Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Bäckenmåttet går inte avgöra genom att se höfterna från utsidan. Det är ovanligt att ha för litet bäcken måt
känns skönt att läsa att "Dessutom medför kejsarsnitt på en överviktig kvinna högre risker än på en normalviktig kvinna. "
Med andra ord är det farligare att föda barn generellt om man är överviktig.

Min bm så att kejsarsnitt sällan går fel då det utförs så många dagligen. Tror det blir flest komplikationer när man har mycket bukfett så det är svårt att se vävnader ordentligt.

När jag tänker efter så har jag heller aldrig hört någon som klagat eller varit missnöjd med sitt kejsarsnitt.
 
Att låta kvinnor bestämma över sina egna kroppar är en bra lösning. Inget annat.
Jag tycker nog att läkare är mer kompetenta att avgöra vad som är bäst medicinskt. De måste också ha rätt till att i sin yrkesutövning göra det som är säkrast för patienterna. Det är faktiskt fler inblandade i det hela än bara kvinnan. Barnet har t.ex. helt egna rättigheter till en så bra förlossning som möjligt.
 
Det kommer jag aldrig att kunna släppa. Tänker mer att det blir en utmaning att klara av den egna viljan senare. Här hemma skämtar vi redan om att det inte blir någon veckopeng om man vill ha epa eller röstar på sossarna! 😂😂

Du kommer inte ha något val ;) det går inte att resonera med en bebis. Sen blir man bättre med tiden på att förutspå behoven och ibland upplever man kanske lite kontroll då men det brukar bebis ändra på några gånger per dag O_o
 
Har inga direkta höfter så tror oavsett inte att jag skulle kunna föda fram en bebis på 3 kg
Utsidan visar inget av storleken på insidan.
Mina smala höfter gav ett extra läkarbesök för manuell mätning.
Men det konstaterades snabbt att där fanns tillräckligt med plats. 3 okomplicerade förlossningar bekräftade det.
 
Vart hittar man statistik på det? Min bebis är rätt nätt om man ska tro på tul, ligger strax under medel inom normalmått. Jag är själv normalviktig just nu, men väger 50 normalt. Har inga direkta höfter så tror oavsett inte att jag skulle kunna föda fram en bebis på 3 kg

I forskning ang rupturer. Hur tänker du ang höfterna? Bebis ligger ju redan i ditt bäcken? För smalt bäcken låter som en ovanlig åkomma.
 
Tänker du att det enbart ska gälla vid förlossningar eller ska det alltid vara vårdtagaren som alltid ska få välja vad, när och hur den ska behandlas? Sjukvårdens jobb ska bara vara att utföra det vårdtagaren beställer?

Inte helt men jag tycker att i dessa fall skall det finns privata alternativ. Hade lätt lagt 200k på ett planerat snitt på privat klinik.
Hade jag vetat att sjukvården var så usel och inskränkt som jag har lärt mig nu under min ”resa” så hade jag bokat ett snitt i typ London direkt.
 
Inte helt men jag tycker att i dessa fall skall det finns privata alternativ. Hade lätt lagt 200k på ett planerat snitt på privat klinik.
Hade jag vetat att sjukvården var så usel och inskränkt som jag har lärt mig nu under min ”resa” så hade jag bokat ett snitt i typ London direkt.

Du var ju inne på det innan, varför blev det inte så?

Jag tror inte 200’ skulle räcka, snarare det dubbla om det skulle vara värt pengarna. Och måste de erbjuda vård efter för bebis, ännu dyrare. Troligen dålig business. Inte många som vill betala.
 
Nja, så ovanligt är det ju inte, många som får problem och skador i bäckenbotten efter svåra förlossningar, eller d'r bebis fastnat.

Tack äntligen! @Sporthorse

*förövrigt*

Lämnar snart tråden pga alla inskränkta vaginal förespråkare. Googla och ni skall finna, läs om hur stackars kvinnor blir behandlade och alla dessa skador!
Bara för att ni är många som accepterat att behöva bli lagade osv så är vi minst lika många som inte accepterar det och det är så det ska vara!
 
Det beror inte på smalt bäcken utan finns många orsaker till svåra förlossningar. Som är få kontra hur många som genomgås.

Ursäkta? Vet minst 10 kvinnor som efter fruktansvärda förlossningar konstaterades ha för små bäcken och aldrig skulle fått föda vag öht om sjukvården gjort sitt jobb (och givetvis inte får föda fler barn vag)
 
Du var ju inne på det innan, varför blev det inte så?

Jag tror inte 200’ skulle räcka, snarare det dubbla om det skulle vara värt pengarna. Och måste de erbjuda vård efter för bebis, ännu dyrare. Troligen dålig business. Inte många som vill betala.

I London kostar det ca 200k att föda på samma sjukhus som Meghan Markle. (Brittiska kungahuset)

Därför att tanken var ett snitt och sen kom två läkare och en Aurora BM och la sig i, de är förövrigt anmälda alla 3 nu så det känns bra.
 
Ursäkta? Vet minst 10 kvinnor som efter fruktansvärda förlossningar konstaterades ha för små bäcken och aldrig skulle fått föda vag öht om sjukvården gjort sitt jobb (och givetvis inte får föda fler barn vag)

Jag kanske missförstod dig men det lät som att du menade att det alltid var anledningen. Jag skrev att det finns många olika anledningar till problem under förlossningar.

Jag skiter i hur folk föder, jag tycker det är märkligt att man dock inte tar något eget ansvar för hur man kan förbättra sina odds.
Varför inte lägga 200’ på träning och kost för att ha en så förberedd kropp som möjligt?
Särskilt som övervikt är en risk både vid snitt och vaginal.
 
I London kostar det ca 200k att föda på samma sjukhus som Meghan Markle. (Brittiska kungahuset)

Därför att tanken var ett snitt och sen kom två läkare och en Aurora BM och la sig i, de är förövrigt anmälda alla 3 nu så det känns bra.

Men varför åker du inte till London då? Är väntetiderna för långa eller vad hindrar dig?
 
Men varför åker du inte till London då? Är väntetiderna för långa eller vad hindrar dig?

För att jag får mitt snitt här i Sverige nu.
Tycker inte att jag ska behöva bekosta något sådant själv faktiskt.
Samt att det är hemskt krävande att behöva slåss för något i ett lotteri utefter vart i Sverige läkarna är sjystas. (Och jo, vi är runt 5000 pers som kartlägger tillsammans och det fungerar så)

Det finns så mycket bidragsmänniskor som plockar ut hutlösa summor utan att göra ett skit.
Jag som gör rätt för mig på alla sätt ska väl verkligen kunna få ha rätt till något av det min lön äts upp av, tex sjukvården då.
 
För att jag får mitt snitt här i Sverige nu.
Tycker inte att jag ska behöva bekosta något sådant själv faktiskt.
Samt att det är hemskt krävande att behöva slåss för något i ett lotteri utefter vart i Sverige läkarna är sjystas. (Och jo, vi är runt 5000 pers som kartlägger tillsammans och det fungerar så)

Det finns så mycket bidragsmänniskor som plockar ut hutlösa summor utan att göra ett skit.
Jag som gör rätt för mig på alla sätt ska väl verkligen kunna få ha rätt till något av det min lön äts upp av, tex sjukvården då.

Nu blir jag förvirrad. Du har väl inte fått planerat snitt?

Att vården skiljer sig runt om i Sverige är ingen nyhet? Det är olika i olika landsting. Kolla bara tråden om pappan får stanna eller ej.

Väldigt få i detta land ligger plus på skattekontot i åren då vi föder barn.
 
Lämnar snart tråden pga alla inskränkta vaginal förespråkare. Googla och ni skall finna, läs om hur stackars kvinnor blir behandlade och alla dessa skador!
Bara för att ni är många som accepterat att behöva bli lagade osv så är vi minst lika många som inte accepterar det och det är så det ska vara!

Det finns också gott om kvinnor som fött flera barn vaginalt, utan att bli klippta/spruckit och som aldrig fått några skador eller konstigheter med vare sig utseende eller funktion. Been there, done that 3 gånger med en liten (för tidigt född) och två normalstora bebisar och jag är ingen stor eller speciellt "vidhöftad" människa.

Skrämselpropaganda och hemska erfarenheter kan man hitta om exakt allt, men bara för det så kan man ju inte bortse från att majoriteten av alla förlossningar inte utspelar sig som värsta skräckhistorierna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 045
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 224
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 206
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp