Klippa klorna

Wille

Trådstartare
Hur lär man en katt att få klorna klippta? Min röda lilla katt är enkel för hon brukar lägga sig på mig när jag ligger i soffan och får då hennes framtassar mot mitt bröst och hon tål att jag håller tassarna och grejar. Den andra däremot vill inte att jag håller i tassarna. Och det är ju omöjligt att klippa då. Jag försöker ta i hennes tassar så ofta som möjligt för att vänja henne men vet inte om det finns ett bättre sätt. Tips?
 
Belöna med godis när du tar i tassarna. Drar hon undan dom även om du tar henne i knä och tar en tass då?

Dock bör utekatter inte få klorna klippta, dom behöver sina klor för att tex kunna klättra ordentligt.
Jag har inte provat att ha henne i knät.

De får försöka klara sig med de klor som blir kvar. Klipper ju inte rubbet.
 
Katter jag haft, även innekatter har jag inte klippt klorna på, de har de klarat så bra att sköta själva. Men några katter jag tagit hand om har haft "missväxande" klor och då har jag klippt. Är det något fel på klorna?
 
Hur lär man en katt att få klorna klippta? Min röda lilla katt är enkel för hon brukar lägga sig på mig när jag ligger i soffan och får då hennes framtassar mot mitt bröst och hon tål att jag håller tassarna och grejar. Den andra däremot vill inte att jag håller i tassarna. Och det är ju omöjligt att klippa då. Jag försöker ta i hennes tassar så ofta som möjligt för att vänja henne men vet inte om det finns ett bättre sätt. Tips?

Jag brukar sätta katterna i mitt knä, antingen sitter de rätt upp och ner, eller lite halvsittandes med deras rygg mot min mage, eller lite som en bebis mot ena armen. Beror lite på katt och vad de verkar uppskatta. Tar ett mjukt men stadigt grepp runt tassen. Längesen jag hanterade katter som inte var vana vid det/kloklippning, men har nog gjort på mer eller mindre samma sätt alltid med alla 🤔

Brukar sitta och gosa med tassarna så ofta jag kan, särskilt på den stores, bara för att det är mysigt :laugh:
 
Jag klipper absolut klorna på kattungen, annars fastnar han ju överallt! För att inte tala om hur mycket "repor" han lämnar efter sig när han sitter på axeln. :arghh::D Jag är mycket tacksam för att uppfödaren redan tränat och klippt på alla kattungarna.
Han kan för övrigt klättra alldeles utmärkt ändå.

TS: som andra skriver är det som med hund, bara att fortsätta gosa med tassarna och he en godbit eller två. Göra det till en mysig stund och inte nödvndigtvis klippa alla klorna i ett kör. En om dagen är ju också bra om det går vägen. :)
 
Angående det här med klippa/inte klippa - har alltid klippt av "nålspetsen", även på de som går ute.

Ja, inte om de är rena utekatter kanske, men på alla som även är inomhus-knäkatter, eftersom jag uppskattar att inte bli piercad femtontusen gånger vid kloande och mjölktrampande till exempel, och de uppskattar att få ligga kvar. De reder sig fint i utelivet, jagandet och klättrandet ändå. Tar man bara spetsen har de snart slipat till dem igen ändå 😅
 
Angående det här med klippa/inte klippa - har alltid klippt av "nålspetsen", även på de som går ute.

Ja, inte om de är rena utekatter kanske, men på alla som även är inomhus-knäkatter, eftersom jag uppskattar att inte bli piercad femtontusen gånger vid kloande och mjölktrampande till exempel, och de uppskattar att få ligga kvar. De reder sig fint i utelivet, jagandet och klättrandet ändå. Tar man bara spetsen har de snart slipat till dem igen ändå 😅
Precis så har jag alltid klippt också. Just the tip. :D
 
Jag har aldrig klippt klorna på mina katter.

Även om man vill skydda möblerna så tror jag att klösa kommer ju göra ändå om man inte lyckas styra dom till okejade ställen.
 
Tålamod och blodvite. Nikita min förra katt satte jag henne bara i knät och klippte. Med Megara är det en klo i taget när hon sover, jag smyger, klipper, blod, beröm och godis.

Liksom andra så klipper jag alltid den yttersta vassa spetsen. Att klippa mer skulle inte jag göra om de är utekatter och behöver klor för att klättra och döda. Dessutom så hjälper det försumbart om klippandet är till för att stoppa kloande inomhus.
 
Angående det här med klippa/inte klippa - har alltid klippt av "nålspetsen", även på de som går ute.

Ja, inte om de är rena utekatter kanske, men på alla som även är inomhus-knäkatter, eftersom jag uppskattar att inte bli piercad femtontusen gånger vid kloande och mjölktrampande till exempel, och de uppskattar att få ligga kvar. De reder sig fint i utelivet, jagandet och klättrandet ändå. Tar man bara spetsen har de snart slipat till dem igen ändå 😅
Jag tänker så också. Jag tar bara yttersta spetsen. Och jag gillar ju inte heller att bli piercad när katterna trampar. Den ena, som är mest närgången, trampar dock inte så mycket längre utan lägger sig oftast bara på mig, lugnt och stilla numera. Men hon är lite för lättkränkt och kan få för sig att använda klorna mot mig vi olika situationer. Den stora, som inte är lika social är däremot rätt rabiat med kloandet när hon vill vara social. Vad gäller möbelklösandet så ligger jag ofta alltid steget efter, särskilt om de klöser bakom soffan. Då får jag inte tag i katten och det som får dem att sluta är en stråle vatten. Men armstödet de vill klösa på är inlindat i en pläd som jag hoppas hjälper lite i alla fall.
 
Jag klipper absolut klorna på min katt, men bara den vassa tippen :) Klipper jag inte så gör det fruktansvärt ont när hon vill gosa och trampa runt i knät och dessutom fastnar hon överallt och riskerar att skada klorna.

Däremot kanske det inte hjälper mot möbelklösningen, jag skulle prova att ge katterna andra attraktiva klösställen där du tycker det är ok att de klöser. Vårt mest populära klösställe är en klösbräda som sitter på väggen där man ofta passerar, mellan vardagsrum/hall/kök.
 
Min katt vill absolut inte att jag håller fast baktassarna. Där får jag bara hålla under tassen och lyfta upp den lite, och pressa fram klor försiktigt med ett finger ovanifrån. Kisse måste också vara beredd på vad som är på gång. Jag brukar peka eller peta lite lätt på tassen så att han tar fram den ordentligt. Han har nu lärt sig att (ibland) själv sträcka fram tassen och spänna ut klorna när jag ska klippa. Det är olika från gång till gång hur många klor vi kan ta på en gång.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 702
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp