Klippmaskiner?!

Qodrofenia

Trådstartare
Detta ämne är väl högaktuellt nu när det drar sig mot vintern och många hästar Klipps eller ska klippas.Och många kanske sitter och funderar på att köpa en egen manskin.(Jag är en av dem)
Så ni som har erfarenhet av klippmaskiner ,här är lite frågor till er.

*vad heter eran maskin?
*Hur blir resultatet?(sätt gärna in en bild)
* hur många klippningar klarar skären innan de behöver slipas eller bytas ut?
*är det svårt att få tag i nya skär?
*För och nackdelar med just eran manskin?
*Pris?

Sv: Klippmaskiner?!

Jag har nyss köpt en maskin :) Har inte provklippt med just den aktuella maskinen, men vi brukade låna en likadan.

http://www.delaval.se/Products/CowComfort/ElectricClippers/DeLaval_clipper_CC320/default.htm

* DeLaval elklipper CC320
* Just nu har jag ett skär som gör att det kan bli lite randigt, men det eftersom min häst har sån fruktansvärt tjock päls så de vanliga tar inte på henne. Går att byta skär och då får man ett mycket fint, helt slätt och jämnt resultat :)
* Vet ej, men relativt många skulle jag tippa då det är bra kvalitet på grejerna.
* Hittar inga nackdelar. Skulle väl vara då att den är relativt stor, går inte att "finlira" med den. Men då kan man ju skaffa en liten upptill om man vill det.
* Tjaa.. Vad gick den på :o Minns inte på pricken, 4300 kr har jag bestämt för mig iaf. Köpte min på Granngården, dom tog hem den åt mig.

Glömde en punkt ju :p

Nej det är busenkelt att få tag på nya skär, bara att gå in på Granngården för de har alltid alla sorters skär hemma, inte så fasligt dyra har jag för mig.
Kostar äv 200 kr att lämna in befintliga skär så skickar dom iväg för slipning.

Jag hakar på din tråd...

Har en klippmaskin - kommer just nu inte ihåg vilket märke, men den stora nackdelen med den är att den bli så fruktansvärt varm vid skären. Går alltså inte klippa en hel häst utan man får dela upp klippningen i flera omgångar vilket är jobbigt. Hur jag än skruvar ihop skären och hur ofta jag än pausar och smörjer så blir den fortfarande jättevarm.

Vill gärna ha förslag på klippmaskinsmärken där man slipper ifrån detta. Alla kanske blir varma, men man bör dock kunna klippa en hel häst...

jag har en som man typ klipper hundar och sånt med. den är mindre så det tar lite längre tid men den är mkt tystare så min ponny som inte går att klippa med en stor maskin funkar detta utmärkt på! Den är jättebra och skären har hållt hur länge som helst! dom är ju även billigare än en "häst klippmaskin"

Ja, fast dom funkar INTE på en häst med lite mer hår eller om man ska klippa mer än delvis.

Beror på vilken päls du vill klippa. Hade en Delaval först som klippte jättebra och snabbt, förutom på en av hästarna som hade väldigt tunn/fin päls och som maskinen inte tog på. Köpte en Lister istället som klipper både lite tjockare och tunn päls bra, även om det tar ca dubbelt så lång tid....
Delavalen tycker jag är jättejobbig att hålla i om man ska klippa mer än tex halsen, den är så tung att handlederna inte orkar med. Men skären är hållbara, klippte kabske 10 ggr utan att de blev slöa, då iof på extremt rena hästar , då blir det ju inte lika mkt slitage..

*vad heter eran maskin? Jag har en DeLaval
*Hur blir resultatet?(sätt gärna in en bild) Oh no jag kan inte klippa snyggt :o
* hur många klippningar klarar skären innan de behöver slipas eller bytas ut? Vet inte jag har använt min ett par 5-6 gånger
*är det svårt att få tag i nya skär? Som sagt granngården ;)
*För och nackdelar med just eran manskin? Den är ju lite stor och tung
*Pris? tror min köptes strax över 1000-lappen då den reades ut :D

Álin skrev:
Ja, fast dom funkar INTE på en häst med lite mer hår eller om man ska klippa mer än delvis.

Har en hundtrimmer från 80-talet (?!) som jag klipper hela hästen med utom ben och huvud. Den blir aldrig för varm och min häst har riktig päls som en isbjörn.... :) (var bara tvungen att försvara hundtrimmarna ;) )

Grejen är väl att det är ofta sämre kvalité på en hundtrimmer visst köper man en oster eller liknande är väl hållbart men då kan man lik väl köpa en hästtrimmer. ;)

Har en De Laval modell äldre med sladd. Funkar jättebra. Har väl haft den i åtta år ca och aldrig haft fel på den. Vi har haft fyra till sex hästar som klipps varje år två till fyra ggr per säsong beroende på päls... Enda nackdelen är att den är lite tung och låter en del men den är hållbar och det är lätt att få tag i nya skär...

De Laval verkar vara vansligast..Är det verkligen ingen som har bild på sin klippta häst?
skulle vara intressant att se skillanden mellan olika maskiner nämligen..

var inte så blyga nu ;)

Hej!

Vi hade en DeLaval - vet inte vilken modell men den var sladdlös. Den klippte mycket jämnt och bra. Vi hade väl klippt ca 15 - 20 hästar med detta skäret och det fungerar perfekt. Som någon skrev ovan så har (eller tar de hem) Granngården skär till den.
Nackdelen är att den var lite klumpig att klippa på de känsligaste ställena så jag hade en Rex Moser till det. Priset har jag ingen aning om.

Mvh / Fia

Jag har en DeLaval electric clipper HCP65, och jag har faktiskt ingen bild på min pålle i nyklippt tillstånd. Ska dock klippa på måndag och kan kanske fixa någon bild då.

Den är lätt och smidig att använda, inte särskilt tung, låter inte mycket och jag använder den över hela kroppen, på huvudet samt benen. Sladden är 5 meter lång. Man måste skruva åt skären ganska hårt, annars blir det lätt randigt, men med dem ååtrdragna rejält blir det jättefint!

Vi har en DeLaval och klipper ridskolehästarna med den.

Får slipa skären hyffsat ofta men det är raggiga små ponnyer som inte alltid är så rena.

Inga bildbevis dock.

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: seahawk
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd... 2
Svar
25
· Visningar
3 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka