Klinikbesök igen unghästen

Alexandra_W

Trådstartare
Om någon är intresserad (och fortfarande orkar hänga med i såpan)

Så var det dags för klinikbesök igenf ör Kele.

Jag var dock väldigt nära att avboka det och boka om det till senare, det enda som hindrade mig var att veterinären ska vara ledig för att skriva på sin avhandling och inte tillbaka förrän en bit in i april. Men det var verkligen SKITVÄDER. Vräkte ner snö, blåste hårt och var snorhalt. Så sikt noll, släpet tog vind och till på köpet glashalt. Under normala omständigheter hade jag inte gett mig ut.

Kele var en liten dröm att lasta, gick rakt på och stod där och jag la för bommen och stängde och så åkte vi. Saaakta. Och det var på håret att jag ens kom ur byn, för det är ju onödigt att ploga när det fortfaradne snöar eller nåt, så bara plöja sig genom snön. Beslutade mig för att åka långa (om)vägen pga vädret och skulle alltså stanna i uppförsbacke och sen göra en 90-graderssväng upp i en annan backa. Där höll jag på att bli stående men med lite bränd koppling (Sorry mamma) så lyckades jag ta mig iväg. Gick i 30 första milen, sen i 50 andra milen och sen tryckte någon på knappen och plötsligt slutade det snöa och var sool och fint. Men halt.

Kele åkte ganska dåligt, tror det var en kombination av att hon tyckte hon var lite för varm och att det VINER fruktansvärt otäckt i släpet när det blåser så hårt. Hon trampade om rätt frekvent.

Fram kom vi i alla fall och damen skötte sig fint. Förutom att hon fick ett panikanfall av skräck när hon i löpargången mötte en liten luuurvig isis, som dessutom fick spel och slängde ut en bakdel mot henne. Nåja, varken hästar elelr människor kom till skada (tur de inte hann börja slå åt varandra, båda var broddade).

Och damen är som jag misstänkte bättre men inte helt bra. Frågan om hon var BRA (dvs som hon såg ut) innan hon trampade snett i onsdags är en bra fråga, men jag undrar om det inte var så, tyvärr.

Så var ju frågan vad man nu skulle göra, avvakta, behandla igen eller vad? Veterinären ville fundera så hon tog en annan häst emellan. Och sen efter en stunds diskuterande och att jag övermodigt tyckte att 'näää, det ska nog går bra att spruta hemma' (ibland är jag mer än lovligt rolig) så kom vi fram till att hon får Cartrophen istället. Så ens pruta fick hon på kliniken,s en ska jag ge en spruta om en vecka och sen en spruta till om ytterligare en vecka.

Kele sprutades bremsad men osederad och rörde inte öra. Så kan jag bara övertala mamma om att hålla i bremsen så (mammas reaktion nyss var: ALDRIG I LIVET! dock, så det lär krävas lite jobb där tror jag).

Vägde sen damen som vägde 401 kg med täcke,benskydd, boots och skor. Undrar hur mycket den damen tänker väga när hon är färdig, hon har nu gått om farbror Visions normalvikt, och han är rejält grövre än henne än (dvs hon har en hel del breddande kvar att göra). Hon ger fasiken i att väga mer än 500 som vuxen dock *matte hotar*

Var på släpet på en minut på hemvägen med, lastade själv även då. Men beter sig lika illa än i stillastående släp, och vid rödljus etc *sucka* Åkte fint hem dock, och jag sniiiglade hem i 60 km/h (det blåste sjukt med sidvind) och lyckades med lite svordomar över underlaget och uppmuntrande ord till bilen få tillbaka släpet där det ska vara (haaalt är det som sagt).

Återbesök 15:e april. Och jag lyckades få till att jag fick tömköra rakt fram unde rkonvalescensen. Så vila i hage, tömkörning i skritt rakt fram första två veckorna och sen lite trav rakt fram under vecka 3. Hoppas det håller myrorna på uppåttjack i schack..

Sen - jag har drällt kanyler nånstans. Fick Cartrophenampuller och både uppdragskanyler (rosa) och injektionskanyler (gröna). Stoppade i fickan. Fast jag har hååål i fickan., Märkte jag. Och med mig hem har jag en ynka rosa uppdragskanyl. Jag har en hel låda med kanyler hemma dock. Haha, blåa och vita och alla frger som finns utom rosa.. och grön *stönar* Så får ringa kliniken på måndag och höra hur vi ska lösa det (HELST genom att jag slipper åka ner dit igen och hämta nya kanyler)

Så, jag tror jag fick med allt nu..
 
Sv: Klinikbesök igen unghästen

Fråga någon som jobbar inom sjukvården, de kan säkert fixa några kanyler till dig.:idea: Hoppas det går bra för Kele nu då.
 
Sv: Klinikbesök igen unghästen

orion_x skrev:
Fråga någon som jobbar inom sjukvården, de kan säkert fixa några kanyler till dig.:idea: Hoppas det går bra för Kele nu då.

Fast jag känner ingen sådan. Men, i 'värsta fall' får väl vet skicka ett recept på kanyler då så får jag hämta ut på apoteket.
 
Sv: Klinikbesök igen unghästen

Cartrophen är väl inte trögflytande om jag inte minns fel så det borde väl gå bra att använda andra kanyler också. Tar lite längre tid att spruta i bara då de är tunnare. Kortare är de ju också men borde vara tillräckligt långa även för IM. Hade du alla möjliga andra färger så har du kanske gula och de ligger ju mellan rosa och gröna i grovlek. :)

Hämta på apoteket låter väl inte helt jobbigt, bättre än att åka till kliniken.

Skönt att hon är bättre. Funderar bara på hur himla stor Kele är egentligen. Har ju en jämngammal arab hemma och några 400 kg är hon inte ens i närheten av. Hon är fortfarande en "liten skit". Har lagt min sadel på henne en gång och den går nästan halvvägs bak på korset på henne. :p
 
Sv: Klinikbesök igen unghästen

Kirre skrev:
Cartrophen är väl inte trögflytande om jag inte minns fel så det borde väl gå bra att använda andra kanyler också. Tar lite längre tid att spruta i bara då de är tunnare. Kortare är de ju också men borde vara tillräckligt långa även för IM. Hade du alla möjliga andra färger så har du kanske gula och de ligger ju mellan rosa och gröna i grovlek. :)

Hämta på apoteket låter väl inte helt jobbigt, bättre än att åka till kliniken.

Skönt att hon är bättre. Funderar bara på hur himla stor Kele är egentligen. Har ju en jämngammal arab hemma och några 400 kg är hon inte ens i närheten av. Hon är fortfarande en "liten skit". Har lagt min sadel på henne en gång och den går nästan halvvägs bak på korset på henne. :p

Kele tänker bli en Shire när hon blir större säge rhon ;) 'Lilla' damen är strax under 150. När jag mätte henne sist sa måttstocken 151 cm men det tror jag inte på, det måste vara felmätt, så 149 skulle jag tro är rimligare (eller så är det bara önsketänkande från min sida). BETYDLIGT högre i bak, ser ut som en dragster.

Varenda gång veterinären ser henne så uttrycker hon spontant två saker.. 'Hur stor tänker hon bli egentligen den här?' och 'Gud så hon har växt'. Och veterinären har träffat Kele med hyfsat jämna mellanrum sen Kele var ett halvår gammal, och hon har fortfarande fog för att säga de där två sakerna. Varje gång.

Sista januari i år vägde hon 384 kg. Sen har jag BANTAT henne lite (dragit ner maten) eftersom jag tyckte hon började bli lite (för) rund och jag inte vill hon ska vara det inför betet (även om det är trevligt att svårfödda Kele blev åt det för runda hållet). Ändå har hon på 1½ månad lagt på sig 16 kg.. Jag har roat mig med att räkna ut hur mycket hon går upp och har har ganska stadigt sen hon var ett knappt år ökat med 10 kg/månad i snitt. Men det har INTE synts på henne utan det har varit i växande.

Och nu har hon dragit igång och växer för fullt igen (efter att a legat ganska still under vintern), och hon fodras INTE för maximal tillväxt (tvärtom). Jag vill inte veta hur det blir på klöverbete i sommar, vilken fart hon kommer växa med då.

Hons er för övrigt ovanligt 'färdig' ut i kroppen för att vara en tvååring (en annan sak även veterinären är faschinerad över) och det ÄR väldigt frestande att sitta upp när hon traskar omkring i sadel, träns och benskydd och ser ut som en 'vuxen' häst :angel:
 
Sv: Klinikbesök igen unghästen

Ang sprutorna.

Nej, det är inte jobbigt att fixa det mha recept på apoteket, men det blir tight med tid. På måndag måste jag då få tag på vet, och eftersom de (liksom typ alla kliniker här) har slutat med telefontider där man får prata med en veterinär, så ringer man på morgonen så säger växelhäxan att veterinären ringer upp under dagen. Vilket brukar innebära efter stängning på em/kväll. Så säg jag får tag på henne på mån kväll, och hon ska skicka ett recept. och då skickas det på tisdag, ankommer hos mig på onsdag om allt går som det ska och så åker jag om apoteket på torsdag. Allt väl.

MEN om det någonstans klickar (med posten eller vad som helst) så brevet kommer på torsdag, då skiter det sig eftersom jag bor i tidernas håla och inte är säker på det finns ett apotek här öppet på långfredagen, och inte hinner hem och tillbaka till apoteket efter jobbet på torsdag.

Men kan hon ringa in receptet funkar det ju iaf.

Men jag ska se om jag kan få kanyler via min smådjursvet som sagt, då blir det himla smidigt.

Har EN gul kanyl, så det är inte mkt hjälp. Sen vill jag nog inte sticka med grövre än gröna heller iom att hon är som hon är atts ticka. Jag kikad epå de blå (som jag har MASSOR av sen hennes avbrutna PC-kur när hon var föl) och de är ju ännu tunnare, men de är ju kortare med och jag vet inte om de är för korta. Men det ska ju vet kunna svara på.
 
Sv: Klinikbesök igen unghästen

Kul att skaffa sig en arab och få en shire.... :crazy: Är föräldrarna stora?

"Min" är väldigt jämn och fin överallt och har alltid varit och har växt jämnt också. Har inte haft möjlighet att väga henne men mer än 300 tror jag inte hon väger och hon är väl max 135 i manken.
Såg ett gäng med 10 mån travhästar för några veckor sedan och allihopa var både större på höjden och grövre och mer "hästiga" än min två-åring är. Deras framknän var som fotbollar medan min har typ tennisbollar... :p Börjar nästan undra om hon är undernärd även om hon absolut inte är tunn.

Men hon är världens sötaste och charmar alla. :D

Kanylerna, är du känd hos din smådjursvet borde det inte vara några problem att få några kanyler.
 
Sv: Klinikbesök igen unghästen

Kirre skrev:
Kul att skaffa sig en arab och få en shire.... :crazy: Är föräldrarna stora?

"Min" är väldigt jämn och fin överallt och har alltid varit och har växt jämnt också. Har inte haft möjlighet att väga henne men mer än 300 tror jag inte hon väger och hon är väl max 135 i manken.
Såg ett gäng med 10 mån travhästar för några veckor sedan och allihopa var både större på höjden och grövre och mer "hästiga" än min två-åring är. Deras framknän var som fotbollar medan min har typ tennisbollar... :p Börjar nästan undra om hon är undernärd även om hon absolut inte är tunn.

Men hon är världens sötaste och charmar alla. :D

Kanylerna, är du känd hos din smådjursvet borde det inte vara några problem att få några kanyler.

Tja, hon får gärna bli stor för rasen för mig, det gör inget. För liten kan hon inte bli (jag är 1.60) och med tanke på att hon är arab är det inte speciellt troligt att hon blir FÖR stor för mig heller.

Mamma är maxad D och pappa är strax över 1.50. Men mamma har även tidigare lämnat stort, så =)

Kanylerna fixade, min arbetsgivare satt på både gröna kanyler och rosa uppdragskanyler, där ser man =)
 
Sv: Klinikbesök igen unghästen

Skulle säga det annars, en stor arab var det jag själv var ute efter när jag letade häst. Hittade dock inte någon större än 153 vilket är aningens för litet. Det fick bli en arabkorsning istället på 159, inget jag ångrar idag. :love:

Bra med mångsysslande arbetsgivare.... :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 275
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp