skämt åsido, ökad medvetenhet, mindre bekvämlighetstänk osv skulle nog ge mycket. Jag har själv fått kämpa med den där bekvämligheten för gud vad härligt det kan vara att sätta sig i bilen och glida iväg dit man ska utan ansträngning. I stället cyklar jag trots min eländiga förkylning till förskolan med dottern, till ICA några km bort, äter smart osv för jag vill kunna säga till mina barn att jag gjorde faktiskt det jag kunde.
 
När ni bokar en sol o bad resa som ska gå utomlands tex till Thailand, Florida, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet mfl inte bryr ni er väl om klimathotet då? Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.

golit reser natruligtvis aldrig utanför 1921-års gränser för att inte råka sprida svenska värderingar. Man ska akta sig för att blanda kulturer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok tog på både "blåsan", psyket och kroppen.... Men nu är både telefon och dator inkopplat på wifi.... sovit gott i natt. Arlanda hade...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 507
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp