Klippa hästen i vinter.

Zevzan

Trådstartare
Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin vinterpäls.

Förra vintern stog han utan täcke så gott det gick
Han fick ha 100g täcke till -20 grader om det var mycket nederbörd. En dag när det var-25 hade han på sitt 300 g täcke för jag blev gör blödig då det blev tvärt kallt.

Men denna vintern kommer han ju behövas klippas lite. Vill gärna kunna vara utan täcke så mycket som möjligt:/ är detta möjligt? Eller kommer han behöva tjocka täcken fort?Han står på lösdrift

Har 0 erfarenhet av klippning
 
Beror ju på helt hur pass tålig han är( dvs hur just han uppfattar kylan) och hur du klipper hästen (för måttlig träning räcker ju oftast spår/täckesklippning).

Spårklippa brukar räcka för min häst, kör med 200g täcke rakt igenom vintern (förutom vid enstaka dagars ohyggligt väder).
De vintrar som han varit täckesklippt har behövts lite mer täcken emellanåt och även ländtäcke vid ridning.
 
mina hästar har jag halvklippt (dvs bara klippt hals bog och under mage). Ponnyn har haft vanligt regntäcke, kanske 100g kyligare tider (men han är verkligen en isbjörn) och storhästen har haft 200g raktigenom vintern.

I år planerar jag att helklippa och har ett 550g liner till kalla dagar, tycker dock det är lite overkill och han kommer nog mest gå med 200g egentligen.
 
Jag klippte min på underdelen av halsen, bogen och ner i sadelgjordsläget när jag red mycket och hästen stod mestadels otäckad på lösdrift. Inte så snygg klippning men väl fungerande för ändamålet

Han kan få vara ful bara han inte frys;) vi kan ju somsagt ha mindre än -25 grader här. I fjol klarade han sig utmärkt hela vintern utan täcke. Kanske de kallaste dagarna han behöver täcke men vill inte de ska behövas vid -10:/
 
Han kan få vara ful bara han inte frys;) vi kan ju somsagt ha mindre än -25 grader här. I fjol klarade han sig utmärkt hela vintern utan täcke. Kanske de kallaste dagarna han behöver täcke men vill inte de ska behövas vid -10:/

Kyla är oftast inget problem, svårare blir det om det regnar mycket. Men det klarar dom också bra så länge man har en bra flock där alla välkomnas in under vindskyddet.

Är det kallt, riktigt kallt, så fri tillgång på stråfoder.

Min satte i sig runt 30kg /dygn när det var under -25

Var det över -20 åt han runt 15-17 kg /dygn. Allt detta utan att nämnvärt gå upp i vikt.

Han var en connemaravalack på 12 år, väl i kondition och massa päls under det året vi bodde i Åre.
Åkte till Wången och hoppträna en gång i veckan osv
Red ut i djup snö mm.

Så kul vi hade!
 
Kyla är oftast inget problem, svårare blir det om det regnar mycket. Men det klarar dom också bra så länge man har en bra flock där alla välkomnas in under vindskyddet.

Är det kallt, riktigt kallt, så fri tillgång på stråfoder.

Min satte i sig runt 30kg /dygn när det var under -25

Var det över -20 åt han runt 15-17 kg /dygn. Allt detta utan att nämnvärt gå upp i vikt.

Han var en connemaravalack på 12 år, väl i kondition och massa päls under det året vi bodde i Åre.
Åkte till Wången och hoppträna en gång i veckan osv
Red ut i djup snö mm.

Så kul vi hade!
Ja vi har ju fri tillgång och han är ledaren så han blir inte utan mat eller vindskydd. Känns ändå som de ska bli kallt där det inte är päls så han blir mer nedkyld?
Hehe vill inte han ska bli sjuk eller stel, Kanske fryser han när jag inte kan se det, de vet jag ju inte:)
 
Ja vi har ju fri tillgång och han är ledaren så han blir inte utan mat eller vindskydd. Känns ändå som de ska bli kallt där det inte är päls så han blir mer nedkyld?
Hehe vill inte han ska bli sjuk eller stel, Kanske fryser han när jag inte kan se det, de vet jag ju inte:)

Är du orolig så släng på ett täcke :)
De flesta märken av täcken är bra andasfunktion på idag så :)

Jag slängde på min ett 400 gram när det var runt -28 men jäklar vad han kliade sig som besatt, typ slängde sig mot väggen och skrubbade hela hals och sida mot väggen) när jag tog av det i stallet dan efter. Uppenbarligen alldelles för varmt!

Men alla hästar är olika och du känner ju din häst bäst :D
 
Nu när jag börjar ta lektioner på ridskolan med min häst så kommer jan förmodligen svettas ihjäl i vinter om jag låter han ha sin vinterpäls.

Förra vintern stog han utan täcke så gott det gick
Han fick ha 100g täcke till -20 grader om det var mycket nederbörd. En dag när det var-25 hade han på sitt 300 g täcke för jag blev gör blödig då det blev tvärt kallt.

Men denna vintern kommer han ju behövas klippas lite. Vill gärna kunna vara utan täcke så mycket som möjligt:/ är detta möjligt? Eller kommer han behöva tjocka täcken fort?Han står på lösdrift

Har 0 erfarenhet av klippning

Klipp så lite som är möjligt men ändå så din häst inte behöver bli sjöblöt. Kanske räcker med att klippa på halsen?
 
Klipper lite olika beroende på väder, pälssättning och häst men brukar börja med undre delen av halsen, bringa, mellan frambenen och sadelgjordsläge. Då har man en rätt bra grund, man kan liksom alltid klippa mer om det behövs :)
 
Kan ju börja försiktigt, men samtidigt så gör det väl inget att dom blir blöta heller till en viss gräns.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 009
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har en häst som jag har på lösdrift. Detta är första hösten/vintern jag har den så jag vet inte riktigt hur den sätter vinterpäls...
Svar
15
· Visningar
2 556
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 535
Senast: Pilot
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 134
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp