Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Det är väl mer det att jag blev nekad planerat snitt pga att jag är ”frisk och redig” och min skräck är tydligen inte på riktigt då jag har ett ordnat liv och ingen psykisk ohälsa (ja fråga mig inte) 😡😡

Och från att ha kämpat med näbbar och klor sen vecka 6 orkar jag inte mer eller att byta landsting osv så blir tvingad till detta och har en fruktansvärd ångest varje dag.

Men vad ska man göra, jag är fångad i min egen kropp och vill jag inte ta livet av mig innan så måste jag ju föda och då försöker jag planera känslor osv så gott jag kan utifrån det nya scenariot.
Men fy vad jobbigt det låter 😞 hoppas verkligen de tillslut lyssnar och du får det så som du önskar.
 
Det är väl mer det att jag blev nekad planerat snitt pga att jag är ”frisk och redig” och min skräck är tydligen inte på riktigt då jag har ett ordnat liv och ingen psykisk ohälsa (ja fråga mig inte) 😡😡

Och från att ha kämpat med näbbar och klor sen vecka 6 orkar jag inte mer eller att byta landsting osv så blir tvingad till detta och har en fruktansvärd ångest varje dag.

Men vad ska man göra, jag är fångad i min egen kropp och vill jag inte ta livet av mig innan så måste jag ju föda och då försöker jag planera känslor osv så gott jag kan utifrån det nya scenariot.

Trots stor kille som satt fast i både axlar och höft så klarade jag mig med grad 1 och 2 stygn. Hade noll problem efter och det blev nästan bättre anatomiskt. Lite oväntat :)
 
Men fy vad jobbigt det låter 😞 hoppas verkligen de tillslut lyssnar och du får det så som du önskar.

Det lär dom tyvärr inte göra men just nu hoppas jag på att han stannar i säte till nästa vecka när jag ska på förlossningsplanering.
Då blir dom tvingade att ge mig ett snitt trots att vi egentligen bara ska skriva kontrakt 🤩🤩

Var hos min nya BM idag och hon var UNDERBAR!
Så glad att jag fick just henne de sista veckorna nu!
Fortsatt fina värden hos både mig och bäbis, känns gott :)
 
Det lär dom tyvärr inte göra men just nu hoppas jag på att han stannar i säte till nästa vecka när jag ska på förlossningsplanering.
Då blir dom tvingade att ge mig ett snitt trots att vi egentligen bara ska skriva kontrakt 🤩🤩

Var hos min nya BM idag och hon var UNDERBAR!
Så glad att jag fick just henne de sista veckorna nu!
Fortsatt fina värden hos både mig och bäbis, känns gott :)

Vad är förlossningsplanering? Visst bor du i västra Götaland? Minns inte att vi hade ngn förlossningsplanering, är det något nytt?
 
Vad är förlossningsplanering? Visst bor du i västra Götaland? Minns inte att vi hade ngn förlossningsplanering, är det något nytt?

Yes, eller ja Halland för vi bor nu i Kungsbacka så tillhör Varberg :)

Tydligen standard oavsett snitt, vag eller kontrakt i vecka 35-37 att man går igenom ”vad som ska hända” med en läkare :)
 
Yes, eller ja Halland för vi bor nu i Kungsbacka så tillhör Varberg :)

Tydligen standard oavsett snitt, vag eller kontrakt i vecka 35-37 att man går igenom ”vad som ska hända” med en läkare :)

Jaha men vad konstigt det hade aldrig vi. Enda gången vi träffade en läkare var typ v 38 och då var det på akuten för jag hade extrem huvudvärk sen några dagar tillbaka då. Annars träffade vi aldrig en läkare under hela graviditeten 🤔
 
Jaha men vad konstigt det hade aldrig vi. Enda gången vi träffade en läkare var typ v 38 och då var det på akuten för jag hade extrem huvudvärk sen några dagar tillbaka då. Annars träffade vi aldrig en läkare under hela graviditeten 🤔

Är man bara inne på vaginal förlossning och barnet aldrig har legat i säte så gör man väl inte det tror jag. Förutom själva planering då, den får tydligen alla, kan ju vara något nytt från i år kanske?

Men jag har ju krigat för mitt snitt samt att bäbis har legat i säte hela vägen fram till nu så då är dom lite extra uppmärksamma eller vad man ska säga :)
 
Är man bara inne på vaginal förlossning och barnet aldrig har legat i säte så gör man väl inte det tror jag. Förutom själva planering då, den får tydligen alla, kan ju vara något nytt från i år kanske?

Men jag har ju krigat för mitt snitt samt att bäbis har legat i säte hela vägen fram till nu så då är dom lite extra uppmärksamma eller vad man ska säga :)

Här har man någon sorts förlossningsplanering med sin vanliga barnmorska. Där man går igenom särskilda önskemål man har, tex. om smärtlindring eller om man har någon åkomma eller stark preferens som man vill att de ska veta om. De skriver in det i journalen så har barnmorskorna på förlossningen det :) och eventuella medicinska aspekter som behöver uppmärksammas internt, såklart. Har inte haft något sånt än, tror det är runt vecka 36 kanske. Så jag kanske får ha samtalet nästa gång :) Det kanske inte är standard att göra så överallt? Förlossningsbrev känns ju överflödigt iom. denna sammanfattning som de skriver in i journalen...

Men det kanske inte är det som är "förlossningsplanering" som ni tänker på? Ingen läkare involverad öht. Jag var ju på auroramottagningen också, även där en barnmorska vi fick träffa.
 
Och det är precis det där jag är så extremt livrädd för! Att dom ska skita i mig och bara bry sig om barnet! Kanske låter hemskt men så känns det verkligen. Men då har jag sagt att jag hellre dör än blir skadad om dom måste välja på att rädda barnet eller mitt underliv och det kommer att stå med i mitt kontrakt. Vägrar leva med skador sen och tvingas ”vara tacksam ändå trots en halv och mosad vagina” för att barnet lever ungefär.

Planen är ju tom att jag ska ta emot barnet själv då jag öht inte vill ha några andra händer än min sambos i underlivet. 🙉🙉

Hur mår du nu? Tycker du att du fick en bra förlossning eller hur känner du?

Får jag fråga en sak?
Klipp görs ju oftast i slutskedet, och det är oftast då ban får rispor eller bristningar.
Alltså när huvudet kommer ut. Hur i hela friden ska man kunna göra snitt då? Jag fattar inte.
 
Angående klipp:
Dag två efter klipp och känner knappt av det. Är lite svagt öm i underlivet överhuvudtaget bara, men det går fint med alvedon och ipen.

Blir det fler barn (gärna för mig, om nått/några år) så får de gärna klippa, väldigt odramatiskt som sagt :). Men jag håller med om att det låter otäckt att klippa i underlivet. Fick själv rysningar när jag läste om det första gången.

Är själv sjukt glad att ha klarat mig från kejsarsnitt, men alla är olika (och bör få vara)
 
Får jag fråga en sak?
Klipp görs ju oftast i slutskedet, och det är oftast då ban får rispor eller bristningar.
Alltså när huvudet kommer ut. Hur i hela friden ska man kunna göra snitt då? Jag fattar inte.

Om barnet fastnar och inte kommer längre (och behöver hjälp med klipp eller klocka) så kan man välja att snitta direkt istället för att dra ut på tiden, testa med ett klipp osv! :)

Gäller ju att personalen är rapp och agerar direkt helt enkelt.
 
Om barnet fastnar och inte kommer längre (och behöver hjälp med klipp eller klocka) så kan man välja att snitta direkt istället för att dra ut på tiden, testa med ett klipp osv! :)

Gäller ju att personalen är rapp och agerar direkt helt enkelt.
Fast ett klipp hjälper inte om barnet fastnar. Det är inte i de situationerna när barnet fastnar man behöver klippa utan det gör man för att kvinnan ska slippa gå sönder okontrollerat.
 
Fast ett klipp hjälper inte om barnet fastnar. Det är inte i de situationerna när barnet fastnar man behöver klippa utan det gör man för att kvinnan ska slippa gå sönder okontrollerat.

Ja, det är ju typ samma sak? Oavsett så kommer inte barnet ut som det ska och då kan dom klippa för att slippa värre sprickning.

Hua alltså, bara tanken på något av det får mig svimfärdig. Antingen kommer barnet ut utan att jag blir påverkad öht eller snitt, det är liksom det enda jag kan tänka mig 🙉🙉

Och håller han sig i säte nu så är det ju avgjort utan mer tjafs ❤️
 
Ja, det är ju typ samma sak? Oavsett så kommer inte barnet ut som det ska och då kan dom klippa för att slippa värre sprickning.

Hua alltså, bara tanken på något av det får mig svimfärdig. Antingen kommer barnet ut utan att jag blir påverkad öht eller snitt, det är liksom det enda jag kan tänka mig 🙉🙉

Och håller han sig i säte nu så är det ju avgjort utan mer tjafs ❤
Att man spricker har inte med att göra om barnet kommer ut normalt eller ej.
 
Alltså om man behöver bli klippt så är det för att minimera risken att man ska spricka. Då är barnet redan så långt ner i kanalen att snitt inte går att utföra. Man klipper inte för att barnet har fastnat. Inte vad jag vet iaf.
Jag menar inte att skrämma upp någon.
Ett klipp i underlivet (ja det låter hemskt men jag upplevde inte det som hemskt, alls) eller att man skär genom magen är, för mig, något som liknar varandra.
 
Klipp är väl oftast för att barnet kommer snabbt eller med typ en hand vid ansiktet eller ansiktsbjudning? Dvs ofördelaktigt läge.
Och då är huvudet vid öppningen och då kan man inte snitta.
 
Klipp är väl oftast för att barnet kommer snabbt eller med typ en hand vid ansiktet eller ansiktsbjudning? Dvs ofördelaktigt läge.
Och då är huvudet vid öppningen och då kan man inte snitta.

Joho det kan man visst :) Annars ljuger de läkare jag pratat med både privat och ang min egen förlossning :)
 
Alltså om man behöver bli klippt så är det för att minimera risken att man ska spricka. Då är barnet redan så långt ner i kanalen att snitt inte går att utföra. Man klipper inte för att barnet har fastnat. Inte vad jag vet iaf.
Jag menar inte att skrämma upp någon.
Ett klipp i underlivet (ja det låter hemskt men jag upplevde inte det som hemskt, alls) eller att man skär genom magen är, för mig, något som liknar varandra.

Och för mig är det totalt olika. I det ena fallet riskera r du utseende och funktion i underlivet, inte i det andra :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 024
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 963
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 161
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp