Klippmaskiner?!

Sv: Klippmaskiner?!

*vad heter eran maskin? LISTER
*Hur blir resultatet?(sätt gärna in en bild)- har ingen bild men det snyggaste resultatet av alla maskiner jag provat. Används av i stort sett hela världseliten förr iaf...
* hur många klippningar klarar skären innan de behöver slipas eller bytas ut? Ganska många. 15-20 beroende på päls, tjocklek och renlighet. Efter slipning klarar de dock inte lika många.
*är det svårt att få tag i nya skär? Nej, men de är ganska dyra.
*För och nackdelar med just eran manskin? Den enda nackdelen jag kan se är att skären är dyra. Men det överväger att maskinen är lätt att hålla i och man kan klippa 3 hästar efter varandra utan att den blir speciellt varm. Jag har använt min i snart 3 år och klipper MYCKET hästar varje år.
*Pris? ca 3500:- på alla equalitylines återföräsljarsidor...

jo det gör dom! iaf min! har en väldigt lurvig ponny som vi helklipper med den !

jadu jag vet inte riktigt. hehe. men det var en tjej i vårt stall som hade den förut men jag lånade den alltid och nu fick jag den=) Men jag kan kolla idag i stallet vad det är för nått!

Har en Oster Golden A5 som vi klipper våra hästar med.
Funkar jättebra men kan bli lite varm.
Kostar ca.1.300 kr.

efter rek. på buke så köpte jag moser max. hund och häst maskin.
liten , stark, tyst och blir inte varm.
använder den till spårklippning på islandshäst och den fungerar utmärkt

*knapplån*

Vilken bra tråd det blev..Tack så hemskt mycket för att man får ta del av era erfarenheter..
Fyll gärna på med mer :bow:

En sån har jag också :D Har aldrig klippt med den men ska göra det nu i höst. Nu vet jag att den funkar i alla fall :D ;)

kram

*Vad heter eran maskin? Oster
*Hur blir resultatet?(sätt gärna in en bild) Hm, har ingen bild..
* Hur många klippningar klarar skären innan de behöver slipas eller bytas ut? ca 10-12 beroende vad det är för sorts päls man klipper.
*Är det svårt att få tag i nya skär? Nej.
*För och nackdelar med just eran manskin?
För: Stadig och inte för tung, kan ställa in höjden jag vill att den skall klippa manuellt plus att det inte blir randigt när man klipper.
Nackdel: Låter ganska mkt (men inte överdrivet) plus att den är ganska dyr att köpa ny.
*Pris? ca 4000kr ny.

qodrofenia skrev:
Detta ämne är väl högaktuellt nu när det drar sig mot vintern och många hästar Klipps eller ska klippas.Och många kanske sitter och funderar på att köpa en egen manskin.(Jag är en av dem)
Så ni som har erfarenhet av klippmaskiner ,här är lite frågor till er.

*vad heter eran maskin?
*Hur blir resultatet?(sätt gärna in en bild)
* hur många klippningar klarar skären innan de behöver slipas eller bytas ut?
*är det svårt att få tag i nya skär?
*För och nackdelar med just eran manskin?
*Pris?

Hej!
Kan varmt rekommendera en klippmaskin som heter Lister. Finns att köpa genom Equality line. Köp dock inte den med batteri, den laddar ur och har sig. Jättefint resultat och lätt i handen. Går att beställa extra skär till och de är bara att lämna in till Granngården för slipning. Tyvärr kostar den därefter.

Jag har en Hauptner som fungerar kanonbra. Klilpper min shettis också med den. Den pälsen är inte att leka med!

Nu har jag provkört min nya maskin, gjorde det i söndags. MYCKET nöjd :bow: Inte jättetyst gång kanske, men det var som att skära med vass kniv i mjukt smör :bow: :) Hästen har ändå rätt grov päls och har börjat sätta mer nu. Blev inte varm alls, behövde inte mer än borsta av den emellanåt (klippte ca 30 minuter) och olja lite.
Fint och slätt resultat. Har tyvärr ingen bild, men nöjdare kan jag väl inte bli :)

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
727
Senast: seahawk
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 163
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd... 2
Svar
25
· Visningar
3 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka