Klimatstrejk

Sedan 1970-talet har växthusgaser per capita minskat i både USA och Sverige, men USA ligger på nästan 3 gånger högre utsläpp per capita.

Visa bifogad fil 37105
Helt fel. USA är värdsledande vad det gäller minskade CO2-utsläpp.
https://www.forbes.com/sites/rrapie...es-in-reducing-carbon-emissions/#792a29063535
https://www.bp.com/en/global/corporate/energy-economics/statistical-review-of-world-energy.html

https://www.bp.com/content/dam/bp/b...l-review/bp-stats-review-2019-full-report.pdf

Sen utöver det, att göra en jämförelse mellan sverige och USA som har delar av landet i helt andra temperaturzoner är ganska oärligt skulle jag vilja säga.

De länkar jag lagt in här visar som sagt CO2utsläpp, men även mycket annat där USA inte är i Topp som the good guys, men rätt ska vara rätt anser jag.

Helt fel. USA är värdsledande vad det gäller minskade CO2-utsläpp.
https://www.forbes.com/sites/rrapie...es-in-reducing-carbon-emissions/#792a29063535
https://www.bp.com/en/global/corporate/energy-economics/statistical-review-of-world-energy.html

https://www.bp.com/content/dam/bp/b...l-review/bp-stats-review-2019-full-report.pdf

Sen utöver det, att göra en jämförelse mellan sverige och USA som har delar av landet i helt andra temperaturzoner är ganska oärligt skulle jag vilja säga.

De länkar jag lagt in här visar som sagt CO2utsläpp, men även mycket annat där USA inte är i Topp som the good guys, men rätt ska vara rätt anser jag.

Nej, det är rätt (källa angiven) men motsäger inte det du framför.

Ber om ursäkt för att jag övergav min egen tråd, men ni verkar ju klara er utmärkt utan mig.
Den citerade punkten tror jag är en väldigt bra grej, som det vore bra om många kunde och ville ta del av. Var och en på sin arbetsplats, så klart.

I mitt yrke flyger vi rätt mycket i tjänsten. Där samlas nu kollegor på olika håll i världen kring att arbeta fram möjligheter och policies för att minska flygandet, på olika sätt. Jag hoppas på, och argumenterar för, bättre villkor för oss att ta tåget när så alls är möjligt (tex inom Europa). Och då helst utan att tex behöva lägga våra egna semesterdagar på restiden, eller liknande. Det ska inte bygga på individuella offer, utan finnas strategier som har stöd i organisationerna.
Ja, jag ser också att påverkan på arbetsgivaren skulle kunna ge betydligt större nettoeffekt än att stanna vid att göra mitt bästa för att minska mina personliga CO2-utsläpp. Nu jobbar jag för en internationell konsultorganisation och vi har lite för många stora kunder som verkar lite för mossiga, så jag ser inte framför mig att huvudkontoret skulle gå med på att vi ställer oss i framkant och gör uttalanden som provocerar mindre framtidsorienterade kunder. Det finns dock en hel del vi kan göra i termer av att applicera vårt tjänsteerbjudande som t.ex. förändringsledning och innovation på kunders hållbara omställning och därmed till och med få betalt för att dra vårt strå till stacken. Helt utöver att bli grymt bra på att hålla presentationer via Microsoft Teams så att vi slipper resa land och rike runt för att peka på grafer i konferensrum.

Det är väl bara att fortsätta på den banan, och att sträva efter hållbarhet. Byta ut allt plast i köket till metall och glas, alla teflongiftiga kastruller och bakformar till metalldito, rensa ut alla batterislukande pryttlar i hemmet osv osv. Det finns ständiga förbättringar man kan göra bara i sitt eget hem.
Alltså jag har plockat alla lågt hängande frukter i mitt eget liv. Då tycker jag att det rimligen borde vara mer effektivt att nu satsa på påverkan så att andra börjar plocka sina, istället för att fokusera på mindre och mindre detaljer i min livsstil. Om jag får en enda person att skita i att flyga på sin sommarsemester så väger det upp ganska många gånger jag glömmer att tacka nej till mjölk i kaffet.

Nej, det är rätt (källa angiven) men motsäger inte det du framför.
Det är intressant tycker jag att man här i eurupa och i synnerhet här i sverige så gärna vill framställa USA som den stora boven. Att dessa sänkningar i CO2-utsläpp hänger samman med fracking vill man inte säga högt här. Att USAs minskade utsläpp sjunkit drastiskt efter man lämnat Parisavtalet vill man heller inte prata högt om.

Det är intressant tycker jag att man här i eurupa och i synnerhet här i sverige så gärna vill framställa USA som den stora boven. Att dessa sänkningar i CO2-utsläpp hänger samman med fracking vill man inte säga högt här. Att USAs minskade utsläpp sjunkit drastiskt efter man lämnat Parisavtalet vill man heller inte prata högt om.
Vad är det för en underlig konspirationsteori du lever i? Jag fattar inte.

Alltså jag har plockat alla lågt hängande frukter i mitt eget liv. Då tycker jag att det rimligen borde vara mer effektivt att nu satsa på påverkan så att andra börjar plocka sina, istället för att fokusera på mindre och mindre detaljer i min livsstil. Om jag får en enda person att skita i att flyga på sin sommarsemester så väger det upp ganska många gånger jag glömmer att tacka nej till mjölk i kaffet.

Jag tror du missat frågan om hållbarhet. Jag hoppas att du dragit ner på kaffet, och de få gånger du dricker det att det då är ett ekologiskt odlat kaffe med fairtradesigill, att du har handlat kaffet på den största affären du har i din stad då de gör så stora inköp åt gången att transporten sker i massbulk, och så hoppas jag att mjölkslatten härrör från lokalt betande kor. I övrigt håller jag fullt med dig. :)

Men det är ju det som är lågt hängande äpplen (ändringar som är lätta att göra). Dvs de har haft källor till koldioxid som är lätta att komma åt, eftersom de släpper ut så mycket. Därför kan de också minska mycket, från en väldigt hög nivå, utan att ännu komma ned till Sveriges nivå och utan att göra så stora inskränkningar i sina liv.

Som du såg på listan låg ju Saudiarabien i total topp och Kanada låg högre än USA. Men Kanada är ju på möten, de inser att det finns ett problem. Saudi har väl så låg befolkning att det är svårt att säga något om dem. Vet inte ens om de räknar medborgare eller "människor som bor i det landet" för jag tror att medborgarna där är betydligt färre än folk som bor där om man säger så.

Dessutom startade hela den här delen av diskussionen genom en bild på en blick Greta gav Trump, inte genom en blick hon gav Trudeau eller Xi Jinping. USA intresserar sig såklart mer för Trump och Trump intresserar sig mindre för koldioxid än Jinping (som tydligen anses försöka), såvitt det sägs.

Så detta började med en bild på Greta som tittade på Trump, vilket folk ansåg var helt orättvist att hon gjorde eftersom Trump bara ville göra USA rikt. Därför diskuteras här USA.

Senast ändrad:
Jag tror du missat frågan om hållbarhet.
Nej. Delade upp ditt citat för tydlighets skull.
Jag hoppas att du dragit ner på kaffet,
Ja
och de få gånger du dricker det att det då är ett ekologiskt odlat kaffe med fairtradesigill,
Ja
att du har handlat kaffet på den största affären du har i din stad då de gör så stora inköp åt gången att transporten sker i massbulk,
Ja
och så hoppas jag att mjölkslatten härrör från lokalt betande kor.
Mjölken tackar jag som sagt nej till så ofta jag kommer ihåg
I övrigt håller jag fullt med dig. :)
Åh, tack. Min poäng, och anledningen till att jag deltar i klimatstrejken, är dock att det inte räcker. Vi behöver politiska beslut och storskalighet som tvingar fram ett betydligt bättre beteende hos betydligt fler.

Fick lite feeling och läste lite på den där eminenta klimatförnekelsebloggen någon länkade till tidigare i tråden (klimatsans.com). Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. Men det här fick mig faktiskt att kikna av skratt, så jag måste dela med mig. Någon måste ju ha sovit hårt på kemilektionerna...

Citat från bloggen: ”Koldioxid är en transparent, osynlig, smak- och luktfri gas och syns inte på fotografier. Ändå illustrerar media koldioxid som vit rök och/eller mörk rök ur skorstenar. Vit rök är vattenånga. Mörk rök är sot och partiklar. Att visa koldioxid som rök är antingen okunnigt eller medvetet vilseledande.”

Hur var det nu? Förbränning av fossila eller biobränslen väldigt förenklat... Behöver syre och avger...eeeh...koldioxid och vatten! :idea:

Jag håller med jag bara belyser att detta kommer bli en mkt stor svårighet, antagligen ogenomförbar globalt sett vilket är nödvändigt, sedan: jag försöker och gör nog mer än de flesta i tråden vad gäller konsumtion o levnadstandard, däremot så nyttjar jag som alla skola, sjukvård , äldreomsorg, idrottsmöjligheter( vilket självklart också belastar klimat o miljö) och om klimatet ska räddas med den arbetslöshet som kommer följa, oundvikligt, då planeten inte har råd att löna arbeten som är mer för nöje och välbehag utan man får hålla sig till överlevnadsnyttan.

Jag får sälla mig till @Petruska. Jag förstår inte var du vill komma med diskussionen. Vad är poängen? Vad vill du?

Alltså, det är ingen som förnekar svårigheten. Ingen i tråden påstår att detta är enkelt. Därför blir det för mig märkligt att du nästintill bankar pannan blodig med upprepandet om att utmaningen kommer bli svår. Det är ju redan konstaterat?

Ska vi bara anse oss besegrade och fortsätta som vanligt eftersom du anser att det är "ogenomförbart globalt"?

Till er som inte ser någonting hända och som efterfrågar åtgärder, läs gärna Klimatpolitiska rådets årsrapport som släpptes för första gången i år.
https://www.klimatpolitiskaradet.se/wp-content/uploads/2019/09/kprrapport190426.pdf

Klimatpolitiska rådet är ett oberoende expertorgan med uppdrag att utvärdera hur regeringens samlade
politik går ihop med Sveriges klimatmål och klimatlag som trädde i kraft under 2018.
Jag tror inte helt jag förstod? (är jag en av dem som efterfrågar åtgärder?)

Klimatpolitiska rådet verkar ju efterfråga ledning och styrning från politiker de också?

Länken verkar säga att det går för långsamt och det mest kritiska är att påverka transportsystem och handelssystem genom skarpare styrmedel?

Jag tror inte helt jag förstod? (är jag en av dem som efterfrågar åtgärder?)

Klimatpolitiska rådet verkar ju efterfråga ledning och styrning från politiker de också?

Länken verkar säga att det går för långsamt och det mest kritiska är att påverka transportsystem och handelssystem genom skarpare styrmedel?
Klimatpolitiska rådets uppgift är att utvärdera regeringens klimatpolitik och därför är det självklart att de fokuserar just på vad politiken behöver göra. Första rapporten fokuserar på transporter och de ger tio tydliga rekommendationer till beslutsfattare:

1. Besluta om en tidsbestämd handlingsplan för att nå fossilfria transporter bortom 2030-målet.
2. Gör de transportpolitiska målen förenliga med klimatmålen.
3. Stärk regelverk och processer för samhällsplanering som minskar bilberoendet.
4. Beakta skilda förutsättningar och utjämna negativa fördelningspolitiska effekter, till exempel mellan stad och landsbygd.
5. Förbered en reform av vägtrafikbeskattningen med utgångspunkt i ökad elektrifiering och användning av autonoma fordon som samtidigt främjar regional rättvisa.
6. Sluta subventionera bilägande, bilkörning och parkering.
7. Stärk kommunernas mandat och redskap för att främja fossilfria transporter.
8. Påskynda elektrifieringen av vägtransporter i hela Sverige.
9. Sätt ett stoppdatum för försäljning av fossila drivmedel.
10. Ökad styrning mot mer klimateffektiva fordon.

Min poäng är att det händer saker på området och att det finns konkreta rekommendationer (för beslutsfattare i just detta fall), och att det inte är upp till Greta att komma med lösningarna och rekommendationerna som många verkar haka upp sig på.

Jag tillhör dom som tror att många inte riktigt greppar om att det inte bara handlar om andra resevanor, minde plast och prylar. Varje timme försvinner det flera fotbollsplaner av jordbruksmark som inte ger något längre för att näringen är slut, inte ens konstgödsel funkar och hur länge till finns fosfor att hämta.
Jordbruksmark saknar mull som håller kvar vatten i marken och ger näring till det som växer men hög mullhalt gör att maken inte bär stora maskiner. Våra pollenerare dör både för att det odlas stora områden med samma växt och ger bara mat under kort tid, lägg även till dom gifter vi sprutar ut på växterna.
Vi pumpar ut massa med grundvatten vilket resulterar i att vi nu har mer vatten i luften.
Massa mark ligger bar hela eller delar av året, växtlighet kyler ner. Mycket mark plöjs varje år för att vi ska få mat vilket inte är bra då vi förstör för organismer som ska hålla marken vid liv.

Jag tillhör dom som tror att många inte riktigt greppar om att det inte bara handlar om andra resevanor, minde plast och prylar. Varje timme försvinner det flera fotbollsplaner av jordbruksmark som inte ger något längre för att näringen är slut, inte ens konstgödsel funkar och hur länge till finns fosfor att hämta.
Jordbruksmark saknar mull som håller kvar vatten i marken och ger näring till det som växer men hög mullhalt gör att maken inte bär stora maskiner. Våra pollenerare dör både för att det odlas stora områden med samma växt och ger bara mat under kort tid, lägg även till dom gifter vi sprutar ut på växterna.
Vi pumpar ut massa med grundvatten vilket resulterar i att vi nu har mer vatten i luften.
Massa mark ligger bar hela eller delar av året, växtlighet kyler ner. Mycket mark plöjs varje år för att vi ska få mat vilket inte är bra då vi förstör för organismer som ska hålla marken vid liv.

Vilken jordbruksmark pratar du om då ? Är det en totaluträkning globalt för jordbruksmark?

Man brukar annars beräkna skövlingen av regnskogen i fotbollsplaner per timma , så blev nyfiken på detta med jordbruksmark du tar upp.

Vilken jordbruksmark pratar du om då ? Är det en totaluträkning globalt för jordbruksmark?

Man brukar annars beräkna skövlingen av regnskogen i fotbollsplaner per timma , så blev nyfiken på detta med jordbruksmark du tar upp.
All mark över hela världen.
Går 3 program på Svtplay som hänger ihop, Sista skörden, Bieffekten och Efter floden.

Måste bara lägga in den här bilden! Heja Greta! :love:

71340484_2703707449641762_4084275742559436800_o.webp

Har aldrig någonsin påstått något liknande. Förstår inte varför det skulle vara bättre att racka ned på och raljera över allt bra som händer och sitta på höga hästar och berätta för alla hur otillräckligt det är. Hellre engagerade medmänniskor som försöker och lyckas med mycket och får med sig andra än raljerande domedagsprofeter som tillför ingenting.

Klimatfrågan är inte heller svartvit för den delen.
Jag lyssnade precis på Greta Thunbergs tal i FN och hon förde fram just det @ginnies skrivit om. Du borde också lyssna till det hon hade att säga och försöka ta in budskapet, hon var förvisso inte nådig i sin kritik mot den syn du företräder men ibland behövs det starka ord.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka