Klippa, rycka, stubba...

SaraXX

Trådstartare
Vad gör ni med man och svans på era hästar och HUR gör ni? Nyfiken!

Jag antingen rycker med händerna, trimmar med trimkniv eller klipper med sax. Låter pannluggen vara, men snagg bakom öronen. Svansen klipps ungefär i "kothöjd", ingen åtgärd vid svansroten.

SaraXX
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

Jag rycker manen med kam, snaggar bakom öronen, ser till att luggen inte är allt för ojämn (men inte klippa).
Svansen klipps ungefär på halva skenbenet och trimmas uppe vid svansroten, men inte så att det syns att den är klippt där.

Hovskägg=bort!

:D
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

Min häst hade så tunn och praktisk man så den behövde man bara klippa, pannluggen likaså. Svansen klippte jag precis som du och jag trimmar den heller inte uppe vid svansroten, det anser jag vara fuuuuuuuuuuuuult ;)
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

rycker manen med ryckkniv, lite snagg bakom öronen. snansen klipps nere vid kotan och nada hovskägg på denna pållen...även örontofsar försvinner men låter det som finns inne i öronen vara kvar...
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

Manen rycks med mankam och fingrar, luggen får växa fritt (den håller sig i trim själv), svansen klipps av ungefär på halva skenbenet bak. Hovskägget ska snart klippas bort och jag klipper av de strån upptill som sticker ut alltför mycket. Men jag gör ingen smal klippning intill svansroten.
Känselhår och öronhår trimmas inte, hans öronhår växer så lydigt innanför öronen :D
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

Jag är för lat för att rycka:o O så får man så ont i händerna!
Så jag klipper. Svansen klipper jag så att den är ungefär i jämnhöjd med kotan (gillar inte för korta svansar:))
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

Hej! Jag låter svansen växa tills den är ungefär till marken sen klipper jag upp den typ 10-20 cm. Luggen klipper jag sällan och alldrig men min häst har ganska kort lugg! Manen topper jag ibland med vanlig sax.
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

Hej!

Rycker manen (för hand) till ca en handsbredd, svansarna klipps till strax ovan för kotan för dressyrhästarna - hopphästarna något kortare. Svansarna ansas även upptill.

Klipper bort manen strax bakom öronen - ca 2 cm - så att tränset/grimman kan "ligga" där. Klipper av öronhåren "jäms med" örat, klipper ej bort håren i öronen. Till slut klipper vi bort hovskägget!

Det blir en hel del putsande!

Mvh / Fia

Glömde - rör inte luggen. Kan iof "rycka av" topparna om den blir för lång. Klipper ALDRIG pannlugg eler man!
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

På stoet klipper jag manen med sax och rycker med händerna när den börjar se för sliten ut. Valacken har sin man ifred.
Klipper även i nacken, öronen, hovskägg och kronrand på båda, men valacken brukar vara lite mer putsad än stoet.
Svansen får dom ha ifred om den inte släpar i marken.
 
Sv: Klippa, rycka, stubba...

Totte har så tanig pannlugg så den rölr jag inte, snaggar ett öra bak i nacken o klipper resten eftersom han är håröm. Han har kort typisk hlbs man.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: Torill
·
Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
4 978
Avel Ja, som rubriken säger, vad gör ni inför utställning? Nu närmast är det en match show i vi ska på i maj, men eventuellt blir det också...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: Luna10
·
Dressyr Då tänker jag på kallblod, ponnyer (inte ridponnyer då), friesers o.dyl... Ni som tränar och tävlar dressyr, hur mycket trimmar och...
Svar
1
· Visningar
1 201
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp