Slå gräs och direkt ge till hästar?

__sofia__

Trådstartare
Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar:
1) gräsklipp är kort vilket gör att de sätter i sig det för snabbt och utan att tugga ordentligt
2) gräset kan hinna börja jäsa
(3) gräsklippning innebär bensinrester, oljerester etc från maskinen)

Men, är det samma risk om man slår högt gräs (tänk knähöjd) med lie (dvs långa strån, inget kortklippt) och ger det direkt till hästarna inom 5 minuter i sådana mängder att de äter upp det inom en kvart? Kan det fortfarande vara risk för att magen sätts igen eller att gräset jäser eller på annat sätt blir dåligt? Någon annan risk?
 
Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar:
1) gräsklipp är kort vilket gör att de sätter i sig det för snabbt och utan att tugga ordentligt
2) gräset kan hinna börja jäsa
(3) gräsklippning innebär bensinrester, oljerester etc från maskinen)

Men, är det samma risk om man slår högt gräs (tänk knähöjd) med lie (dvs långa strån, inget kortklippt) och ger det direkt till hästarna inom 5 minuter i sådana mängder att de äter upp det inom en kvart? Kan det fortfarande vara risk för att magen sätts igen eller att gräset jäser eller på annat sätt blir dåligt? Någon annan risk?
Ingen fara alls. Fodra på du.
 
Största risken med gräsklipp som jag förstått det är att det eftersom det är så korta bitar så har det lätt för att geggar ihop sig och kan då orsaka foderstrupförstoppning. Den risken finns inte alls på samma vis med långa strån. Nyslaget hö, hösilage och hö är ju i princip ’samma sak’ fast med olika mängd vatten i. Ju mer vatten i ’gräset’ desto snabbare förruttnelseprocess dock.
 
Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar:
1) gräsklipp är kort vilket gör att de sätter i sig det för snabbt och utan att tugga ordentligt
2) gräset kan hinna börja jäsa
(3) gräsklippning innebär bensinrester, oljerester etc från maskinen)

Men, är det samma risk om man slår högt gräs (tänk knähöjd) med lie (dvs långa strån, inget kortklippt) och ger det direkt till hästarna inom 5 minuter i sådana mängder att de äter upp det inom en kvart? Kan det fortfarande vara risk för att magen sätts igen eller att gräset jäser eller på annat sätt blir dåligt? Någon annan risk?
På sommaren när våra går på bete och om jag behöver transportera hästen en längre sträcka så brukar vi slå lite gräs från hagen med lie och lägga i en ikea kasse och ta med. Har aldrig varit några problem.
 
Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar:
1) gräsklipp är kort vilket gör att de sätter i sig det för snabbt och utan att tugga ordentligt
2) gräset kan hinna börja jäsa
(3) gräsklippning innebär bensinrester, oljerester etc från maskinen)

Men, är det samma risk om man slår högt gräs (tänk knähöjd) med lie (dvs långa strån, inget kortklippt) och ger det direkt till hästarna inom 5 minuter i sådana mängder att de äter upp det inom en kvart? Kan det fortfarande vara risk för att magen sätts igen eller att gräset jäser eller på annat sätt blir dåligt? Någon annan risk?
Lär dig slå med lie, då får man snabbt ihop många kilon att fodra med.
 
Det är inga problem, jag ”skördade” 7-10 kg långt gräs/dag (30 min arbete) i över en månad för att ge min häst gräs till varje måltid och vänja in sig på gräs innan vi fick tillgång till gräshage nu i juli. Det gjorde jag med sekatör och stråna var ju längre än hans vanliga hö, typ gräsängar som svajade upp till mina armhålor, så tog ännu längre för honom att tugga i sig än vanligt hö.

Farorna med ”klippt” gräs är ju inte ”allt gräs som skurits av” utan just sånt kort finfördelat gräs som gräsklippare lämnar efter sig, eller om gräset som slagits ligger kvar på marken och blir dåligt. Att klippa långt gräs och ge samma dag finns inga belägg för att vara farligt 😊

Har dock erfarit att en del hör orden ”klippt/slaget gräs” och kan inte tänka logiskt därefter vad det gäller för gräs för att de nån gång hört att man inte ska ge ”klippt gräs”. Samma personer vågar nog inte rycka några tuvor gräs för hand att ge hästen heller för det är Endast säkert om hästens tänder skär av det 🤭
 
Mycket bra fråga som jag själv funderat på, men inte kollat upp. Jag har hört att man inte ska ge gräs man slagit med trimmer. Nånting med att stråna slits sönder av trimmertråden, alltså inte skärs av med ett rent snitt, som med en lie tex. De trasiga ändarna på gräset var inte bra att äta av nån anledning jag inte riktigt minns. Finns nån sanning i det?
 
Jag tycker inte det heller, men bättre att fråga då att andra håller med än att råka göra något som hästarna mår dåligt av :D
Jag har sett folk ha en hög, lite mindre än 1 m3, med färskt (långa strån) gräs som de tog av under flera dagar. Alltså det var inte dagsfärskt men hästarna verkade inte må dåligt av det ändå.
 
Mycket bra fråga som jag själv funderat på, men inte kollat upp. Jag har hört att man inte ska ge gräs man slagit med trimmer. Nånting med att stråna slits sönder av trimmertråden, alltså inte skärs av med ett rent snitt, som med en lie tex. De trasiga ändarna på gräset var inte bra att äta av nån anledning jag inte riktigt minns. Finns nån sanning i det?
Låter väldigt konstigt. Snittet kan knappast spela roll, däremot får man ju tänka så det inte blir tex oljerester om man använder maskiner för att slå.
 
Mycket bra fråga som jag själv funderat på, men inte kollat upp. Jag har hört att man inte ska ge gräs man slagit med trimmer. Nånting med att stråna slits sönder av trimmertråden, alltså inte skärs av med ett rent snitt, som med en lie tex. De trasiga ändarna på gräset var inte bra att äta av nån anledning jag inte riktigt minns. Finns nån sanning i det?
Det där låter helt sanslöst... Jag skulle gissa att vad som menades isåfall var just om man trimmar av så gräset blir upphackat i små delar likt farorna med gräsklippargräs. Men att långa grässtrån med ”trasiga ändar” skulle innebära fara :confused:
 
Det där låter helt sanslöst... Jag skulle gissa att vad som menades isåfall var just om man trimmar av så gräset blir upphackat i små delar likt farorna med gräsklippargräs. Men att långa grässtrån med ”trasiga ändar” skulle innebära fara :confused:
Eller hur! Hur blir ändarna när hästen sliter av gräset med tänderna? :eek:
 
Bättre att ta ut och beta i grimma och grimskaft tycker jag som har en hetsätare och är rädd för foderstrupsförstoppning. Nu när betet är dåligt efter torkan går jag ut med mina 20 min varje morgon. Väldigt enkelt om man gör en rutin. Mina hästar vet tidpunkt, vem som ska stå/gå var och i vilken ordning grimmor sätts på/tas av. När vi kommer tillbaka är det flughuvor/täcken på och spray. Sedan godis och hopp och lek.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 372
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Har en rätt stor gräshage här just nu där gräset är över 1 meter högt :eek: Jag kan inte lägga dit hästen för att äta det här gräset...
Svar
8
· Visningar
8 003
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 459
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 586
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp