klippa/täcka konvalescent

Det går ju kvarka i länet, många är mer sparsamma med att ta in hästar utifrån och enda stället jag skulle våga fråga vågar jag inte ta med hästen till pga smittrisken. Var väl bara 1-2 v sedan någon anläggning gick ut med kvarkabesked.

Jaha, ja vi har inga stall i karantän eller alls några restriktioner att komma och träna, göra iordning sin häst i stallen, komma på tex koordinerat besök med hästen pga ET/tandläkare som besöker och samlar kunderna osv häromkring vid behov etc.

Men då har du väl inga andra val om inga såna alternativ finns , annat än att endera bortse från att hästen är lite halvtrist i pälsen nu (vilket jag personligen hade gjort då jag själv anser ”problemet” vara ett ickeproblem) , eller helklippa den som du helst verkar vilja göra ?
 
Hade inte klippt en konvalescent, pälsen gör sitt jobb även om de kan behöva hjälp av ett täcke. Det spelar väl ingen roll om pälsen är dassig?
Magic brush får bort det mesta stöv och sand även i tjocka pälsar
ALLT är skitigt och jag mår dåligt av att ha en ovårdad häst:o. Spelar ingen roll om jag byter täcke, det är lortigt av den där feta smutsen på mindre än en dag. Inbillar mig också att en smutsig päls är sämre på att värmereglera?

Magic brush har jag provat. Hinner inte få ngn effekt mer än att dra upp lite mer lort så han ser ännu värre ut på den korta stund jag får använda den. Tror han tycker den är för hård, men tanken är bra! Tät fin mjukare ryktborste i tagel går också bort (???) utan det jag får använda längst är vanlig rotborste i plast och den upplever jag inte riktigt går ner så djupt i pälsen.
 
Jaha, ja vi har inga stall i karantän eller alls några restriktioner att komma och träna, göra iordning sin häst i stallen, komma på tex koordinerat besök med hästen pga ET/tandläkare som besöker och samlar kunderna osv häromkring vid behov etc.

Men då har du väl inga andra val om inga såna alternativ finns , annat än att endera bortse från att hästen är lite halvtrist i pälsen nu (vilket jag personligen hade gjort då jag själv anser ”problemet” vara ett ickeproblem) , eller helklippa den som du helst verkar vilja göra ?
Helst vill jag ha ett 200g med hals att lägga på, så kan jag bekymra mig om klipp/inte klipp senare. Att jag ifrågasätter är ju mest pga att det lpter tokigt för mig att gå ner i tjocklek inför vinter på en häst som verkar lagom mednuvarande. Fortsätter det vara +5 hela vintern har jag inga problem värmemässigt utan det är främst till när det blir 10-15 grader kallare jag vill vara förberedd och det kan ju teoretiskt vara i nästa vecka redan.

Och jag mår psykiskt dåligt av att ha en svårt skadad häst som jag inte ens kan hålla ren på ett tillfredsställande sätt. Han ser fruktansvärt ovårdad ut. Han hade gärna fått se ut som en mammut så länge det vore en fräsch mammut. ;)
 
Jag skulle inte blöta ner en lurvig häst heller om jag inte kunde torka den ordentligt efteråt i typ ett solarium. Dessutom skyddar fettet i pälsen mot kyla så här års.
Har du testat pälsglans? Det kan få bort en del av stövet. Annars är ju en konvalecent en konvalecent liksom, brukar du själv se så fräsch ut när du är sjuk ? ;)
 
Jag skulle inte blöta ner en lurvig häst heller om jag inte kunde torka den ordentligt efteråt i typ ett solarium. Dessutom skyddar fettet i pälsen mot kyla så här års.
Har du testat pälsglans? Det kan få bort en del av stövet. Annars är ju en konvalecent en konvalecent liksom, brukar du själv se så fräsch ut när du är sjuk ? ;)
Han är antagligen friskare nu än när han var igång och såg fräsch och välvårdad ut. :cry:

Jag kan tänka mig att fettet skyddar mot kyla etc men jag tror ju också att fettet ska vara innersta halvan av hårstrået. Nu är liksom hela pälsen täckt av klegg och jag tror det finns en gräns mellan isolerande fett och doppad-i-olja-och-nedkyld-fet päls. Kan vara tankevurpa pga att jag tycker skitig häst = ovårdad och har lite svårt med att se mig själv ha en ovårdad häst... :D
 
@Cherarriduracell fast blir det 10-15 grader kallare så kan du ju utan bekymmer lägga på 300 gram istället för 200 .

Du har ju dessutom som jag tolkat dina inlägg massor med möjligheter i täckesgarderoben så även om vädret skulle svänga hastigt så lär du ju kunna klä på ngt som funkar och sen i all osannolikhet om så skulle krävas, isåfall snabbt inhandla ett annat täcke än i just den serien det nu handlar om ?

Skit samma - du måste ju göra det du själv helst känner är vettigast . Jag förstår hur tråkigt det är med en skadad häst osv - absolut! Men att du personligen mår dåligt av att ”hästen ser ovårdad ut/du skäms inför veterinärerna vid återbesöken på klinik osv så i min värld handlar det enbart om dig - inte hästens väl och ve /hälsa osv ang att klippa eller inte klippa !
 
Hur är tanken att pälsglans ska hjälpa redan smutsig päls? Trodde den mest gjorde glansig hinna på rena strån och på så sätt höll ren päls ren :o
 
@Cherarriduracell fast blir det 10-15 grader kallare så kan du ju utan bekymmer lägga på 300 gram .

Du har ju dessutom som jag tolkat dina inlägg massor med möjligheter i täckesgarderoben så även om vädret skulle svänga hastigt så lär du ju kunna klä på ngt som funkar och sen i all osannolikhet om så skulle krävas, isåfall snabbt inhandla ett annat täcke än i just den serien det nu handlar om ?

Skit samma - du måste ju göra det du själv helst känner är vettigast . Jag förstår hur tråkigt det är med en skadad häst osv - absolut! Men att du personligen mår dåligt av att ”hästen ser ovårdad ut/du skäms inför veterinärerna vid återbesöken på klinik osv så i min värld handlar det enbart om dig - inte hästens väl och ve /hälsa osv ang att klippa eller inte klippa !
Jag äger varken 300 eller 100 utan just den delen handlar om vad jag ska/bör välja från butiken jag har täcke innestående hos.

Har 200+200+550g stalltäcke/liners men som sagt inga halsar och det känns lite knasigt att ha tre täcken på sin häst som vardag/standardlösning.
 
Jag är också orolig för huden - såhär mycket instängt stöv och fett måste ju förr eller senare ge någon form av hudåkomma.
 
Fast om han är friskare nu är det väl på rätt väg? Det verkar mest vara du lider av att hästen är sjuk och vill försöka göra något åt det. Det är fullt förståligt jag har själv haft sjuka hästar och vet hur nedbrytande det är. Det är faktiskt inte hela världen om han är lite smutsig, huvudsaken är att han blir frisk.
 
Jag äger varken 300 eller 100 utan just den delen handlar om vad jag ska/bör välja från butiken jag har täcke innestående hos.

Har 200+200+550g stalltäcke/liners men som sagt inga halsar och det känns lite knasigt att ha tre täcken på sin häst som vardag/standardlösning.

Ja men utifrån det jag skrev och din motivering att vad ska du ha om det blir 10-15 grader kallare så som sagt - då kan du ju ta 300 gram ?

Men oavsett så kan ju inte själva täckesgarderoben /vad som finns/ska köpas osv vara det primära ang huruvida du ska helklippa din långvariga skadade konvalecent nu inför vintern liksom :confused: och inte heller anledningen att den är stövig i pälsen ? :confused:
 
Fast om han är friskare nu är det väl på rätt väg? Det verkar mest vara du lider av att hästen är sjuk och vill försöka göra något åt det. Det är fullt förståligt jag har själv haft sjuka hästar och vet hur nedbrytande det är. Det är faktiskt inte hela världen om han är lite smutsig, huvudsaken är att han blir frisk.
Han är ju inte LITE smutsig utan helt groteskt äcklig i pälsen. Han lär behöva ha heltidstäcke i minst fyra månader till. Jag vet inte hur bra hud man inte får komma åt att borsta och på så sätt avlägsna smuts från mår av att vara instängd ett halvår? Att jag ens funderar på att klippa är ju för att kunnarykta bort smuts från huden på den korta tid hästen kan stå ut med att bli borstad.
 
Pälsglans kan binda dammet så det blir lättare at få bort men om han redan är fet i pälsen kanske det inte funkar :confused:
 
Min konvalecent som står i sjukruta är oklippt. Hon har ett ofodrat regntäcke med halvhals. Om det blir kallare blir det kanske medium. Hon har björnpäls så egentligen skulle hon säkert klara sig naken men hon hade fång och är på diet så hon har inte så stora högivor.
 
Hade alla skrivit "blä för äcklig häst, helklipp!" Hade jag nog skrivit lika många ifrågasättande motsvar på linjen "men fryyyser han inte då?"

Försöker alltså inte vara vrång men är SÅ kluven.
 
Han är ju inte LITE smutsig utan helt groteskt äcklig i pälsen. Han lär behöva ha heltidstäcke i minst fyra månader till. Jag vet inte hur bra hud man inte får komma åt att borsta och på så sätt avlägsna smuts från mår av att vara instängd ett halvår? Att jag ens funderar på att klippa är ju för att kunnarykta bort smuts från huden på den korta tid hästen kan stå ut med att bli borstad.

Som sagt, låter sundare att satsa på EN session med varmvatten och schampo för att isåfall få bort det extrema du beskriver, snarare än att helklippa en skadad häst som ska stå stilla under hela långa vintern utifrån vad du redovisar är läget för hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
831
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 579
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp