Bukefalos 28 år!

Täckesfråga - Klippa häst första gången

Saqubeck

Trådstartare
I år ska hästen min klippas och täckas! Hon får så extremt lång päls (ca 5 cm) och blir genomsvett att bara skrittas 10 minuter. Mina hästar har alltid gått utan täcke och fått odla päls och därför är jag okunnig när det kommer till hur tjocka täcken man bör ha.

Hästen är en varmblodig travare på 11 år. Normalhullad.
Går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.
Vi bor i Halland där det blir som max 10-15 minusgrader.
Har inte lagt märke till att hon någonsin varit frusen annat än när hon varit blöt.

Så, vad tycker ni jag borde investera för täcken? Hur många gram som minst och mest?
Tack på förhand!
 
Beror på hur du ska klippa henne... Jag filtklipper mitt halvblodssto. jag har följande täcken:
0 g regntäcke
100 g regntäcke
200 g stalltäcke
400 g vintertäcke

Med dessa 4 täcken kan jag kombinera så hon får mellan 0- 600 gram! Jag har aldrig täckat med mer än 400 gram på henne, men möjligheten finns! Jag klarar mig bra på dom täckena. Har även en svett- och ett ulltäcke
 
Börja med ett ofodrat regntäcke och ett lite varmfodrat täcke, typ 100-200 gram eller fleece. Och köp fler/tjockare om behovet verkar finnas. Jag har i stort sett aldrig använt andra utetäcken än de två sorterna, även min klippta fullblodskorsning klarar sig med de. :)
 
B
I år ska hästen min klippas och täckas! Hon får så extremt lång päls (ca 5 cm) och blir genomsvett att bara skrittas 10 minuter. Mina hästar har alltid gått utan täcke och fått odla päls och därför är jag okunnig när det kommer till hur tjocka täcken man bör ha.

Hästen är en varmblodig travare på 11 år. Normalhullad.
Går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.
Vi bor i Halland där det blir som max 10-15 minusgrader.
Har inte lagt märke till att hon någonsin varit frusen annat än när hon varit blöt.

Så, vad tycker ni jag borde investera för täcken? Hur många gram som minst och mest?
Tack på förhand!
Beror väldigt mycket på hur du klipper. Eftersom hon går på lösdrift hade jag försökt klippa så lite som möjligt, kanske räcker det med halvklippning? Då klarar hon sig nog utan täcke om det inte blir alltför kallt.
Flercefodrade täcken går bort för mig då de fastnar i pälsen o kasar bakåt, antar att hon lär gå med samma täcke många timmar, satsa på bra täcken som passar henne och framförallt med nylonfoder i HELA täcket o inte bara i bogen. Vid regn/snö men i te kallare än ca -7 borde hon klara sig med ett 100g täcke och kalla vinterdagar är ett 300g täcke alldeles lagom för de flesta. Är de klart väder o över -7 kan hon säkert gå utan, iallafall på dagarna. Ofodrade regntäcken stör pälsens egna funktion att reglera värmen då de håller ner pälsen som vill resa sig när det blir kallt. De använder jag bara om jag vill hålla hästen torr varmare dagar eller ren framåt vårarna ;) Ovanpå fodrade stalltäcken funkar också.

Ska du helklippa förändras det en hel del, men jag hade undvikit att klippa en lösdriftshäst om hon inte svettas väldigt mycket över hela kroppen. Om hon helklipps kommer hon behöva ha täcke jämt i stort sett och även tjockare. De blir mer känsliga mot regn o blåst, även kyla även om många klarar sig med 300g.

Du får prova dig fram! Men satsa på täcken av bra kvalité och med bra passform så har du en bra början!
 
Min islandskorsning fick grym vinterpäls och jag klippte halva halsen, bogen och en bit under magen på honom.

Han gick naken så länge det inte var nederbörd då fick han ett regntäcke med bra andasfunktion.

Hade även ett 100 gram täcke som han fick på sig ibland om det blev riktigt kallt minus 20 grader plus minus men vi gav även mer grovfoder sådana perioder så det var nog rätt så onödigt.

Han gick på lösdrift. Skulle jag ha haft på stall hade jag nog enbart haft täcke vid nederbörd

Samma täcken för min storhäst en connemara som var halvklippt
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen sätter päls som en shettis och svettas lätt. Blir lätt stövig/mjällig i full päls. Står här inne ca 12 h per dygn men i...
2
Svar
24
· Visningar
1 869
Senast: Seabaz
·
Hästvård Min d-ponny valack född -99, okänd korsning har plötsligt blivit väldigt frusen. Han har bott här i snart tre år och har tidigare varit...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 715
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 317
Hästhantering Ja, troligtvis har det här diskuterats förr men tänkte ta upp det ändå eftersom jag velar. Nu har de flesta hästar fått en vinterpäls...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 553

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp