Klippa hästen i februari

Wera

Trådstartare
Jag har haft funderingar om att klippa min ponnys päls, dels är den super lång och tjock och för att det verkar vara för varmt för honom vissa gånger. Stallet har alltid 5-10 plusgrader. Nu fäller han jätte mycket också, kanske det är för sent nu p.g.a. fällningen? Tycker den kom tidigt.
Men jag fick höra att det inte är bra att klippa så här sent på vintern? Stämmer det? i så fall varför? Jag har samtidigt läst att det är helt okej att klippa i januari/februari.
Han är helt oklippt nu. Jag rider han aktivt 1-2 timmar 5/6 dagar i veckan och många gånger blir han väldigt svettig kring bogen och halsen, ibland även flanken och neråt mot magen. Han tränas inte och tävlas alltså inte heller. Han rids bara i skogen (mycket skritt många gånger) men ibland väldigt länge och i djupsnö, backar, arbeta mkt på det viset. Han kan inte ha täcke som det är nu om solen lyser på eller om det är över -10 grader, då rinner svetten av han, vid snöväder och blås har han isf ofodrat regntäcke för att inte bli blöt.

Eller ska jag låta han gå oklippt, och klippa han nästa vinter? Jag hade tänkt mig en filtklippning eller halvklippnig men spara pälsen på huvud och framben.
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa hästen i februari

Skulle inte klippa en häst som har börjat fälla. Eftersom sommarpälsen redan börjat tillverkas därunder
Om det nödvändigtsvis måste klippas skulle jag ta en variant med ett spår på en del av halsen och bogen.
 
Sv: Klippa hästen i februari

Skulle inte klippa en häst som har börjat fälla. Eftersom sommarpälsen redan börjat tillverkas därunder
Om det nödvändigtsvis måste klippas skulle jag ta en variant med ett spår på en del av halsen och bogen.

Som jag misstänkte. Det får nog vänta till nästa vintern helt enkelt :) Tack för svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 235
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 186
Senast: Efwa
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 615
Hästhantering alltså , hjälp mig nu hörreni. min häst har redan fått avsevärt mycket päls, han rids 5/6 dagar i veckan och svettas vid varje pass...
Svar
17
· Visningar
3 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp