Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Luna10

Trådstartare
Tänkte klippa 5-åringen i år, då han nu rids lite mera och blir hyfsat svettig av en 1 h lätt runda i skogen. Han har också tidigare år haft lite värmeeksem på bringa/hals vintertid, antagligen pga tät päls. Så det skulle vara bra att göra en låg typ "islandsklippning" tänkte jag.
Men det går absolut inte! O_o Jag har försökt vant honom med ljudet lite i taget, har haft igång maskinen medan han äter sitt kraftfoder, börjat med att stå utanför boxen och sakta avancerat närmare. Så länge han har mat funkar det ok men när den är slut så vill han helst gömma sig i ett hörn, rullar med ögonen och fnyser.
Har funderat på bomull i öronen, kunde det fungera? Han är klickertränad men jag tvivlar på att han kommer att höra klickern genom oljudet, om jag nu skulle komma så långt att jag kan klicka... Jag är oftast ensam i stallet, annars kunde det ju ha varit bra om någon annan kunde hålla. Men nu har jag haft honom fast i grimskaft runt stolpe så jag håller i andra ändan och kan släppa efter vid behov. Tycker det känns fel att bremsa eller ge lugnande för att klippa men det kanske finns hopplösa fall? :(
Hästen är som sagt ljudkänslig i allmänhet, reagerade i början starkt på ljudet när hovis bankade till skorna på städet men nu funkar det bra. Han går heller inte så bra att spraya, svans och bakdel går bra numera men längre fram mot huvudet tycker han är otäckt.
Klippmaskinen jag har lånad nu är en ganska högljudd sak av typen man kan använda till kor och får också. Kan det vara ide att låna en tystare, mindre "hästklippmaskin"? Hur stor skillnad är det på ljudnivån? Mina andra två hästar reagerar lite på ljudet av den här just när man sätter igång den men sen accepterar dom och står snällt.
Tips?
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Jag har klickat min till att stå still vid klippning och min maskin låter ändå rätt bra mycket så testa. Är hästen klickervan så borde det ju inte vara ett problem
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Jag har bomull i öronen och luva på två av mina hästar för att dämpa ljudet. Övriga två ogillar bomull i öronen och har bara en fodrad huva. Själv har jag hörselkåpor på så givetvis tycker jag mina hästar ska slippa oljudet också :D
Har också en lite rejälare sak som låter lite mer, men det går bra det ändå.

Sedan brukar jag klippa dem och borsta efter med borsten samtidigt, då förvirrar de sig lite och tror att det är normalt.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Men om hästen är väldigt ljudkänslig och du har möjlighet att låna en tystare maskin kan det ju vara ide att göra det men ändå klicka hästen till att stå still.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Jag kör med öronproppar på hästen och positiv förstärkning i form av godis när hon gör rätt. Dvs står lugnt och stilla när jag klipper. Hon var lite orolig första gången, men då hade jag en kompis med som godisautomat.

Nu klipper jag själv, och hästen får en morotsslant då och då.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Vår ponny är väldigt kinkig med klippmaskinen, jag gör alltid enligt nedan, varje moment kan ta olika lång tid från gång till gång.
1. Maskinen avstängd, ber hästen nudda den med nosen = tydligt beröm "braaa!"+godis och ta sedan undan maskinen. Ta maskinen mot hästen igen, upprepa tills hästen automatiskt söker nudda maskinen för att få godis.
2. Som ovan fast med maskinen påslagen. I början kan det räcka med att hästen tittar på maskinen för att få godis+att maskinen "försvinner", man får inte ta maskinen så nära att hästen känner att den måste titta bort, då har man gått för fort fram. Fortsätt avancera tills hästen lugnt och av sig själv söker nudda maskinen med nosen för att få godis.
3. Klappa hästen med maskinen, avstängd. Ta maskinen mot hästens kropp, som ovan, belöna med godis när hästen har en positiv attityd och vill nudda apparaten, godis+att maskinen "försvinner". I början kan det vara ok att bara närma sig hästen med maskinen, man kanske inte kan nå ändå fram direkt, skynda långsamt. När det är helt ok att gå fram och tillbaka med maskinen och låtsasklippa överallt fortsätt till nästa steg.
4. Klipp. Som ovan, maskinen på, avancera fram och tillbaka, godis+ta bort maskinen när hästen visar intresse. Kolla hästens uttryck noga, backa tillbaka och ta paus innan hästen fått nog, godis och beröm.

När man byter sida kan man kort få gå igenom samma steg, för vår ponny tar det kanske en tjugondedel så lång tid att vara ok med sida 2.
Alla hästar har en hemligare sida, börja med den som inte är så hemlig.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Jag är så taskig att jag säger till pålle att stå still, sen kör jag. Den ena av mina har aldrig brytt sig, den andra är en känslig - men lydig dam - och henne har jag bara lärt att stå still fast hon tycker att det är mindre kul. Hon bligar och är spänd, kanske är taskigt, men jag orkar faktiskt inte krångla.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

och vi har också låtit den kinkiga stå inne när vi klipper någon annan, för att vänja sig vid ljudet.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Klipp en annan häst utanför boxen o låna gärna en tystare.
efter ett par timmar lär den strunta i det.

Gör ingen affär av det sedan som att den ska nosa på den.

Börja klipp på bogen o var varsam bara- beröm den när den står snällt.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Tyvärr kan jag inte ha någon häst utanför boxen, har bara en box då de går på lösdrift... Annars är det en bra ide som jag har tänkt på själv :). Nu har jag ju då istället kört den alltid när han varit inne och fått sitt kraftfoder, och han bryr sig mindre för varje gång. Men jag ska göra som någon annan föreslog, sätta bomull i öronen och förstärka med godis när han står lugnt. De andra hästarna tycker som sagt inte heller att det är det roligaste man kan vara med om, men de står stilla för att jag säger det, trots att de är lite spända. Men 5-åringen är för rädd för att den taktiken ska funka, han fnyser och trampar och nästa steg är att han kastar sig om jag skulle envisas. Så jag kör på den långsamma taktiken, jag vet ju att det kommer att funka till slut :)
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Jag har klippt en rad hästar som ansetts vara extremt känsliga, livrädda för klippmaskiner, rädd om öronen osv och det har gått hur bra som helst utan förträning och de flesta hade aldrig blivit klippta innan.

Mitt bästa tips är att inte göra en så stor sak av det hela.
Jag har alltid bara plockat fram maskinen och sen börjat klippa men ändå tagit det lugnt, låtit hästarna ta god tid på sig, låtit dem hoppa runt lite och ha sig för inom kort så ger dem upp och accepterar klippningen och maskinen.

Så, följ lugnt och stilla med, ta det försiktigt men ta det inte för lugnt heller är mitt bästa tips, för det är då man gör en sak av det och hästarna reagerar som mest tycker jag. Har dem hoppat runt har jag bara lugnt och stillsamt stått kvar, alternativt "följt med" men jag har aldrig någonsin stängt av maskinen bara för det - det är då man gör det värre och gör maskinen "farlig"

Är hästen känslig på ett visst ställe kan man tex nypa hästen på annat ställe, eller dutta med handen så att man får hästen på andra tankar.

Jag kör också lite stilen "du får acceptera detta", sen klipper jag på oavsett om pålle dansar runt eller sover :)
De som varit panikslagna har efter några gånger lugnat ner sig totalt när dem insett att det inte är så värst farligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Jag håller med dig där, att inte göra nån grej av det.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Jag hade en häst som var rädd för klippmaskinen -men jag slängde ut nervösa mamma (som sa att det aldrig skulle gå) ur stallet och hästen blev helklippt genom att jag var lugn och bestämd, blev hästen alldeles för stirrig tog jag en paus och lugnade hästen -men stängde aldrig av maskinen. Jag köpte sedan en tystgående maskin och det funkade mycket bättre. Den tystare maskinen har varit en grym "förstagångsmaskin" för ett par unghästar och de har inte behövt någon invänjning utan vi har bara kört på och klippt dem.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Byt maskin.
Jag har en mooser avalon och har klippt hästar som tidigare behövts drogas vid klippning.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Byt maskin.
Jag har en mooser avalon och har klippt hästar som tidigare behövts drogas vid klippning.

+1 Har också en Moser Avalon och den funkar :up: till känsligare hästar
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Jag har en liten massageapparat som jag tror kommer från OBH Nordica. Den har tre "ben" och ett "huvud". När man trycker ner huvudet vibrerar den och brummar lite, ungefär som en klippmaskin beter sig. Den har jag kört som förberedelse på klippovana hästar, några gånger, innan första klippningen. På så vis är hästen van vid lite ljud och vibrationer och tycker dessutom att det är lite skönt med massage.
 
Sv: Vänja ljudkänslig häst vid klippmaskin?

Det där var ju påhittigt. :-)
vår förra ponny var jättehispig vid klippning och sen blev det så att vi alltid hade årsgranskning och tandvård sent på hösten. Han lugnades lite och i samband med det klippte vi sen efteråt....
men visst vore det ju smartast att vänja hästen vid maskinen förstås.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag klickertränar lite med hästarna, så det känns som en naturlig sak att använda även i hundträningen. Har dock upptäckt att vår hund...
2
Svar
27
· Visningar
1 809
Senast: Heddiz
·
C
Hästhantering hej! jag har ett stort problem. Min häst som jag haft i snart 3 år, som alltid varit jätte snäll och trevlig mot människor har helt...
2
Svar
25
· Visningar
7 281
Senast: JennyE
·
L
Hästvård Ja, hur gör ni? Min häst är i de flesta fall en mycket sansad och cool dam. Men klippning gillar hon inte!:devil: Jag har klippt...
Svar
13
· Visningar
3 383
Senast: Elaine
·
Hästvård Jag har en valack som är 19 år gammal och som har börjat bete sig märkligt. Han har problem med tarminflammationer så motion är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
5 473
Senast: Etienne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp