Bukefalos 28 år!

O

olivia

Jag har en häst med lång päls, som har stått hela vintern fram till nu. Mitt problem är att han blir väldigt svett, vid minsta lilla ansträngning. Har därför funderat på att klippa honom, men jag har hört att det inte är så bra att göra det den här tiden. Är det någon som vet?
 
Sommarpälsen kan bli fördärvad om du klipper nu, det beror på lite hur mycket hästen har börjat fälla.
 
Jag vet inte riktigt vad som menas med att sommarpälsen blir förstörd. Att den inte blir så fin? I vilket fall måste det vara bättre att hästen mår bra, vilket den inte gör i hårt arbete med lång päls. Har hästen inte börjat fälla är det inga problem att klippa. Normalt sett tycker jag inte alls att det är sent att klippa nu, det är ju bara mitten av februari.
 
Sommarpälsen har börjat växa nu och hästerna förbereder för pälsfällning även om din häst inte gör det ännu. Det är alltså inge bra att klippa dom nu. Jag har själv samma problem med en shettis som jag vill sätta igång ordetligt efter vintervilan.. Men vi får ta det rätt lugnt ett tag till...
 
Jag har alltid klippt mina hästar i februari, har aldrig varit några problem med sommarpälsen. De är ju inte helt "nakna", och pälsen växer ju ut ganska snabbt.
Jag har däremot varit noga med att täcka.
 
kompisen ska klippa sin haflinger nu i veckan som har världens isbjörnspäls. Han ska klippas på hals och under magen då han e en väldigt "svettig" häst.
han har gått otäckad hela vintern som vanligt och har då MYCKET päls.
han är alltid väldigt sen med sin fällning och brukar fälla långt in i maj och har inte ens börjat med ETT hårstrå ännu.
och vi anser att han lider mer nu av att svettas som en gris än att i värsta fall få nåra hack i pälsen till sommaren... ;)
 
Har man riktigt otur så klipper man topparna på sommarpälsen, det är väl ungefär det hemskaste som kan hända. Det måste vara MYCKET bättre för hästen att bli befriad från så mycket/lite vinterpäls så att den kan aktiveras utan att få värmeslag, än att den eventuellt får några linjer i sommarpälsen (de får man bort om man klipper en gång till om de skulle vara så hemska).

Klipp, klipp, klipp!
 
Men om du bara klipper/rakar där han svettas mycket. ex bringan, bogen , vid ljumskarna...kanske inte så snyggt..men hästen mår bättre av att kunna andas...det blir en s.k jack öppning.

Sam
 
Klippte min häst i söndags. Hela henne, till o med benen. Sommarpälsen blir ruggig om den blir förstörd, men det skiter jag i, min häst blir alltföt svettig och jag vill ha henne frisk. Hellre frisk häst och offra sommarpälsen :smirk:

Kram Favina :bump:
 
Har han inte varit klippt innan i vinter? Och har han i såna fall börjat bli så svettig nu precis? För då kanske det är ngt annat som gör att han blit svettig?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
626
Senast: tanten
·
Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
985
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: Sirap
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 321
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp