Bukefalos 28 år!

Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Tack vad söt du är :love::love::love:
Ja, jag har ju gått upp några kilon, men inga direkta fettvalkar eller liknande, så då tänker jag att det borde vara ganska lätt att sy ihop magen prydligt om man är van att sy. Hur ärret läker vet man ju aldrig, det kanske blir jättefult iallafall, men jag håller tummarna för att det blir ett fint snitt och ärr.

Jag tror att du kommer få en jättefin förlossning och inte få några skador, försök att tänka positivt så långt det går. Svårt men vad ska man göra? Tycker det är sjukt att dom kan tvinga någon till att föda vaginalt när man har möjligheten att hjälpa mamman att släppa den oron och ångesten genom ett planerat snitt.

På ett sätt hade det kanske varit bra för mig att iallafall försöka föda vaginalt, men är så himla rädd så skulle aldrig göra det av egen vilja, och skulle jag bli tvingad så skulle det sluta i katastrof då jag förmodligen inte hade kunnat slappna av eller ens höra vaden barnmorskan ger för instruktioner.
Gillar INTE att ha någon okänd upp i mina privata delar dessutom. Så jobbig situation.


Har någon av er mätt era bäcken innan graviditeten? Dvs så man ser ifall bebisen får plats att krystas ut eller inte? Hade jag gjort en sån mätning och sett att det finns massor med plats så hade jag KANSKE vågat mig på en vf efter några års terapi mot min rädsla.

Om han inte ligger i säte och jag blir tvingad till kontraktet så ska jag göra en sån mätning. Det är dom snåla med att erbjuda men jag är inte sen att stå på mig ;)
 
Ja fast droppet används ju vid igångsättning överlag så det är väl det jag läst. Och pga det så blir värkarna värre. Precis det jag menade.
Jag blev inte igångsatt, min förlossning startade med spontana värkar. Att fosterhinnorna tas är supervanligt och det hände vid min första förlossning också, och där behövdes inte oxytocindropp, så det hade inte med amniotomin att göra alls.

Jag uppskattar INTE att du pratar om min förlossning som något dåligt.
 
Jag blev inte igångsatt, min förlossning startade med spontana värkar. Att fosterhinnorna tas är supervanligt och det hände vid min första förlossning också, och där behövdes inte oxytocindropp, så det hade inte med amniotomin att göra alls.

Jag uppskattar INTE att du pratar om min förlossning som något dåligt.

? Jag har inte sagt något om att det var dåligt?

Jag sa bara att när man använder dropp osv så blir det ofta värre värkar och du skrev själv att du skulle bli igångsatt och jag syftade på att igångsättning ofta innehåller den typ av dropp.
Alltså rent faktabaserad info och att den sen stämde är just för att det är fakta helt enkelt.

Jag har inte menat att säga något annat än att den infon alla blev så arga över att jag skrev faktiskt inträffade.
 
? Jag har inte sagt något om att det var dåligt?

Jag sa bara att när man använder dropp osv så blir det ofta värre värkar och du skrev själv att du skulle bli igångsatt och jag syftade på att igångsättning ofta innehåller den typ av dropp.
Alltså rent faktabaserad info och att den sen stämde är just för att det är fakta helt enkelt.

Jag har inte menat att säga något annat än att den infon alla blev så arga över att jag skrev faktiskt inträffade.
Men vad var det som inträffade? Det gjorde ont i två timmar? Snitt gör ont betydligt längre, och det gör generellt ont att föda barn tror jag. En förlossning där ingen skadas det minsta var ju precis vad du själv ville ha?
 
Och jag tar hellre hela snittoperationen än ett klipp då bara tanken på all ”onormal” påverkan på min kära Fiffi (klipp, bristningar) får det att svarta för ögonen av ångest
Det finns underlivsplastik.
Jag har blivit vackert och funktionellt lagad efter mina 3 vaginala förlossningar. Underliv är fantastiska att utföra plastik på. De läker otroligt bra och blir jättesnygga.
Så även om det skulle bli tokigt så går det att laga så att du i framtiden blir fullständigt återställd.
Skriv också i förlossningsbrevet att du vill att barnmorskan ser till att hålla emot i din mellangård. Det är en teknik som radikalt minskar riskerna för förlossningsskador.
Helt ärligt så är det ju så att om fiffi blev skadad av vaginala förlossningar så skulle ju ingen ha fler än ett barn. Jag har tre och det finns de som har fjorton.
 
Du, om någon måste be dig att sluta beskriva deras förlossning som nåt dåligt så har du klantat till det rätt rejält.

Det handlade om att hon frågade om erfarenheter av igångsättning, jag svarade och sen hade jag också rätt.
Det var allt. Jag har inte sagt något om att den var dålig öht, inte öht!!

Hur hon upplevde den har hon själv beskrivit, inte jag på något sätt.
 
Men vad var det som inträffade? Det gjorde ont i två timmar? Snitt gör ont betydligt längre, och det gör generellt ont att föda barn tror jag. En förlossning där ingen skadas det minsta var ju precis vad du själv ville ha?

Men precis. Jag fick en tre timmar lång värkstorm och ja, det var skitjobbigt och smärtsamt men hade antagligen gått lättare om jag gått med på att ta epidural tidigare.
Men! Jag sprack ingenting, bebisen var helt opåverkad och vi båda mådde hur bra som helst efter förlossningen.

Jag hade inte en dålig förlossningsupplevelse alls.
 
Men vad var det som inträffade? Det gjorde ont i två timmar? Snitt gör ont betydligt längre, och det gör generellt ont att föda barn tror jag. En förlossning där ingen skadas det minsta var ju precis vad du själv ville ha?

Hon beskrev att hon hade dödsångest osv.

Finns dom som är uppe på benen några timmar efter snittet också 👍🏻👍🏻
Ja, en förlossning där underlivet eller barnet inte skadas, önskar jag.
 
Det finns underlivsplastik.
Jag har blivit vackert och funktionellt lagad efter mina 3 vaginala förlossningar. Underliv är fantastiska att utföra plastik på. De läker otroligt bra och blir jättesnygga.
Så även om det skulle bli tokigt så går det att laga så att du i framtiden blir fullständigt återställd.
Skriv också i förlossningsbrevet att du vill att barnmorskan ser till att hålla emot i din mellangård. Det är en teknik som radikalt minskar riskerna för förlossningsskador.
Helt ärligt så är det ju så att om fiffi blev skadad av vaginala förlossningar så skulle ju ingen ha fler än ett barn. Jag har tre och det finns de som har fjorton.

Jag kommer inte att genomföra en vag förlossning då jag enligt kontraktet får avbryta vid 4cm öppnande. Så tack för info men det är inte aktuellt :)

Och dom kvinnorna som får sina underliv sönderdragna och lever med stomi nu, är det också att vara fullständigt återställd?

Talar bla med en kvinna nu i vår grupp på fb där hon blivit opererad 33 ggr och fortfarande stomi. Är det lyckat?
 
Jag kommer inte att genomföra en vag förlossning då jag enligt kontraktet får avbryta vid 4cm öppnande. Så tack för info men det är inte aktuellt :)
Jag tänkte som trygghet om det ändå skulle hända.
Du skriver ju själv att man aldrig kan veta, eller hur?
 
Det handlade om att hon frågade om erfarenheter av igångsättning, jag svarade och sen hade jag också rätt.
Det var allt. Jag har inte sagt något om att den var dålig öht, inte öht!!

Hur hon upplevde den har hon själv beskrivit, inte jag på något sätt.

"...slutat i långdraget och extremt smärtsamt värkarbete utan resultat = akutsnitt för de flesta"

Det här är ett citat från dig, det var så du svarade i min tråd om igångsättningar. Så nej, du hade inte rätt. Jag hade en snabb vaginal förlossning. Värkstormen kom av oxytocindroppet som sattes pga avstannat öppningsarbete, som i sin tur berodde på att bebisen låg för högt upp, då jag hade polyhydramnios.

Jag tror att det är bäst att du lyssnar på vad jag säger, det var ju trots allt min förlossning.
 
Jag tänkte som trygghet om det ändå skulle hända.
Du skriver ju själv att man aldrig kan veta, eller hur?

Nä men föder jag i bilen är det som att bli överkörd när man går över gatan.
Händer det så händer det typ och det är en av de få saker jag inte kan kontrollera.
 
Det finns underlivsplastik.
Jag har blivit vackert och funktionellt lagad efter mina 3 vaginala förlossningar. Underliv är fantastiska att utföra plastik på. De läker otroligt bra och blir jättesnygga.
Så även om det skulle bli tokigt så går det att laga så att du i framtiden blir fullständigt återställd.
Skriv också i förlossningsbrevet att du vill att barnmorskan ser till att hålla emot i din mellangård. Det är en teknik som radikalt minskar riskerna för förlossningsskador.
Helt ärligt så är det ju så att om fiffi blev skadad av vaginala förlossningar så skulle ju ingen ha fler än ett barn. Jag har tre och det finns de som har fjorton.

Den tekniken används överallt idag. De gör så gott de kan för att undvika skador. Den största anledningen till skador är vi själva, vi är otränade och överviktiga och får stora barn.
Så vill man undvika skador är det bäst att hålla sig i form, träna mycket bäckenbotten och inte göda bebis.
 
Den tekniken används överallt idag. De gör så gott de kan för att undvika skador. Den största anledningen till skador är vi själva, vi är otränade och överviktiga och får stora barn.
Så vill man undvika skador är det bäst att hålla sig i form, träna mycket bäckenbotten och inte göda bebis.

Samtidigt får överviktiga kvinnor sällan sfinkterrupturer, man tror att det beror på att mellangården är tjockare. Intressant tycker jag!
 
Jag kommer inte att genomföra en vag förlossning då jag enligt kontraktet får avbryta vid 4cm öppnande. Så tack för info men det är inte aktuellt :)

Och dom kvinnorna som får sina underliv sönderdragna och lever med stomi nu, är det också att vara fullständigt återställd?

Talar bla med en kvinna nu i vår grupp på fb där hon blivit opererad 33 ggr och fortfarande stomi. Är det lyckat?

Hur funkar det där kontraktet?
Du får inte planerat snitt men när det drar igång får du ändå välja att bli snittad vid 4cm?
Då måste du åka in rätt tidigt så de kan undersöka dig?
Vad händer om Du öppnar dig snabbt och läkaren är upptagen?
Eller hur är det tänkt att det ska fungera?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 032
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 013
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 190
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 199
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp