Klippa spänd och känslig häst

L

lasseman

Ja, hur gör ni?

Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt henne varje år i fyra år, ibland går det bättre ibland sämre. Jag upplever henne generellt som beröringskänslig och hon gillar inget vidare när man typ sätter på täcken, så hon tycker säkert att det kittlar/är obehagligt "på riktigt". Jag upplever inte att ljudet är problemet då hon inte bryr sig nämnvärt på toppen av halsen, så länge man inte råkar komma åt öronen. Jag har också bomullstussar i öronen. I övrigt är hon mkt lätthanterad, går på röstkommandon lös på ridbanan så jag ser det inte som ett dominansproblem eller att hon i övrigt är ohanterad.

Varför jag klipper är förstås för att hon inte ska bli svettig men det är också för att hon blir mkt trevligare att sätta på/av täcke vid in-/utsläpp om hon redan har ett under, så mina stallkamrater uppskattar när innetäcket åker på :).

Det går alltså att klippa henne, hon blir inte fullständigt hysterisk men är hela tiden på spänn och minska lilla nyp eller att maskinen inte löper längs med huden reagerar hon på. Sker detta kring bakbenen/under magen sparkar hon - och det går fort! Främst efter maskinen men det är fullt befogat att ha hjälm! Igår klippte jag henne (hals, mage lite virvel och bakben). Det gick relativt bra (om jag jämför med andra gånger) men jag fick bremsa sista delarna mellan bakbenen och de lite knöligare ställen. Det jag tycker är svårt är just där skinnet veckar sig, där är det ju nästan omöjligt utan att det kanten av maskinen tar i lite grann. Typ mellan frambenen, vid virvlar, under halsen mot ganaschen. Det blir bättre om jag har mycket övrig kroppkontakt med henne, dvs lutar mig lite mot henne och på så sätt "tryggar" henne, men det blir både svårt att se och komma åt knixigare ställen.

Hästen blev som sagt klippt men hon tyckte det var jobbigt, slet sig vid ett tillfälle. Det blev inte heller överdrivet snyggt... Jag vill ju att hon ska kunna slappna av.

Så hur hanterar ni nervösa spända hästar vid klippning? Är det bara att gilla läget och acceptera att vi får ta den här dusten en gång per år? Att bremsa vid de svårare partierna? Eller hur ska jag tänka för att det ska bli drägligare? Göra det oftare :crazy: (inte så sugen..)
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

Vi brukar alltid vara två ;med den som är besvärlig att klippa.
En som klipper och en som gullar och pratar lite samt ger akt på kroppsspråket........;)Brukar heller aldrig binda upp honom utan en står och håller honom så känner han sej inte så låst.
Ibland får han stå och äta lite hö så han blir mera avspänd.Detta är ändå en problemhäst som alltid bremsades på förra stället ,vilket vi inte gjort någon gång.Oftast klipper vi en sida i taget och pausar lite emellan.
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

Annan klippmaskin? Eller slipa skären ordentligt om det inte är gjort? En del klippmaskiner upplever jag är lite hårdhänta speciellt om man då har en känslig häst. Och det gäller ju att hålla dem i bra skick, olja och se till att skären är vassa och att maskinen inte blir för varm, för att klippningen ska bli så enkel och behaglig som möjligt för hästen.

Finns ju också mindre klippmaskiner egentligen avsedda för hund som kan vara lämpliga att ha till virvlar och mellan framben. Då dessa är mindre blir det lättare att komma åt, mindre risk att man råkar nypa i skinnet och oftast snyggare.

Jag brukar ta det jobbiga först mellan framben och de övriga ställen som kräver lite precision. Då använder jag både stor och liten maskin för att få det snyggt. Sen tar jag de större partierna hals med mera som går att klippa lite snabbare och där hästen tycker det är mindre obehagligt.

Några gånger har jag till och med avslutat dagen efter. Hästen ser ju onekligen lite konstig ut om klippningen inte blir färdig men bättre det än att riskera en otålig häst som inte vill stå still och börjar sparka. Ibland kan det vara som så att hästen helt enkelt är pinkenödig och inte vill pinka i gången och därför blir otålig så en liten paus då hästen får gå in i boxen och äta lite kan också hjälpa
 
Senast ändrad:
Sv: Klippa spänd och känslig häst

På en sån häst som redan bildat sig en konkret uppfattning om vad det tycker om klippningen, brukar jag vara lite schysst några klippningar i rad faktiskt, och inte bråka så mycket på insidan om låren, längst bak mot juver/skap, precis mellan frambenen, dvs de ställen du beskriver där hon tycker värst om.
det är viktigare att få till några bra klippningar där hästen inte får vatten på sin kvarn att det faktiskt är så värst obehagligt, då brukar det bli skillnad sen efter några gånger om man kunnat klippa mer konfliktfritt, och sen återvänder till de ställena s.a.s.

Min nuvarande bytte åsikt om klippning efter att jag hade en godis assistent med första 2 klippningarna. :angel:
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

*delvis kl* svarar på alla

Godisassist, där sa du något!:idea: Att godis är gott är vi helt överens om, min häst och jag! Hittills har jag inte involverat någon annan då jag ofta upplever att det är skönare att själva får göra en "överenskommelse" med hästen om hur vi gör saker. Det kan ta lite längre tid men å andra sidan finns ingen att stressa mig. Dessutom kan folk uppleva det lite obehagligt när hon jagar upp sig men kanske att det ändå ska testas.

Visst är det så att det vore bra att få till några avspända klippningar för att komma vidare. Jag kanske måste lägga ner snygghetsambitionen ytterligare. Den är inte särskilt hög ens idag... Det blir förstås en ond cirkel (som så ofta, suck), när hon spänner sig blir allt ännu mer obehagligt. Det är som att kittla någon som är helt avspänd eller någon som försöker komma undan - rätt stor skillnad! Jag kanske helt enkelt får skita i mellan fram- och bakben samt bakre delarna av magen. Får passa på att klippa tidigt så det inte hinner bli så stor skillnad mellan klippt och oklippt;).

En annan klippmaskin kanske skulle hjälpa. Samtidigt var hon lika spänd första gången som nu, trots att jag inte bytt skär (har bara använt den de fyra ggr jag klippt henne). Det är inte någon kvalitetsmaskin, köpt för en tusenlapp från Jula men den nyper inte om inte skinnet råkar vecka sig. Jag upplever mer att kvaliteten kanske märks genom att det kan bli lite randigt och att man måste klippa helt mot pälsens riktning för att få det snyggt. Jag är mycket nogrann med att den inte får bli för varm och tar flera pauser, om inte annat för att själv kunna andas, sträcka ut och se vad jag har lyckats klippa eller inte... Jag har försökt använda den lilla jag har till katten men det var faktiskt inte så stor skillnad, hon är lika fjollig med den. Iofs har man lite bättre precision med den, å andra sidan tar det längre tid, då den tar mindre ytor.

Men tack för goda tips och funderingar!
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

Det var ingen fler som hade några idéer/tankar/tips?
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

Du kan ju droga med Vetranquil som du får utskrivet av veterinär så blir det förhoppningsvis en lugn och harmonisk klippning.. Jag vet att detta fungerat på väldigt många hästar. Dock inte på min häst som snedtände på den drogen, så honom drogar vi med "riktiga grejor" istället. Dvs. en blandning av Cedivet & Turbugesic.
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

Det finns olika lugnande preparat, har du kollat med din veterinär om du kan få något utskrivet?
Det brukar vara det lugnaste sättet, om man har en häst som blir riktigt upprörd. Jag är inget fan av lugnande i de flesta fall, men det här är faktiskt ett tillfälle då det är en säkerhetsgrej också. Vad händer den dagen hästen sprattlar så mycket att du råkar skära den med klippmaskinen eller den trasslar in sig på något sätt? Så, jag säger som Chino, ge någon form av lugnande innan.
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

Jo det kan jag svara på vad som händer om hästen "sprattlar" för mkt. Ambulansfärd o "bara" hjärnskakning & 8 stygn i huvudet + brutet nyckelben på kompisen som höll i bremsen. :(
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

Min häst tycker inte heller om att klippas, han är dels rädd för maskinen och dels oerhört känslig i huden.... Sparkar gör han inte men han kastar sig och blir riktigt rädd.

Jag tar det väldigt lugnt, börjar köra maskinen några veckor innan det är dags att klippa så han vänjer sig. Så jobbar vi oss fram till att maskinen kan ligga mot hästen utan att han blir spänd eller rädd. Har fickorna fulla med godis!

När det väl är dags att klippa ber jag någon stå och mata honom med godis och klia massa. Dom kan ju hjälpa dig att sträcka ut skinnet när du klipper också.

Hjälper att ha en liten lätt maskin, lättare att sticka dom med bladen om den är stor och klumpig.
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

*svarar alla*

Det är kanske ändå en bra idé med lugnande. Jag är också i regel emot lugnande då jag tycker att det mesta kan man lösa ändå med rätt pedagogik, lite träning och tålamod. Det här känns dock som det blir svårt. Dels är det något jag gör så sällan och dels är det något jag tror hon verkligen tycker är fysiskt obehagligt, då är det svårare att övertyga... Jag har en svägerska som är veterinär, så det ska nog inte heller vara några problem att få ut ett recept. Jag har faktiskt bara inte tänkt på det förut, jag har ju ändå fått hästen klippt. Dessutom har jag tänkt att det kanske skulle ge med sig med tiden, när man gjort det några ggr. Men nu känns det som så, att om det fanns en möjlighet att hon kunde vänja sig, borde hon gjort det vid det här laget.:crazy:

Att hålla på och introducera maskinen sakta under flera veckors tid är faktiskt inget jag känner att jag har lust, tid eller tålamod till. Då låter jag hellre bli helt... Jag tror inte på att göra en sak av det. De flesta, för hästen, "konstiga" grejor jag gör, bara gör jag utan krusiduller då brukar resultatet bli det bästa. Visst att ha tålamod där och då men inte vara alltför försiktig, då blir hästen lätt skeptisk. Min metod är att se till att få det gjort så att hästen kan upptäcka "jaha, var det inte värre än så". Tyvärr kvarstår min hästs skepsism i detta fall...:crazy:
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

På en sån häst som redan bildat sig en konkret uppfattning om vad det tycker om klippningen, brukar jag vara lite schysst några klippningar i rad faktiskt, och inte bråka så mycket på insidan om låren, längst bak mot juver/skap, precis mellan frambenen, dvs de ställen du beskriver där hon tycker värst om.
det är viktigare att få till några bra klippningar där hästen inte får vatten på sin kvarn att det faktiskt är så värst obehagligt, då brukar det bli skillnad sen efter några gånger om man kunnat klippa mer konfliktfritt, och sen återvänder till de ställena s.a.s.

Min nuvarande bytte åsikt om klippning efter att jag hade en godis assistent med första 2 klippningarna. :angel:

Håller med dig helt och hållet!

Det är även ett bra sätt när man klipper en häst de första gångerna, skippa benen och huvudet. Se till att ha slipade skär och att det går fort, hästen ska inte hinna bli otålig, ta hellre en paus då där hästen får gå in i boxen. Gör inte någon grej av klippningen, maskinen är inte konstigare än ryktborsten.
Har hästen hört/sett någon annan klippas i stallgången och är cool med det skippa bomull i öronen - det är bara konstigt (ur hästens synvinkel) och kanske gör det obehagligare för hästen om den inte är van vid öronproppar.
Vet man att man har en kittlig häst så bör man kanske bara klippa hals och bog, bakre delen av magen och ljumskarna brukar vara värst för kittliga hästar.
Så har jag gjort med "mina" unghästar och för dem är det inte konstigt med klippmaskinen.

Ska jag klippa en spänd kittlig häst, gör jag som mackan skriver, jag drogar gärna hästen ett par gånger då också. Just för att få hästen till att slappna av, sen brukar dom komma på att det är ofarligt.
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

3 saker har hjälpt för oss:
köp av en riktigt bra klippmaskin, som klipper brett, går tyst (jämförelsevis) o har en bakväm vinkel på huvudet att klippa med.
Min ET tipsade om att om hästen är känslig i huden kan det hjälpa med en kur mag o tarm/ annan medicin som balanserar upp magbakterierna - de hamnar i obalans av exempelvis butta eller antibiotika. Det här gav otroligt stor skillnad.
Sedan tredje grejen är att jag själv ser det som en vanlig grej, jag klipper korta stunder, och börjar med exempelvis bogen eller baklåret och klipper med stora lugna drag, tar en paus o svalnar av maskinen, klipper på andra sidan en stund.

Från en häst som försökt stegra o slänga sig när jag sätter igång maskinen, har jag en häst som vilar ena bak :banana:
 
Sv: Klippa spänd och känslig häst

Och det tyder på att din metod uppenbarligen ej fungerar, din häst tycker fortfarande det är otäckt.
Kanske dags att tänka om och lägga lite mer tid på det??? Eller strunta i hela klippningen.

För det första så räcker inte den sortens lugnande som man ger oralt till vid klippning, utan hästen behöver sprutas. Annars är risken stor att hästen istället blir helvild. Vanligtvis används Domosedan, som har som biverkan att hästen svettas. Att klippa svettig häst ger väldigt dåligt resultat...
För det andra får du betala en veterinär för att komma ut, det går på ca 1500-2000 kr per gång.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 183
Senast: Bee
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 715
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år...
Svar
17
· Visningar
3 387
Senast: Harbor
·
Hästvård Jag har en just nu ganska rund islandshäst som går på lösdrift. I början av november klipptes han på nästan hela halsen, bogen och under...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp