Klippa sig själv, bra eller dålig idé?

Bukefalos 30 år!

Klipper själv sedan många år tillbaka, efter att vara upprepat missnöjd med frisörklippningar (provat ett antal frisörer). Gör jag det själv blir det iaf inte sämre. :angel:
Har hår till bh-bandet och en del självfall, så mindre ojämnheter syns ändå inte. Brukar samla ihop det i en hästsvans uppe på huvudet och klippa topparna rakt av (toppar hårstråna som sitter uppepå huvudet). Sedan upprepa med hästsvans i pannan (ger viss uppklippning mot ansiktet, passa så att det inte blir för kort), sedan låg hästsvans i nacken ( toppar de hårstrån som sitter lågt), sedan göra mittbena från nacke till panna, dra fram allt hår på vardera sida och klippa jämnt. Viktigt att ha koll på vid "tofsmetoden" är att de hårstrån som sitter nära tofsens mitt kommer bli mycket kortare än de som har en bit in till tofsen, därav att jag upprepar med tofsar på olika ställen, och inte tar så mycket på varje ställe.

Jag klipper mig själv.
Både nu med mer eller mindre kort hår, när håret var till rumpan/midjan och olika halvlånga frisyrer.

Mitt resonemang är att missnöjd kan jag bli gratis.
Nu är jag ganska så nöjd gratis, vilket nog får anses som ett bra utfall.

Sist som jag gick till en riktig frisör var när jag klippte av det midjelånga håret till en frisyr över axlarna.
Då var jag mycket nöjd länge. Men den frisören flyttade.
Det var över 10 år sedan nu.
Jag planerar att gå till en frisör i sommar.
Det finns en som jag vet är bra för jag bor ibland.
Men jag har försökt att få in det i kalendern sedan i höstas.

Så jag klipper vidare på egen hand så länge.

Jag har hår till mitt på rumpan, klipper alltid själv, både luggen och längden, och lite kortare fram vid ansiktet. Jag borstar bara igenom hälfen på vardera sida, nyper ihop och klipper en cm eller så för att få bort trasiga hår. Gör så typ varannan månad, funkar bra.

Jag har bara blivit besviken från frisörer så jag sköter mig själv numer

Jag har en jätteduktig frisör. Men nu när bara topparna ska klippas och jag inte har uppklippt alls känns det inte motiverat att betala så mycket.

Har klippt mig själv i typ 15 år iaf. Har varierat mellan uppklippta frisyrer, luggar och hellångt. Också klippt mig själv ibland då jag hade page förut. Och klippt andra med kort till långt.
Övning ger färdighet. Visst kan det bli kaos i början. 😂 Man måste lära sig hur man klipper i lager, hur man kan ”skära” med saxen etc.
Nu har jag mest bara hellångt hår till brösten. Jag sätter upp det mitt på huvudet och plockar gradvis ner tunnare sektioner runt hela huvudet och klipper. Det brukar vara hyfsat lätt att få det jämnt bara man är noga. Tunna sektioner och mät genom att dra ner håret på båda sidor så det blir rakt etc.

Har funderat på att klippa mig själv, men är rädd att det ska bli fel :nailbiting: har långt hår som inte är uppklippt. Blir det uppklippt blir det alldeles för mycket volym på håret

Jag har hår till svanken och sparar ut för att få åtminstone till knävecken. Men det är slitet och frisör är dyrt (plus att min är skadad och sjukskriven i ett år) är det en jättedålig idé att försöka sig på att klippa själv? Vad finns det för tips och trix för att få det jämt?
Klipper inte mig själv men har flera gånger låtit kompisar toppa håret på mig. Jag är lite för stel i axlarna för att våga klippa själv, men har aldrig blivit missnöjd med ”kompisklippning”.

Jag har en jätteduktig frisör. Men nu när bara topparna ska klippas och jag inte har uppklippt alls känns det inte motiverat att betala så mycket.
"Min" frisör är också jätteduktig! Och sjukt rolig. Uppskattar verkligen besöken där. Men jag klipper topparna hemma främst för att jag hatar all typ av administrativt arbete (där ingår boka tid till frisören :angel: ).

Ofattbart lite bilder i den här Rapunzel-tråden. Jag har halvlångt hår (nedanför brösten om jag har bh😂) men längre blir det inte. Klipper runt ansiktet själv men tycker det blir bättre om en frisör tar resten.

Jag har hår till brösten ungefär. Klipper mig själv. Blir aldrig nöjd när jag går till frisören så jag gör det själv istället. Men jag har alltid håret uppsatt och det är inte så noga om det inte blir perfekt. Jag har även köpt en frisörsax. Tycker faktiskt att långt hår är lättare att klipp själv än kortare. Men jag samlar håret i en tofs i nacken, sen drar jag den ner och bak på ryggen. Det är en fördel att vara överrörlig 😅. Håller huvudet något böjt framåt med sen klipper jag bara av den tuss jag vill toppa. Sen justerar jag på samma sätt som @Yeah but beskriver.

Nu såg jag att du skrev att du inte tänker klippa själv. Men om du ångrar dig och testar i framtiden, klipp lite i taget.

Jag är sjukt avundsjuk på er som kan ha så långt hår som till midjan 🤩. Det är min dröm, men jag tappar massor av hår med jämna mellanrum så det blir aldrig så långt 😭. Växer långsamt och är tunnt också 😡

Mitt skandinaviska blonda har ar i nulaget bade tjock och langt - och jag tror det beror pa mina produkter!
Jag anvander rosemarinolja med jamna mellanrum, och har sedan typ 6 manader sen anvant mig av "The Abbey Young method"
Jag foljer inte alla steg, men jag har markt stor skillnad sedan jag borjade!

Jag har vågigt hår ner till rumpan, lite uppklippt och med gardinlugg, och klipper inte själv. Jag går redan på salong regelbundet för att färga (grön/eko salong, så håret luktar lite nässelsoppa och ängshö när man färgar 😅) så jag kan lika gärna klippa där när det behövs.

Jag går till några olika frisörer, men blir alltid nöjd. De är lyhörda och "tjuvklipper" aldrig mer än man kommit överens om. Har gått till samma salong i ganska många år nu och de har hjälpt mig få mitt hår långt, friskt och snyggt. Och så tycker jag att hela "salongupplevelsen" är väldigt trevlig, så jag betalar gärna för det :)

Kan inte ens klippa ett A4 rakt så håret låter jag bli. Knallar till frisören var åttonde vecka och betalar glatt 700 spänn 😂 Avis på er med talang för saxen!

En riktig frisörsax hjälper mycket, frågade en frisör om han inte hade en gammal jag kunde få köpa och han tog fram en helt ny jag fick för inköpspriset. Stor skillnad mot en vanlig sax för håret glider inte i saxen utan klipps rakt av.

Mitt skandinaviska blonda har ar i nulaget bade tjock och langt - och jag tror det beror pa mina produkter!
Jag anvander rosemarinolja med jamna mellanrum, och har sedan typ 6 manader sen anvant mig av "The Abbey Young method"
Jag foljer inte alla steg, men jag har markt stor skillnad sedan jag borjade!
Jag kollade på henne men fattade inte riktigt vad det gick ut på? Förutom att hon använder extremt mycket produkter? Är poängen att hon använder olja mm innan hon tvättar håret?

Som svar på ts: Bra idé!

Har klippt mig själv sedan 2003. Har lugg och, inte helt spikrakt, ”nedanför axlarna-långt” hår. Bryr mig inte sååå mycket om hur det blir, men har iallafall aldrig misslyckats helt. Investerade också i en bra sax. Det hjälper. :)

Jag kan inte ens få till sådana "over night curls" för det är stört omöjligt för mig att "hantera" håret uppe på huvudet, typ fläta när jag måste ha spegeln till hjälp och det liksom blir bakvänt.

Men nu har jag långt hår och då klipper jag mig själv utan problem. Jag duschar och väntar tills håret torkat så pass att det är fuktigt men inte blött. Jag delar sen benan där jag vill ha den, borstar håret ordentligt och sätter en toft på varje sida "långt ner" så att det blir som två testar som hänger fram över bröstet. Sen klipper jag dessa rakt av bara så kort jag vill ha.

Jag trodde först att det skulle bli ojämnt fram och bak men det blir det inte. ALLA som märkt att jag klippt mig har trott att det är gjort hos frisör. Det tar på riktigt mindre än 10 minuter och är superlätt men blir ju såklart inget avancerat. Att klippa ovanför axlarna själv skulle jag inte våga mig på.

Som andra sagt så är det viktigt att ha en bra sax. Dåliga saxar "puttar" håret och gör det svårt att få rakt. Skulle säga att man typ inte får en bra sax under 500 kr, troligen närmare 1000, men den kostnaden har man ju sparat in på två besök till frisör :)

Liknande trådar

• Vad ska jag göra med håret?
  • Förminska sig själv
  • Psykolog Stockholm?
  • Bli av med utseendekomplex?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12