Bukefalos 28 år!

Klippa eller inte klippa?

Taefill

Trådstartare
Jag har en just nu ganska rund islandshäst som går på lösdrift. I början av november klipptes han på nästan hela halsen, bogen och under frambenen, men inte bakåt vid magen. Nu har ju det lurvat på sig, vilket normalt inte är ett problem eftersom det brukar vara ordentligt kallt så här års. Det här året har det ju inte varit lika kallt, vilket resulterar i att han just nu (vid några minusgrader) blir svettig av ett 30 min kort, lätt ridpass med mestadels skritt och lite trav och galopp.
Det finns alltså inte en chans att börja träna mer och förhoppningsvis få bort lite av magen som jag hade hoppats på. Funderar därför på att klippa honom igen, men jag är lite osäker. För det första kan det ju slå om och bli tjugo grader kallt, och då är det inte så kul med en nyklippt häst på lösdrift. Sedan vet jag inte hur mycket/vilken typ av klippning som passar bäst? Den klippning han har nu brukar fungera bra, men han blir också svettig på bakbenen o.s.v. vid hårdare ridpass. Jag vill ju inte klippa så att han fryser och måste ha täcke allt för ofta, då han är ganska känslig, men jag vill heller inte att han ska bli blöt för ofta vid ridning heller...

Så hur hade ni gjort? Klippa "lite lagom", halvklippning, inte alls, hela hästen...? Och när behövs täcke vid vilken typ av klippning?
När han är klippt som nu/lite mindre har han bara haft täcke på sig vid ihållande snöslask flera dagar i rad, alternativt riktigt kallt och blåsigt. Kan också tillägga att han ligger mycket, visserligen i halmen i ligghallen men ändå. Gör det att det är sämre att klippa magen?
 
Sv: Klippa eller inte klippa?

Jag har mitt kallblod klippt nästan exakt som din (om jag förstod beskrivningen rätt) och jag klippte första gången i mitten på oktober och igen nu för en vecka sen.
Han går på lösdrift, och har normalt med den klippningen täcke endast vid snöslask eller om han är svettig efter ridning.

Visst svettas han lite vid bakbenen nu med men inte så farligt ändå...

Nu råkade det sig så att just dagen jag klippte kom det in världens snöstorm som varade i 2-3 dagar, så då blev det ju så att han gick täckad första dagarna. Men sen han varit utan, det är ju inte speciellt kallt nu heller...
Jag skulle klippa om jag vore du. Är du orolig så klipp lite lägre klippning.
 
Sv: Klippa eller inte klippa?

Klipp igen! Jag klippte mitt islandssto för andra gången nyligen. Körde halsen, bogen och kanske 15 cm under magen. För mig funkar det fint för att slippa täcka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 589
Senast: Skye
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 610
Senast: Pilot
·
Hästvård När klipper klipper ni era ponnyer med mycket päls? Mina börjar bli redigt svettiga när vi tränar nu i september. Tänkte täckes klippa...
Svar
13
· Visningar
913
Utrustning Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin...
Svar
10
· Visningar
1 315
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp