Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Alltså om man behöver bli klippt så är det för att minimera risken att man ska spricka. Då är barnet redan så långt ner i kanalen att snitt inte går att utföra. Man klipper inte för att barnet har fastnat. Inte vad jag vet iaf.
Jag menar inte att skrämma upp någon.
Ett klipp i underlivet (ja det låter hemskt men jag upplevde inte det som hemskt, alls) eller att man skär genom magen är, för mig, något som liknar varandra.

Klipp kan göras vid skulderdystoci, för att bm ska kunna komma in med en hand och hjälpa barnet loss.
 
Här har man någon sorts förlossningsplanering med sin vanliga barnmorska. Där man går igenom särskilda önskemål man har, tex. om smärtlindring eller om man har någon åkomma eller stark preferens som man vill att de ska veta om. De skriver in det i journalen så har barnmorskorna på förlossningen det :) och eventuella medicinska aspekter som behöver uppmärksammas internt, såklart. Har inte haft något sånt än, tror det är runt vecka 36 kanske. Så jag kanske får ha samtalet nästa gång :) Det kanske inte är standard att göra så överallt? Förlossningsbrev känns ju överflödigt iom. denna sammanfattning som de skriver in i journalen...

Men det kanske inte är det som är "förlossningsplanering" som ni tänker på? Ingen läkare involverad öht. Jag var ju på auroramottagningen också, även där en barnmorska vi fick träffa.
Jag hade förlossningsplanering förra veckan och även den här veckan, fast då med barnmorskan för att skriva ner mina önskemål om själva förlossningen. Om två veckor ska jag till sjukhuset och träffa narkosläkare, BM, kirurg osv inför mitt planerade kejsarsnitt.
Men alla får skriva förlossningsbrev i Uppsala län.

Kom inte på så mycket inför förlossningen, mer än sen avnavling (som tydligen görs på rutin numera) och stygn istället för agraffer. Kanske ska skriva ner att jag vill ha så lågt snitt som möjligt och så litet snitt som möjligt, men BM sa att man gör så små snitt man kan på rutin för att efterlikna en VF för bebisen när den kläms ut. Jag kommer nog lägga till dom två punkterna vid nästa BM träff bara för att vara på den säkra sidan.

Börjar bli rätt nervös nu. Vill egentligen inte föda fram barnet alls, inte med snitt och def inte med VF. Det hade varit skönt om man kunde knäppa med fingrarna och så är barnet ute, utan att behöva genomgå en läskig operation.
 
Senast ändrad:
Jag hade förlossningsplanering förra veckan och även den här veckan, fast då med barnmorskan för att skriva ner mina önskemål om själva förlossningen. Om två veckor ska jag till sjukhuset och träffa narkosläkare, BM, kirurg osv inför mitt planerade kejsarsnitt.
Men alla får skriva förlossningsbrev i Uppsala län.

Kom inte på så mycket inför förlossningen, mer än sen avnavling (som tydligen görs på rutin numera) och stygn istället för agraffer. Kanske ska skriva ner att jag vill ha så lågt snitt som möjligt och så litet snitt som möjligt, men BM sa att man gör så små snitt man kan på rutin för att efterlikna en VF för bebisen när den kläms ut. Jag kommer nog lägga till dom två punkterna vid nästa BM träff bara för att vara på den säkra sidan.

Börjar bli rätt nervös nu. Vill egentligen inte föda fram barnet alls, inte med snitt och def inte med VF. Det hade varit skönt om man kunde knäppa med fingrarna och så är barnet ute, utan att behöva genomgå en läskig operation.

Det kommer att bli super, som du säkert läst i gruppen på FB så upplever de allra flesta sina KS som fantastiska! Och framförallt om de haft en VAG förlossning innan, så bra måste det ju vara ❤️
 
Det kommer att bli super, som du säkert läst i gruppen på FB så upplever de allra flesta sina KS som fantastiska! Och framförallt om de haft en VAG förlossning innan, så bra måste det ju vara ❤
Ja, det är sällan man hör något negativt om just planerade snitt. Desto vanligare med jobbiga VF.
Min nya barnmorska som varit med under flera KS sa också att allt går väldigt fort, hela operationen tar 40 min och det som tar längst tid är att sätta ryggbedövningen. Efter att bedövningen sitter så är bebisen ute på 10 min. Så nu ska jag sluta oroa mig.
 
Ja, det är sällan man hör något negativt om just planerade snitt. Desto vanligare med jobbiga VF.
Min nya barnmorska som varit med under flera KS sa också att allt går väldigt fort, hela operationen tar 40 min och det som tar längst tid är att sätta ryggbedövningen. Efter att bedövningen sitter så är bebisen ute på 10 min. Så nu ska jag sluta oroa mig.

Du är grym!
Det är fan inte lätt med kontrollbehov eller graviditet överlag!
Tycker att alla kvinnor som går igenom en graviditet är coola som fan! 💪🏻💪🏻

Ja, många sätter ju på lugnande musik när op börjar efter egen spellista och innan låten är slut hör dom skrik 🧸🍼

Du är väl dessutom normalviktig osv vad jag har förstått? Då brukar det vara ännu lättare 🥰
 
Joho det kan man visst :) Annars ljuger de läkare jag pratat med både privat och ang min egen förlossning :)
Hoppar in i tråden trots att jag inte hör hemma här :o Men jag blev klippt när min son föddes då han fått navelsträngen runt halsen och hjärtljuden gick ner fort. De behövde då hjälpa till att dra ut honom med sugklocka (man klipper alltid vid sugklocka). Men i efterhand frågade jag då varför man inte gjorde ett snitt när det blev sån panik att få ut honom och då sa dem att man inte gör snitt om barnet redan kommit så långt ner i kanalen. Är barnet förbi de här spinaetaggarna så gör man inte kejsarsnitt utan då vill de att barnet kommer ut vaginalt.
 
Hoppar in i tråden trots att jag inte hör hemma här :o Men jag blev klippt när min son föddes då han fått navelsträngen runt halsen och hjärtljuden gick ner fort. De behövde då hjälpa till att dra ut honom med sugklocka (man klipper alltid vid sugklocka). Men i efterhand frågade jag då varför man inte gjorde ett snitt när det blev sån panik att få ut honom och då sa dem att man inte gör snitt om barnet redan kommit så långt ner i kanalen. Är barnet förbi de här spinaetaggarna så gör man inte kejsarsnitt utan då vill de att barnet kommer ut vaginalt.

Fast där har du två stora fel! (Som förövrigt inte är okej att skriva såhär utan att blurra i en grupp där vi har förlossningsrädda - det du beskriver är min absolut största mardröm och anledningen till att jag har ångest varje dag)

Man klipper INTE alls alltid vid klocka och JO det går att akutsnitta då.
 
Fast där har du två stora fel! (Som förövrigt inte är okej att skriva såhär utan att blurra i en grupp där vi har förlossningsrädda - det du beskriver är min absolut största mardröm och anledningen till att jag har ångest varje dag)

Man klipper INTE alls alltid vid klocka och JO det går att akutsnitta då.
Jag håller med dig och tycker alla de inlägg som varit riktade mot just detta/dig är rätt onödiga, sen är det klart saker kan hända som man inte kan förutse och som gör att utgången blir en annan än den planerade men det är ju ovanligt och gäller ju både snitt och vaginala förlossningar. Personligen blir jag hellre klippt i vävnad som läker fort (tex vagina eller läpp) än skuren i vävnad som läker sakta/dåligt, tex livmoder och muskler, men jag har full förståelse för att andra kan känna annorlunda.


Men jag hoppas du med den insikten inte skriver ett ord till om hur överjävliga igångsättningar alltid är, att underliv blir förstörda av vaginala förlossningar osv osv, för det är precis samma sak som det du (och jag) reagerar över här.
 
Ja, det är ju typ samma sak? Oavsett så kommer inte barnet ut som det ska och då kan dom klippa för att slippa värre sprickning.

Hua alltså, bara tanken på något av det får mig svimfärdig. Antingen kommer barnet ut utan att jag blir påverkad öht eller snitt, det är liksom det enda jag kan tänka mig 🙉🙉

Och håller han sig i säte nu så är det ju avgjort utan mer tjafs ❤
Nej det är långt ifrån samma sak. Det är inte för att barnet sitter fast som man klipper utan man klipper för att minska risken för skador på mamman. Om barnet faktiskt sitter fast när hen har kommit så långt ner att ett klipp överhuvudtaget skulle kunna var aktuellt går det inte att få ut vaginalt oavsett klipp utan då blir det katastrofsnitt.

Ett klipp syns vanligtvis inte alls efter en kort tid. Inte ens en van gynekolog kan se det. Det är fördelen med slemhinnor. De läker snabbt och i normalfallet väldigt fint utan att det blir ärr.

Jag förstår att det låter otäckt men i verkligheten är klipp något väldigt få ens märker att det görs och det görs för din skull. Just för att du ska bli så lite påverkad som möjligt.
 
Jag håller med dig och tycker alla de inlägg som varit riktade mot just detta/dig är rätt onödiga, sen är det klart saker kan hända som man inte kan förutse och som gör att utgången blir en annan än den planerade men det är ju ovanligt och gäller ju både snitt och vaginala förlossningar. Personligen blir jag hellre klippt i vävnad som läker fort (tex vagina eller läpp) än skuren i vävnad som läker sakta/dåligt, tex livmoder och muskler, men jag har full förståelse för att andra kan känna annorlunda.


Men jag hoppas du med den insikten inte skriver ett ord till om hur överjävliga igångsättningar alltid är, att underliv blir förstörda av vaginala förlossningar osv osv, för det är precis samma sak som det du (och jag) reagerar över här.

Point taken men samtidigt hade jag ju rätt, det blev extra jävligt för den användaren som undrade över igångsättning så jag ljög ju inte eller kom med osanning som vissa här gör.
 
Nej det är långt ifrån samma sak. Det är inte för att barnet sitter fast som man klipper utan man klipper för att minska risken för skador på mamman. Om barnet faktiskt sitter fast när hen har kommit så långt ner att ett klipp överhuvudtaget skulle kunna var aktuellt går det inte att få ut vaginalt oavsett klipp utan då blir det katastrofsnitt.

Ett klipp syns vanligtvis inte alls efter en kort tid. Inte ens en van gynekolog kan se det. Det är fördelen med slemhinnor. De läker snabbt och i normalfallet väldigt fint utan att det blir ärr.

Jag förstår att det låter otäckt men i verkligheten är klipp något väldigt få ens märker att det görs och det görs för din skull. Just för att du ska bli så lite påverkad som möjligt.

Ångestkontot laddas på oavbrutet 😓😓
 
Point taken men samtidigt hade jag ju rätt, det blev extra jävligt för den användaren som undrade över igångsättning så jag ljög ju inte eller kom med osanning som vissa här gör.

Nej fast så var det inte alls. Det var inte på grund av igångsättningen som jag fick en värkstorm. Min förlossning hade redan startat när de tog hål på hinnorna (för att bebisen skulle kunna sjunka ner i och med att jag hade polyhydramnios).

Värkstormen kom på grund av oxytocindroppet som jag fick för att mitt öppningsarbete hade avstannat.
 
Du är grym!
Det är fan inte lätt med kontrollbehov eller graviditet överlag!
Tycker att alla kvinnor som går igenom en graviditet är coola som fan! 💪🏻💪🏻

Ja, många sätter ju på lugnande musik när op börjar efter egen spellista och innan låten är slut hör dom skrik 🧸🍼

Du är väl dessutom normalviktig osv vad jag har förstått? Då brukar det vara ännu lättare 🥰
Tack vad söt du är :love::love::love:
Ja, jag har ju gått upp några kilon, men inga direkta fettvalkar eller liknande, så då tänker jag att det borde vara ganska lätt att sy ihop magen prydligt om man är van att sy. Hur ärret läker vet man ju aldrig, det kanske blir jättefult iallafall, men jag håller tummarna för att det blir ett fint snitt och ärr.

Jag tror att du kommer få en jättefin förlossning och inte få några skador, försök att tänka positivt så långt det går. Svårt men vad ska man göra? Tycker det är sjukt att dom kan tvinga någon till att föda vaginalt när man har möjligheten att hjälpa mamman att släppa den oron och ångesten genom ett planerat snitt.

På ett sätt hade det kanske varit bra för mig att iallafall försöka föda vaginalt, men är så himla rädd så skulle aldrig göra det av egen vilja, och skulle jag bli tvingad så skulle det sluta i katastrof då jag förmodligen inte hade kunnat slappna av eller ens höra vaden barnmorskan ger för instruktioner.
Gillar INTE att ha någon okänd upp i mina privata delar dessutom. Så jobbig situation.


Har någon av er mätt era bäcken innan graviditeten? Dvs så man ser ifall bebisen får plats att krystas ut eller inte? Hade jag gjort en sån mätning och sett att det finns massor med plats så hade jag KANSKE vågat mig på en vf efter några års terapi mot min rädsla.
 
Point taken men samtidigt hade jag ju rätt, det blev extra jävligt för den användaren som undrade över igångsättning så jag ljög ju inte eller kom med osanning som vissa här
Jag uppfattade inte inlägget så alls, och är det smärtan man är rädd för är nog värkstorm klart bättre än bukoperation. För i övrigt har jag för mig att Energi uppfattade sin förlossning som uthärdlig och att inga skador uppstod.
 
Så skönt tycker jag att det finns möjlighet att välja förlossning så att de som är rädda för vaginal förlossning kan slippa.

Jag har genomgått en vaginal förlossning som gick jättebra och jag har som plan att föda vaginalt igen men skulle det av någon anledning bli ett snitt så är det ju så det blir. Tror ingen vill spricka eller klippas men det är ju trots allt ganska vanligt, vore skönt att slippa läsa skräckhistorier såhär 3 dagar över tiden 😉
 
Fast där har du två stora fel! (Som förövrigt inte är okej att skriva såhär utan att blurra i en grupp där vi har förlossningsrädda - det du beskriver är min absolut största mardröm och anledningen till att jag har ångest varje dag)

Man klipper INTE alls alltid vid klocka och JO det går att akutsnitta då.
Jag menade inte att det jag skrev var sanning utan bara att det var så det sa till mig. Och jag ber självklart om ursäkt, det var absolut inte meningen att skrämma upp. :heart Tänkte mig inte för innan jag skrev.
 
Nej fast så var det inte alls. Det var inte på grund av igångsättningen som jag fick en värkstorm. Min förlossning hade redan startat när de tog hål på hinnorna (för att bebisen skulle kunna sjunka ner i och med att jag hade polyhydramnios).

Värkstormen kom på grund av oxytocindroppet som jag fick för att mitt öppningsarbete hade avstannat.

Ja fast droppet används ju vid igångsättning överlag så det är väl det jag läst. Och pga det så blir värkarna värre. Precis det jag menade.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 024
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 963
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 161
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp