Jag klipper där hästen svettas. Börjar med en ganska smal ränna från ganaschen, ner under halsen och ner mellan frambenen och slutar innan sadelgjordsstaden. Det är där den av mina hästar som klipps svettas mest. Den rännan utökas vid behov så att jag klipper halsmuskeln också och ibland klipps även virveln. Jag klipper enbart för att hon inte torkar på vettig tid annars, det tar ett dygn eller mer. Min svettas av att enbart skritta i 20 minuter och har man en häst med sådan päls så hjälper det inte hur länge man än skrittar av även om det annars såklart är bättre om det fungerar. Att klippa för klippandets skull skulle jag aldrig göra. Hästen har bäst förutsättningar att reglera sin temperatur om pälsen är kvar.
Ja, jag har tänkt klippa henne eftersom hon svettas så lätt med sin tjocka päls, tack för tipset :)
 
Tack! Jo jag börjar med denna bild som ursprungspungt. :)
Det låter som en bra idé att börja så.
Nästa steg är för mig antingen ett band längs sidan också eller kanske såhär.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20191226-115642.png
    Screenshot_20191226-115642.png
    273 KB · Visningar: 36

Liknande trådar

IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: swemale
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 762
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: MiniLi
·
Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 000
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp