Kloka råd önskas...snarast

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cari

Har nyligen fått ett nytt jobb, började i mitten på december. Fick i samma veva reda på att jag var gravid och det kändes bra, till en början... Jag hade fått tre månaders projektanställning och det verkade inte bli mer. Nu kom chefen här om dagen och frågade om jag ville ha tre månader till vilket jag självklart ville, anställningen går ju ändå ut två månader innan bebisen ska komma.

Nu till problemet, jag sa inte att jag är gravid till chefen.... Har inte skrivit på några papper än så det är ju inte riktigt klart än. Borde jag ha sagt något/säga något innan?

Vi var ute och åt med avdelningen igår och då kom det här med barn upp, det är jag och en ung tjej till som är nya, och de andra tjejerna på avdelningen undrade om det inte var dags snart.... Men reaktionen på min chef var inte direkt någon glad.... han bara -va!? Nej verkligen inte!

Detta har gjort att jag inte riktigt kan glädja mig åt barnet, tänker på vad de kommer säga när jag berättar att jag är med barn, blir jag utfryst och kommer han snacka skit om mig?

Usch vad rörigt det blev, hoppas ni förstår....
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Eftersom din anställning ändå går ut två månander innan barnet kommer så borde det verkligen inte vara ett problem för chefen. Det hade varit lite annorlunda om han erbjudit dig fast tjänst.
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Nej, det borde inte vara ett problem men jag uppfattade det så. Han kanske har tänkt förlänga lite åt gången så här tills jag får fast? Jag är rädd att de ska tycka att jag varit oärlig när de ansträngt sig för att få in och lärt upp mig.
Jag önskar ibland (ofta!) att jag bara kunde skita i vad alla tycker och tänker om mig, då skulle livet vara bra mycket lättare och roligare!
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Tror ändå att det är bättre att berätta som det är, det kommer bli jobbigare för dig att "huka" dig och smyga med din graviditet.

Din chefs reaktioner är hans, inget du egentligen behöver oroa dig för. Dessutom får han chans att börja leta efter nån ersättare tilldig, om han tänkt att förlänga arbetspeioden ytterligare.

Klart att du ska glädjas åt ditt barn och vara stolt över din graviditet.

Upp med näsan tjejen!!!!
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Men ska/kan jag vänta med att berätta tills jag har fått skriva på det nya avtalet?
Den närmaste familjen vet om det men resten tänkte vi vänta med att berätta för tills vi varit på ultraljud om tre veckor
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

När jag blev gravid var jag i början av en provanställning vid ett nytt jobb. Barnet var planerat men vi hade tänkt påbörja "produktion" efter att jag fått fast anställning och räknade med att det sen ytterligare skulle ta sin lilla tid att bli gravid. Nu kom då krabaten innan. Jag gjorde som så att jag bad att få prata enskilt med chefen tämligen omgående och förklarade situationen för honom. Jag var glad åt barnet men ville spela med öppna kort direkt, inte vänta med att berätta tills provanställningen gått över. Så chefen fick veta före släkt och vänner... Och JAG blev kvitt mitt dåliga samvete en bra bit.

Och vet du vad? Även chefer är vanligt folk och har familjer dom med... Och i ditt fall är det ju lugnt! Du har ju två månaders marginal till och med :-)

GRATTIS till bebisen och lycka till!!!
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Jag tycker du ska säga som det är innan.
Men förstår att det känns svårt, men tror det blir ännu svårare för dig att göra det efteråt.

Gör som tgd, tala med chefen i enrum ingen annan behöver få veta förrän ni är beredda att berätta.

"jag stöttar dig"
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Jag hade ju som sagt bara tre månaders projektanställning först men så för några dagar sedan ville chefen prata med mig. Vi gick till hans rum och där sa han bara att de ville förlänga tre månader till om jag ville. Jag sa att jag gärna tog de månaderna och så var det klart! Tog kanske en halv minut och jag hann liksom inte berätta, var inte alls beredd på det!
Han skulle prata med personal och så skulle vi skriva nya papper, detta har dock inte blivit gjort än.

Till saken hör att jag verkligen behöver dessa extra månader, då får jag ju a-kassa och föräldrapenning baserad på denna lönen istället för min gamla mycket lägre lön. Och när han då uttalade sig som han gjorde blev jag lite rädd, därav anledningen att jag vill vänta tills jag skrivit på. Och jag är bara i v.12 så det syns ju inget än och gör väl inte än på ett tag?
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Berätta efter ultra ljudet. :) Du är inte tvingad att berätta för chefen att du är gravid.Ungefär 2 månader innan beräknad förlossning måste man tala om att man är gravid.

Jag berättade för min chef att jag var gravid efter ultraljudet.Och han hade kläckt ur sig vissa dumma frågpr under anställnings interljuven.
Det slutade lyckligt...
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Vänta tills du skrivit på anställningsavtalet. Du har ingen skyldighet att berätta det och många vill ju inte säga något förrän efter ultraljudet iallafall. Det kommer ju ändå inte att "drabba" honom då du avslutar din anställning 2 mån innan BF. Du vinner såpass mycket på att få dina extra tre månader, och om han skulle bli sur är han ju ingen vidare trevlig person iallafall, eller hur?
 
Sv: Kloka råd önskas...snarast

Jag har pratat med en kollega som ska gå hem och vara mammaledig nu i mars, hon undrade om jag var intresserad av hennes vikariat men då fick jag berätta hur låg till….
Hon tyckte inte jag behövde berätta utan skulle se till att skriva på papprena först.
Så nu väntar jag med att berätta ett par veckor till. Om nu inte fler kommer och rycker i mig och vill ha mig till olika tjänster….. konstigt, först går man arbetslös, blir med barn, får ett kort vikariat och helt plötsligt vill varenda ekonomiavdelning på företaget ha mig! Självklart, bara för att jag inte kan ta dem nu!!! Lagen om all jävlighet….
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
  • Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 226
Senast: manda
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 159
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 205
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp