Bukefalos 28 år!

Klinikfaktura

Idag har sex hästar blivit omskodda. Det tog tre timmar.

Jag har ingen erfarenhet av så snabba hovslagare.
Mina hovslagare (oavsett om jag haft problem-hovs-hästar eller ej) har jag anlitat då det varit noggranna. Om en hovslagare inte vill se hästen gå på gången före och efter skoningen, eller inte verkar intresserad av den specifika hästens rörelseapparat är just den hovslagaren inte rätt för mig. En normal, noggrann skoning har för mig allt som oftast inneburit ca 50-60 min. Hovslagaren på kliniken debiterade för 75 min, eftersom hon av naturliga skäl var extra noggrann och såg hästen för första gången, det känns helt rimligt.
 
Det lät som du tyckte det var en bra timpenning och nej jag reagerar inte på ordet utan att du verkade tro att det var timpengen. Och jag ser det mer som normalt och inte en bra timpeng. Det är mycket som ska betalas förutom lönen. Troligen är runt 25% av summan rena materialkostnader.

Det var med andra ord "timpenning" du hade problem med.
 
@kryddelydd jag tycker inte att verka och rundsko en häst på 30 min är någon merit över huvud taget . Det tycker ingen av de renommerade hovslagare jag har i min krets här heller . Snackar mycket med sådana och även detta har kommit upp under åren då det alltid funnits nån för de mesta i de olika stallarna som har ngn blixtsnabb hovslagare som drar en rundskoning på 40 min max..

Ingen av de hovisar jag reflekterat över detta med har reagerat med annat än att ”det blir nästintill omöjligt att verkligen göra ett riktigt bra jobb på den tiden”.

Avser då helt okomplicerade hästar och beslag .

Så jag förstår faktiskt inte utifrån tråden varför du framhåller så idogt att det minsann skos 6 hästar på 3 timmar hos dig osv som att det vore en merit /fördel ?

Ingen av hovslagarna här tar timtaxa . De tar fasta priser för hel/halvskoning samt enbart verkning.

Priserna ligger väldigt jämnt 1200-1300 för en rundskoning hos de utbildade här som skor på heltid och har full smidesutrustning och inte bara ett städ och en hink med skor med sig i bagageluckan .
 
Senast ändrad:
@kryddelydd jag tycker inte att verka och rundsko en häst på 30 min är någon merit över huvud taget . Det tycker ingen av de renommerade hovslagare jag har i min krets här heller . Snackar mycket med sådana och även detta har kommit upp under åren då det alltid funnits nån för de mesta i de olika stallarna som har ngn blixtsnabb hovslagare som drar en rundskoning på 40 min max..

Ingen av de hovisar jag reflekterat över detta med har reagerat med annat än att ”det blir nästintill omöjligt att verkligen göra ett riktigt bra jobb på den tiden”.

Avser då helt okomplicerade hästar och beslag .

Så jag förstår faktiskt inte utifrån tråden varför du framhåller så idogt att det minsann skos 6 hästar på 3 timmar hos dig osv som att det vore en merit /fördel ?

Ingen av hovslagarna här tar timtaxa . De tar fasta priser för hel/halvskoning samt enbart verkning.

Priserna ligger väldigt jämnt 1200-1300 för en rundskoning hos de utbildade här som skor på heltid och har full smidesutrustning och inte bara ett städ och en hink med skor med sig i bagageluckan .

Och jag förstår - faktiskt - inte varför du antyder att jag anlitar en person som saknar kompetens.
Kvaliteten på skoningarna och verkningarna är god.
Just nu handlar det om omskoningar: skorna är färdigriktade och passar. Det tar förstås längre tid när skorna behöver riktas, jämfört med att dra av skor, verka ner redan fina hovar med okomplicerade former, raspa jämnt, slå på skorna igen.

Nej, man tar inte timbetalt här heller.
Jag beskrev mitt exempel för att belysa att den timkostnad som redovisades inte var så hemskt mycket dyrare jämfört med kostnad för skoning på annat ställe än på klinik (bortsett då stationsavgiften). Om/när man börjar räkna i minuter/tid,.

Sedan är det klart att för en "vanlig" hovslagare, som tar enhetspris, så blir det mindre arbetstid på en del, och mer arbetstid på andra.
Jag kan tänka, för att reflektera vidare, att det ibland skulle vara rimligt om hovslagare tar betalt för tiden. När det gäller specialskoningar (och jo, den person jag anlitar har alla de där extrakurserna som innebär att man får behandla "sjuka" hovar, godkänd av JBV) eller bråkiga hästar som tar tid: de gångerna är det ganska dåligt betalt med "enhetspriset".
 
Och jag förstår - faktiskt - inte varför du antyder att jag anlitar en person som saknar kompetens.
Kvaliteten på skoningarna och verkningarna är god.
Just nu handlar det om omskoningar: skorna är färdigriktade och passar. Det tar förstås längre tid när skorna behöver riktas, jämfört med att dra av skor, verka ner redan fina hovar med okomplicerade former, raspa jämnt, slå på skorna igen.

Nej, man tar inte timbetalt här heller.
Jag beskrev mitt exempel för att belysa att den timkostnad som redovisades inte var så hemskt mycket dyrare jämfört med kostnad för skoning på annat ställe än på klinik (bortsett då stationsavgiften). Om/när man börjar räkna i minuter/tid,.

Sedan är det klart att för en "vanlig" hovslagare, som tar enhetspris, så blir det mindre arbetstid på en del, och mer arbetstid på andra.
Jag kan tänka, för att reflektera vidare, att det ibland skulle vara rimligt om hovslagare tar betalt för tiden. När det gäller specialskoningar (och jo, den person jag anlitar har alla de där extrakurserna som innebär att man får behandla "sjuka" hovar, godkänd av JBV) eller bråkiga hästar som tar tid: de gångerna är det ganska dåligt betalt med "enhetspriset".
Färdigriktade skor?
Jag har hittills inte sett någon hovslagare som inte behövt rikta skorna, även om de har rätt storlek och även om de lägger om skorna så har de behövts justeras.
 
Har man jobbat i många år som hovslagare så sitter det i ryggmärgen, klart att det går fort när man slipper grunna på vad man ska göra. Är det dessutom en häst som man känner väl så går det ännu fortare. Och läggs skorna bara om så behövs de i regel inte riktas igen, då spar man också tid.
Min erfarenhet är att en erfaren, duktig hovis jobbar betydligt snabbare än en nyutbildad och/eller oerfaren. En osäker hovis tar längre tid på sig. Dessutom är det risk för att hästen tröttnar och börjar krångla om det tar för lång tid.
Snabb betyder inte per automatik slarvig, snarare effektiv. :D
 
@kryddelydd kärnan av mitt svar utifrån dina inlägg var att det är ingen merit i sig att verka och rundsko på 30-40 minuter. Du har flertalet inlägg i tråden höjt just det som att det vore en merit/fördel och som jag redovisat som sagt så håller jag inte med, och inte de renommerade hovslagare i min omgivning heller när vi diskuterat ämnet .

Om du vill välja att tolka det som att huvudfokus med den reflektionen var att bedöma din hovslagares kompetens och att du anlitar inkompetent sådan så är det din helt egna tolkning/val av fokus .
 
Senast ändrad:
Färdigriktade skor?
Jag har hittills inte sett någon hovslagare som inte behövt rikta skorna, även om de har rätt storlek och även om de lägger om skorna så har de behövts justeras.

Håller med, jag hade varit enormt skeptisk till en hovslagare som inte behöver rikta nya skor.
 
Håller med, jag hade varit enormt skeptisk till en hovslagare som inte behöver rikta nya skor.

Det står väl iofs omskoningar. Dvs har man tur så kan de vara rätt riktade sen förra skoningen. Så tolkade jag det iaf.

Även om jag inte heller tycker det är direkt meriterande att vara snabb.
 
Håller med, jag hade varit enormt skeptisk till en hovslagare som inte behöver rikta nya skor.

Som sagt så handlar det inte om nya skor utan omläggning i sammanhanget.
Vesäntlig skillnad .

Dock så har det ju även tidigare framhävts just snabbheten att rundsko hästarna allmänt, som vore det en fördel/merit och att det handlar om x minuter om än lite mer än då ca 35 minuter om det är annat än omläggning . Som sagt ställer jag mig som jag gör utifrån den linjen .
 
Det står väl iofs omskoningar. Dvs har man tur så kan de vara rätt riktade sen förra skoningen. Så tolkade jag det iaf.

Även om jag inte heller tycker det är direkt meriterande att vara snabb.

Även vid omläggning så behöver man rikta skorna, åtminstone en del av dem då de påverkas av att tas av och dessutom ta bort gammal söm. Klart man sparar säkert en del tid men att bara ta bort skorna, om än så försiktigt, och sen sätta på dem efter verkning utan någon riktning har jag aldrig sett någon lyckas med.
 
Bara som en del i debatten, kanske inte tillför något men om min hovslagare inte snackar så mycket, eller om det är något av ungdomarna som tillhandahåller hästarna för skoning så tar det hovslagaren endast 30-45 minuter per häst här med. Ingen skillnad i skoningen, alltid jäkligt bra.
Det är rundskoning, nya skor och riktning av alla skor.

Är jag med så snackar hovis så mycket att det blir ca en timme per häst och det är vad jag räknar med när jag räknar hur mycket tid jag behöver vara i stallet.
 
I och med att du inte frågat om priset kan jag tycka att du nog får skylla dig själv.

I vanliga fall, ja. Men här är ju inget egentligen nytt. En 100% ökning känns tämligen stor för att "skylla sig själv". Det är ju inget man förväntar sig med samma förutsättningar.
 
Färdigriktade skor?
Jag har hittills inte sett någon hovslagare som inte behövt rikta skorna, även om de har rätt storlek och även om de lägger om skorna så har de behövts justeras.

Ja, för de riktades förra gången. Nej, de behövde inte justeras (utom en sko som blev skev).
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 698
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 290
Senast: domesticus
·
Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 368
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Nu är det så att i lördags morgon när jag skulle ta ut min häst så var hon väldigt, väldigt halt, hon var också svullen runt...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp