Bukefalos 28 år!

Klinikbesök imorn hjälp!!

Fredrika B

Trådstartare
Hej på er!

Imorgon skall jag till klinik med min häst för utredning. Eftersom det är första gången jag åker vädjar jag om hjälp=) Vad skall jag ha med mig?

Vore hemskt tacksam om någon ville hjälpa mig, är hemskt förvirrad!

Mvh F
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Hejsan, och hoppas det går bra imorgon.

Du behöver ha med dig din hästs pass, samt försäkringsnumret om du tänkt direktreglera.
Beroende på om kliniken fakturerar eller vill ha betalt direkt behöver du såklart ha pengar eller ett kontokort alt kreditkort med dig.

I övrigt så grimma och grimskaft eller träns - valfritt beroende på vad du tycker din häst är enklast att hantera i och vad som krävs.

Så, färdigt =)

OM det är en hälta som mest syns när du rider t ex, kan de vilja se ett ridprov. Oftast behövs inte det, men om du tror att det kan bli ridprov eller du verkligen vill göra ridprov för att visa veterinären att/hur problemet syns just vid ridning, så tar du med sadel, träns och hjälm med.
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

ja vad ovan sade, hasten ar ju i grimma/grimskaft i transport sa bara lat det sitta pa, kla inte pa hasten for mkt, kanske en fleece om det ar kallt, men du vill inte ha en svettig hast nar du kommer dit..
sen forstas, pengar/kontantkort, information om forsakring, passet och agarbevis(?) och mest viktigt, glom inte hasten lol..
(hade kompis som skulle pa tavling, for runt som en idiot, lastade trailer, trucken och skulle sen aka, och kor ivag med hasten staendes i stallet, lol.. yep hon hade hemska tavlingsnerver och upptackte efter en timme att oops far kora hem igen och hamta pallen.. det var faktiskt ganska sa roligt.. men hon hann i alla fall...)
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Förutom det du redan fått tips om - sadel, träns, hjälm, försäkringsnummer så rekommenderar jag en liten kaffekorg. Ibland blir det en lång dag och man kan behöva lite förtäring. En kompis att snacka med och stötta är inte heller fel.
Risken att hästen blir sederad (drogad) är stor så se till att inte ha hönät i transporten när vi åker hem. Sederad häst kan ha svårt med sväljreflexen med foderstrupsförstoppning till följd.

Hoppas det går bra.
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Nu är du nog redan på kliniken men en sak som är trevligt(men som förvänansvärt många missar) är att hästen är ren inför besöket. Är det planerat så är det ju inga problem att ha en ren häst med sig.

Har varit med om att få in lermonster eller helt nerpissade hästar och det är inte så kul att ex. spruta leder då! (Har även varit med om att få in en pålle som nog varit blöt i ett par månader, den luktade t.o.m mögel :crazy: )

Lycka till på ditt besök!
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Va?!?!?!

Vem kör en smutsig häst till klinik om det inte är väldigt akut så man inte hinner borsta hästen?!?! :eek:


Låter helt galet i mina öron... :crazy:


Min häst får vara smutsig i hagen, annars ska han vara ren...
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

De som inte orkar stå och tvätta/gno bort veckors accumulerad skit på sin lösdriftshäst antagligen?

Sett ett par väldigt skitiga komma in för hältutredning med. Alla har varit (det har kommit upp i samtalet) lösdriftshästar. Och ägaren har helt enkelt inte velat (kunnat?) ta in hästen och göra ren den och hålla den inne på natten så den inte grisar ner sig igen.

Tar man de från hagen kan ju vissa var fruktansvärt lortiga. Min shettis med monsterpäls älskar att rulla, och är det blött ute är det omöjligt få bort innan han torkar, vilket tar en hel natt. Så skulle han till klinik och jag PROMPT skulle ha ut honom i hagen innan skulle ha vara förjävligt skitig. Och antar att vissa anser att det inte är 'värt' det att ta in dem över natten och sanera dem lite inför ett klinikbesök?
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Hmm min häst går på lösdrift och gillar också att rulla sig..

Så man får ju se till att borsta honom ordentligt varje dag, framförallt under lerperioderna annars blir det ju lerpansar över hela kroppen :crazy:

Och om man nu vet att man ska iväg, när det är tex lerperiod kan man väl borsta hästen så ren det går och sen ett täcke på till nästa dag så blir det lindrig borstning innan man ska iväg.

Men att inte ens försöka komma med en ren häst när man ska iväg och någon annan faktiskt ska arbeta med den tycker jag är oförskämt.
Precis som att jag lämnar inte in en smutsig bil på service utan man lämnar in den så ren som möjligt och framförallt så rent som möjligt där någon annan person ska arbeta..

Obs jag tycker inte att man ska ställa sig och bada hästen och göra den kliniskt ren, men så ren det går med en borste eller två iaf..
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Jag håller ju med dig, men jag tror att svaret är som jag beskrev.

Det är väl samma sak med hur vissa bilar som ska in på service ser ut. Folk är lata helt enkelt, både 'till vardags' (därför det blir värre jobb) och sen även när hästen/bilen ska kollas.
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Jo, oftast är det lösdriftshästar och/eller islänningar...
Tar ju lite längre tid då allting, när man måste tvätta betydligt mer än vad som behövs i vanliga fall. Ännu roligare är det när det kommer in planerade op:are och man får börja med att duscha hästen för att överhuvudtaget vilja ta in den på op.
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Lite spin off, men en nyfiken fråga där. HUr skulle ni på 'din' klinik ställa er till om ägaren kom med en skitig lösdriftshäst och lånade spolspiltan och tvättade hästen åt er på kliniken, innan den sas 'överlämnades'?

Bara nyfiken, jag har iom den här tråden funderat lite ang om herr shettis skulle behöva åka till klinik vintertid. Han är skäck, mest vitt, och en GRIS som sagt. Och med den monsterpälsen så även om man sas lyckas gno ytan hyfsat ren, så det räcker att klappa på honom så dammar han. (han borstades igår, ren för ögat, imorse rullade han i nysnö, och hmm..tja, inte är han ren inte, inte alls... host..)

Man kommer liksom inte ner I monsterpälsen. Utan då behöver man spola. Jag har kallstall så att tvätta en grymt tjockpälsad shettis höst - vinter - vår låter sig tyvärr inte göras hemmavid.

Och kom då fram till att jag skulle helt enkelt få ödmjukt be att få låna klinikens tvättinrättning och sanera den lilla grisen innan överlämnandet. Det eller klippa av honom pälsen (vilket han iofs skulle behöva om han skulle behöva stå på klinik mer än typ över natten, han skulle svettas ihjäl)
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Det skulle nog inte vara några problem, möjligt att hästen ifråga skulle behöva komma in lite tidigare bara så den hinner torka upp lite.
Annars är ju klippta pälsmonster trevligt men det är ju inte alltid det är genomförbart. (kallstall, lösdrift osv.) Inte alla som vill klippa och täcka...
Vi hade faktiskt in en islänning som skulle opereras icke-akut där ägaren klippte av den värsta pälsen på op-området innan de kom in. Det var uppskattat!

Det är ju bra på så vis iaf att ägaren är medveten om problemet, det gör ju att en annan blir bättre inställd istället för att behöva gå omkring och muttra över nonchalanta ägare och skitiga hästar ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Jag slåss mot impulsen att helklippa den lilla pälsbollen och köpa täcken. Just för 'renhållningen' (och torktiden), men än har jag lyckats motstå det. Han trivs nog ändå bättre i sin monsterpäls - tror jag. Han halvklipps, annars svettas han ihjäl höst och vår bara av att gå i hagen i solsken, och blir svettig för minsta arbete och torkar 'aldrig'. Men pälsen som är kvar räcker ju och blir över. Men jag misstänker att han faktiskt är lyckligast utan täcke. Men tanken lockar, att ha en TORR och REN liten herre när han ska köras, istället för en (ytterst) dyblöt, smutsbrun sak..

Hade jag haft varmstall hade han varit helklippt, men har kallstall med självdrag. Dvs temp som ute, och inte alltid vindstilla (här i snöstormen så den fina, fina snön letade sig in med..)
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Jo, oftast är det lösdriftshästar och/eller islänningar...

Hmm min häst är både islandshäst och går på lösdrift och är ändå mer välborstad och renare än de stora installade hästarna...

Men det är klart jag är ju lite putsnörd...

Men trist om folk som har raggsockor och lösdrift generellt är slarviga :(

Vi hade faktiskt in en islänning som skulle opereras icke-akut där ägaren klippte av den värsta pälsen på op-området innan de kom in. Det var uppskattat!

Hmm om man inte vet exakt vart ni har tänkt att operera då?
Om jag skulle veta exakt vart det behöver klippas och hur stort område så skulle det inte vara något problem..
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Hmm om man inte vet exakt vart ni har tänkt att operera då?
Om jag skulle veta exakt vart det behöver klippas och hur stort område så skulle det inte vara något problem..

Då låter man dem klippa =)

Men om det är som beskrevs en icke-akut situation så vet man ju ungefärligen vilken kroppsdel. T ex artroskopi höger kotled, då vet man de ska in i kotan.

Och mest troligt rakar man själv mer än kliniken skulle gjort, jag gör iaf det (jag brukar raka sår, och ibland måste de ses om av vet, som brukar kommentera det positiva i att jag rakat, men också skämta om att det var då 'rejält tilltagen marginal runt').

Men, när din rena, borstade isis kommer in för op och du inte 'förrakat' så är det ju absolut ingen som blir irriterad eller grinig för att du inte gjort 'förarbetet' åt dem. De är ju vana att just få raka själv/a.
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Men trist om folk som har raggsockor och lösdrift generellt är slarviga :(



Hmm om man inte vet exakt vart ni har tänkt att operera då?
Om jag skulle veta exakt vart det behöver klippas och hur stort område så skulle det inte vara något problem..

Det är jättetråkigt men naturligtvis gäller det inte alla med lösdrift/islänning, det lustiga är ju bara att det varit övervägande del av dessa kategorier som kommer in och ser ut som "hej kom och hjälp mig".

Planerade op:ar vet ju oftast vart det ska skäras sas, så då är det ju genomförbart. Som sagt inget krav, var bara trevligt att slippa klippa raggsockspäls med de små klippmaskinerna vi har :laugh:
 
Sv: Klinikbesök imorn hjälp!!

Planerade op:ar vet ju oftast vart det ska skäras sas, så då är det ju genomförbart. Som sagt inget krav, var bara trevligt att slippa klippa raggsockspäls med de små klippmaskinerna vi har :laugh:

Ja nu är jag väldigt förskonad från allt vad veterinär heter med mina djur..

Jag är bara van att bli opererad själv och min senaste operation så gick de in i ljumsken för att operera hjärtat :crazy:

Men i djurvärlden kanske man går in på samma ställe där problemet är och då är det ju betydligt enklare att veta vart man ska raka...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 142
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 178
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 953
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fjordingtråden
  • Sveriges ridskolor

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp