Bukefalos 28 år!

klöspelare

Inte hampa, sisal. Kanske går med hampa också? Sisal finns (ska finnas) på byggvaruhus men det kostar en hel del. Och det går åt en hel del.
 
Det går säkert bra med hampa också. Sisal har kortare fibrer och fransar upp sig lättare. Jag vet inte om det är någon positiv egenskap i det här ändamålet.
Jag köpte två rullar med 25 m långt "skeppstågvirke" med 8 mm diameter. De kostade 59 kr styck på överskottsbolaget. Jag har ingen aning om vad det är mer än att det är naturfiber. Men troligtvis är det hampa i det här fallet eftersom det fungerar bättre i väta än sisal, som sväller och fransar upp sig när det blir blött.
 
Vi "byggde om" en klöspelare (Bytte ut själva pelardelen) och då bytte vi även ut repet mot en bit matta (sån man kan köpa på metervara). Det var extremt poplulärt! Vår birma, som innan dess inte varit intresserad av klöspelaren, började genast kloa på den.
Nackdelen är att mattyget slits ut ganska fort, så man får byta ut det, men det kostar å andra sidan inte så mycket.
 
Säger som dom andra...använd inte hampa :crazy:
Första gången vi va på repjakt köpte vi hampa...men insåg ganska snabbt att det luktar så mycket att det nu ligger i en påse på vinden och väntar på att bli använt till något annat än klöspelare :)

Vi hittade sisalrep på byggMAX kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men jag tror att vi köpte typ 420m för ca 199:-
och det repet är 0,5cm i diameter.
 
Jag brukar köpa sånt där hushållssnöre i hampa, men tycker också det luktar för mycket. Sen är det liksom fuktigt, nästan som det är doppat i nått för att hålla ihop, vilket katterna inte borde gilla. Tror jag :smirk:
 
Då är det nog inte hampa som jag har köpt. Eller menar ni att det kan vara imregmerinsmedlet som luktar illa? Jag var noga att lukta på rullarna innan för att se till att de var obehandlade i alla fall.
 
Hushållssnöret i hampa verkar vara impregnerat, så det är nog det som luktar. Men det kanske finns oimpregnerat också, personligen har jag bara köpt klara träd till mina hårbollar.
 
Jag har redan lite klöspinnar sedan tidigare och de är beklädda med rep. Jag ville ha det liiite enhetligt i alla fall när jag bygger ut delarna till ett ordentligt klätterträd :-)

Jag kanske ska dela med mig vad jag hade tänkt mig för lösning för att få det hela att stå på plats också. Jag hade tänkt mig att ha en rejält tjock plåt som fot. Den bör väga en hel del, 30-40 kg i alla fall. Sen sätter man filt eller något på undersidan så att man kan knuffa runt den på golvet ifall den behöver flyttas. För mig är det lämpligt att den går att flytta. Jag bor i vindslägenhet och har inga riktiga väggar eller tak att montera fast den i heller.
 
ok (svarar alla på en gång), tack för tipsen!
föt tillfället har vi satt upp klösisen utan rep, så länge så de ska ngt roligt att leka på.

ska kolla efter sisal-rep då ist :)
 
Lånar din tråd lite, förlåt!
Såg i en annan tråd att en del har använt såna där rör som mattor i metervara finns på på byggvaruhusen. Hur har ni i så fall fäst "sitthyllorna", med vinkeljärn? och får de tillräckligt bra fäste i rören? Hur har ni löst det?

/Ritz
 
jo precis....vi köpte vårat hampa på en båtaffär och det är nog 1cm i diameter eller lite mer...och det känns liksom fett eller oljigt...så tror nog inte att katterna skulle gilla det :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en bengalkorsning som slaktar en Kattens no 1 klöspelare om året. Nu när det är dags för ny klöspelare så verkar Kattens no 1...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: CaisaCax
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
378
Senast: Jeps
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
642
Senast: tott
·
Övr. Katt Hur kan min katt kunna klockan? Jag förstår inte :laugh: Katten får sitt torrfoder via en matmaskin. Jag införskaffade den efter att...
Svar
15
· Visningar
818
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp