Klippt gräs och fördomar....

Scarry

Trådstartare
Har en rätt stor gräshage här just nu där gräset är över 1 meter högt :eek:
Jag kan inte lägga dit hästen för att äta det här gräset eftersom det är en bit ifrån stallet och han då skulle stå ensam där, något som inte fungerar. Någon annan häst kan jag inte lägga dit tillsammans med honom, tyvärr. Hagen där han går nu finns det nästan inget gräs kvar i, bara jättekort, redan avbetat gräs som han går och river och sliter i för att få i sig lite grann. Han har gått på bete sedan i Maj och nu är det slut. Satt nu och funderade på om jag skulle ta grästrimmern (OBS! INTE gräsklipparn alltså!) och gå till den andra hagen och slå ner gräset för att ge till honom. Vad tror ni om det? Tänkte om jag skulle ha det att torka lite också så man kanske kan ge till honom inne till natten. Hur är det egentligen med alla dessa saker som sägs om klippt gräs till hästar, sanning eller myt? Tycker det är många som ger klippt gräs till sina hästar och ingenting har någonsin hänt dem. Och så finns det dem som skriker för full hals att det är livfarligt att ge och att vill man ta livet av sina hästar så ska man mata i dem klippt gräs. Hur ligger det egentligen till med allt det här? Och vad är det egentligen för skillnad på att ge gräs som är klippt med trimmer/gräsklippare eller lie? På ett annat forum stod det nämligen att man inte skulle ge klippt gräs, men har man slagit det med lie så gick det bra :confused:
 
Sv: Klippt gräs och fördomar....

Jag sitter i samma sits. Har en hage som är helt nerbetad eller en hage med megamycket gräs att välja på. Så jag åker dit morgon lunch och kväll och slår med lie ur hagen med mycket gräs och ger. När jag slagit några dagar till släpper jag in dem där.

Tror trimmer är helt ok! Ingen bensin eller olja kommer ju i kontakt med gräset. Gräsklippare brukar det ju bli väldigt blött och mosigt ifrån så det jäser snabbt när det är varmt så det är nog inte så jättebra att slänga in. Att slå med lie/trimmer och ge direkt är nog helt ok. :)

Men om det är enda fodret du ger: tänk på att gräs innehåller ca 80% vatten, så du måste ge mer än om det vore hö ett par gånger om dagen eller komplettera med hö så hästarna får i sig tillräckligt med fibrer och inte riskerar paja magen.

Att torka inför natten går nog också om det ligger luftigt och torrt.
 
Sv: Klippt gräs och fördomar....

Slå med lie fungerar väl alldeles utmärkt?
Men med gräsklippare vill man väl undvika att hästen får i sig bensin, diesel eller oljor?
 
Sv: Klippt gräs och fördomar....

jag hade samma problem.. fast jag hade inga modernigheter utan jag fick repa gräs med nävarna. Fyllde 3 ikea kassar om dagen å gav pållen min i sin nerbetade hage å de va MKT uppskattat.. de va helt nyplockat när hon fick de så du behöver ej orka de tror jag så länge du inte har massa konstiga blommor mm i..
 
Sv: Klippt gräs och fördomar....

Jag har liat gräs till mina hästar i många år. Aldrig torkat det utan bara gett det direkt.

I stallet så har jag tryckt ner det i deras foderhäck. Ute i hagen har jag dock inte lagt det i några jättehögar utan spridit ut det lite. Detta för att det inte skall börja jäsa om solen ligger på och det blir mycket varmt.

Just gräsklippar gräs tror jag lätt jäser för att det dels blir väldigt packat och väldigt fuktigt. Men långt gräs som man slår med lie eller trimmer är ju inte alls samma konsistens på.

Mvh

Tora
 
Sv: Klippt gräs och fördomar....

Ang gräs från t.ex. gräsmattan som man klippt med gräsklippare ska man INTE ge det till hästarna. Det finns smörjolja vid knivarna som skär av gräset och det kan således komma av sånt på gräset när man klipper det, inte bra alls om hästarna får i sig det.

Att hugga med lie däremot är ingen fara, finns inga giftiga oljor eller smöjlmedel. Vi liar ned nässlor och liknande växter i hagen till hästarna, och när de torkat äter hästarna det mer än gärna. Om det är en stor hage och det finns en bonde i närheten kan du ju fråga om han vill köra med slåtter över hagen och hugga gräset precis som man gör med hö.
 
Sv: Klippt gräs och fördomar....

Kan inte tänka mig att de skulle vara någon fara att slå av de med en grästrimmer. Den slår ju av gräset med nylonlinor.
Har själv gjort så och hästarna har inte blivit dåliga av de men hade aldrig gett de gräs som är klippt med gräsklippare.
 
Sv: Klippt gräs och fördomar....

jag har alltid fått höra att hästen kan få foderstrupsförstoppning om den äter "gräsklippar-gräs"??
Pga att det är "fint hackat" och "bollar ihop sig" i strupen??
stämmer detta? :confused:
 
Sv: Klippt gräs och fördomar....

Kan säkert stämma. Dessutom jäser det snabbt i och med att det inte torkar när de tär så mosigt, och det riskerar komma med smörjolja från skären. Trimmer (sån med nylonband som snurrar) och lie ger ju längre strån, så det går bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 671
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 044
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 118
Senast: Kristall10
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 228
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp