Klippmaskin

mandalaki

Trådstartare
... som i det akuta läget bara behöver klara att raka håriga islandshästben ordentligt. Nåt tips på vad jag ska titta efter och vad kostar de?

Sv: Klippmaskin

Raka benen på hästen?!!

Vi köpte i allafall en billig Wahl från Börjes förra året, finns på bild som 5061 - men den svarta längst till vänster. Kostade runt en 1000-lapp och är avsedd för DELklippning. Vet inte om dom säljer den nu?!

Till just det har den fungerat bra, men visst går det snabbare med en mera kraftull klippmaskin. Men undersida hals/ bringa och ner mellan frambenen är helt ok - och med det inte så breda skäret så är det smidigt att komma åt. Den är ganska tyst också.

Skulle dock INTE rekommendera nåt liknande om man vill klippa mera än så, för det är en hobby-maskin.

Vill att hon ska vara mer kvinnlig ;)

Nej, jag måste raka ett område där hon fått en ordentlig infektion i huden (mugg som gått för långt). Behöver se hur illa det är och framför allt kunna hålla rent och torrt. Det är därför jag behöver raka ben.

Tack för tipset om delklippmaskin, det är precis vad jag behöver.

jag hyrde en från travbanan som vi har här i stan (Romme-travbana i Borlänge) igårkväll och så fick jag hjälp av en kompis att klippa. Maskinen var högljudd men Ponta stog och i princip sov hela tiden.
Kan ske finns det något ställe i din närhet där du kan hyra?

Ja, för det duger den gott och väl och där har den ett plus att den är smidig och lätt kommer åt. Vi köpte extra skär till på en gång för säkerhets skull.

Kan du inte skriva en annons om att du vill hyra en maskin i stället?
Bra klippmaskiner är ju hiskeligt dyra.

En tjej i mitt stall har precis samma problem med sin islänning. Hon klippte med en vanlig klippmaskin, alltså människormaskin. Det gick alldeles utmärkt, var supereffektiv till benen för den var så smal så man kom åt väldigt bra. Har du något bra tips annars på hur man ska bli av med muggen? Hästen har ett ben helt fullt med rasp.

Nja, det är bråttom.

Har hittat en som jag ska testa, den var slut i butiken men jag får den på onsdag.

Tack ni som svarat :bow:

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
762
Kläder & Bli fin Tänkte inhandla en ny plattång. Eller hair straightener verkar de heta numera. Den ska i första hand vara till för att locka mitt långa...
Svar
12
· Visningar
685
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Håller på att bli tokig på hundens päls på benen, det är som att ta med sig en halv skog och ett helt grustag in efter varje promenad...
Svar
18
· Visningar
831
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Vilken hundras?
  • Torrfoderdjungeln..