Bukefalos 28 år!

Klippa håret själv

sassiball

Trådstartare
Vi brukar klippa håret själv i familjen, alla har långt hår så det är inte så svårt. Men nu ville sonen 9 år ha sitt lite tunnare, kanske lite uppklippt? och något kortare. Åkte iväg på drop in men det var fullt så jag tänkte jag skulle prova själv om han tillåter mig. Finns det någon bra video på youtube eller har ni några tips på hur man ska göra? jag är ingen frisör. Tänkte om det fanns någon sida för nybörjare eller så. eller youtubeklipp.
 
Inte så lätt att beskriva men man använder handen för att få rätt längd och klipper många gånger i olika riktningar för att få det jämnt, ganska olikt mot när man klipper nederkanten på en frisyr. Jag gick för länge sedan till en riktigt bra frisör och såg hur han gjorde och tog efter. En bra proffssax är nästan ett måste, men det gissar jag att du har redan :)
 
Nej det har jag inte haha måste man det? Hittade något klipp som visade att man ska klippa vertikalt för att få en naturligare look. De flesta klipp jag hittar är antingen hellångt hår eller lite kortare snagg.
 
Nej det har jag inte haha måste man det? Hittade något klipp som visade att man ska klippa vertikalt för att få en naturligare look. De flesta klipp jag hittar är antingen hellångt hår eller lite kortare snagg.
Vi började experimentera med en vanlig Fiskars kökssax och det gick att få håret kortare men inte mycket mer, men en gammal frisör var bussig nog att sälja en ny sax han hade extra till oss och vilken skillnad, att klippa en frisyr blev lekande lätt i jämförelse. Håret gled inte det minsta utan klipptes rakt av utan något motstånd alls. De behöver inte vara så dyra heller, den vi köpte för många år sedan, en Jaguar Satin, säljs fortfarande, på Ebay kostar de "bara" runt 500kr såg jag och det är väl investerade pengar.

Den teknik jag lärde innebär att man klipper både "vertikalt" och "horisontellt" och alla riktningar emellan för att få det perfekt jämnt. Frisören jag lärde från tog normalt tre kvart på sig för en vanlig standard herrfrisyr, andra jag gått hos kunde klippa på halva tiden men det blev också därefter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 537
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 799
Senast: anna_panna
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 554
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp