Jag tror inte helt jag förstod? (är jag en av dem som efterfrågar åtgärder?)
Klimatpolitiska rådet verkar ju efterfråga ledning och styrning från politiker de också?
Länken verkar säga att det går för långsamt och det mest kritiska är att påverka transportsystem och handelssystem genom skarpare styrmedel?
Klimatpolitiska rådets uppgift är att utvärdera regeringens klimatpolitik och därför är det självklart att de fokuserar just på vad politiken behöver göra. Första rapporten fokuserar på transporter och de ger tio tydliga rekommendationer till beslutsfattare:
1. Besluta om en tidsbestämd handlingsplan för att nå fossilfria transporter bortom 2030-målet.
2. Gör de transportpolitiska målen förenliga med klimatmålen.
3. Stärk regelverk och processer för samhällsplanering som minskar bilberoendet.
4. Beakta skilda förutsättningar och utjämna negativa fördelningspolitiska effekter, till exempel mellan stad och landsbygd.
5. Förbered en reform av vägtrafikbeskattningen med utgångspunkt i ökad elektrifiering och användning av autonoma fordon som samtidigt främjar regional rättvisa.
6. Sluta subventionera bilägande, bilkörning och parkering.
7. Stärk kommunernas mandat och redskap för att främja fossilfria transporter.
8. Påskynda elektrifieringen av vägtransporter i hela Sverige.
9. Sätt ett stoppdatum för försäljning av fossila drivmedel.
10. Ökad styrning mot mer klimateffektiva fordon.
Min poäng är att det händer saker på området och att det finns konkreta rekommendationer (för beslutsfattare i just detta fall), och att det inte är upp till Greta att komma med lösningarna och rekommendationerna som många verkar haka upp sig på.