kloklippning.. vad gör jag nu?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare nathalieuhlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 831
Sv: kloklippning.. vad gör jag nu?

Jag mutar aldrig mina hundar. Varför kan man inte ha en mysig och trygg stund utan mys? Det är väl bara att tala om för hunden att "så här gör vi och det medför en lugn och skön stund?"

Varför måste man överhuvutaget muta hunden? Vet flera som får klippa EN klo, sedan ska det delas ut köttbullar, en liten paus, lugnande ord, klippa EN klo till, en köttbulle osv. Jag föredrar att hunden litar på mig och inte att den förväntar sig mat.

"Varför kan man inte ha en mysig och trygg stund utan mys? "
den meningen blev lite fel va? ;)

vad är det du anser att du vinner på att inte muta? eller jag kanske ska uttrycka mig som; vad är det som är dåligt med en muta? varför skulle det inte kunna finnas ett "och" mellan "jag föredrar att hunden litar på mig" och "att den förväntar sig mat".

att dela ut en hel köttbulle och pausa för varje klo låter minst sagt omständigt, och så gör inte jag. utan vi myser, jag klipper en klo eller en hel tass och hon får ett par torrfoderkulor och sedan fortsätter vi. det tar max ett par minuter att klippa alla fyra tassarna. jag pratar inte heller, men det är mest för att jag är så koncentrerad.

en hund som är panikslagen vid kloklippning blir ofta lite lugnare om den får i sig lite foder. näring brukar verka lugnande i många situationer. det är främst av den anledningen som jag tycker att godis/foder i samband med kloklippning är bra. men även för att hunden blir glad av godis och minnet av kloklippningen blir mys och gotter istället för tvång och obehag.

kan tillägga att labben får inget godis när vi klipper. på honom verkar allt ätbart extremt aktivitetshöjande. men den hunden är en historia för sig. där klipper vi först och sedan får han ett par torrfoderkulor när vi är klara. jag känner mig så taskig annars. den andra hunden fick ju godis :D

Haha, oj ja den meningen blev inte helt rätt nej :angel:

Jag har aldrig varit för att muta för jag anser att man går runt problemet. Dessutom mutar jag inte ett beteende som "måste fungera". Likadant jag ger inte godis till hundar vid hantering, inte heller för att dom inte ska dra på rådjur, inte heller för att dom inte ska dra i kopppel osv. Vardagslydnad kallar jag det för. Saker som ska fungera, för rätt som det är har jag inget godis i fickan. Då föredrar jag att hunden litar på mig, och att jag vet bäst.

Haha, oj ja den meningen blev inte helt rätt nej :angel:

Jag har aldrig varit för att muta för jag anser att man går runt problemet. Dessutom mutar jag inte ett beteende som "måste fungera". Likadant jag ger inte godis till hundar vid hantering, inte heller för att dom inte ska dra på rådjur, inte heller för att dom inte ska dra i kopppel osv. Vardagslydnad kallar jag det för. Saker som ska fungera, för rätt som det är har jag inget godis i fickan. Då föredrar jag att hunden litar på mig, och att jag vet bäst.

det måste fungera, men hunden är ju rädd. den är sällan rädd när den drar i kopplet eller drar på rådjur. det gör skillnad!

har du inget godis en dag och måste klippa klorna... alltså, självklart är inte det något problem. det är som att du kanske brukar belöna rutan men på tävling gör du inte det. min hund är inte rädd längre, utan jag fortsätter ge godis för att hon ska tycka att det inte bara är uthärdligt att klippa klor, utan roligt också. och det är väl en rätt schysst effekt jag har fått när hunden ligger och spretar med tårna? :D

varför skulle inte din sista mening kunna vara "hunden litar på mig, jag vet bäst och hunden får godis vid kloklippning"? "tillit" och "godis" är inte några antagonister, jag förstår inte riktigt varför du envisas med att hålla isär orden. det ena uteslutet på intet sätt det andra, de är inte heller beroende av varandra, utan helt fristående från varandra.

Jag håller med dig Cilla, även om jag sällan ger mina egna hundar godis vid kloklippning. Jag ser det som du säger mer som något man kan låta hunden se fram emot. I början kanske man kan ge godis vid varje klo, men i slutändan ska ju hunden kunna bli klippt utan att få godis (även om man kan ge det ändå om man har lust). Jag ser ingen anledning att ta upp kampen med en hund som är just rädd, beroende på hur hunden är kan det sluta bett. Däremot ska man ju kunna höja kraven så småningom på alla hundar. Att du ska ligga still.

Hahahaha jag dör :rofl:

Märks det att jag börjat jobba och är trött eller?! :angel:

Och varför kan man inte uppnå en förväntan på gos med matte? Och skapa en fin relation mellan varandra?

Jag har aldrig använt godis i samband med en hunds rädsla. Överhuvudtaget. Jag väljer istället att hunden ser mig som tryggheten, för att sedan lära hunden att "det är ok". Jag tycker som sagt en relation blir starkare och bättre då hunden ser fram emot min beröring.

Men en motfråga, varför inte bara använda sig själv? Varför ska man ha fram godis?

våran yngsta hund var helt galen som liten att klippa klorna på, jag har själv fött upp honom och vet att inget ont har hänt. Han sprattlade som satan och vi drog på munkorg och sambo höll fast honom och jag klippte. Men jag vill inte att vi ska behöva vara 2 som hjälps åt så vi gjorde så att vi mutade med köttbullar. till slut gick de bra att klippa en och då var det en halv köttbulle som belöning och så höll vi på. Idag lägger han sig på sidan och låter mig klippa alla 10 i ett svep utan protester. Men alla våra hundar får godis innan och efter klo klippning , så ingen är direkt ledsen när klorna ska klippas ;)

Gör kloklippningen till en mysig stund. Vem har bestämt att man ska ta alla klorna på en gång?

Ta 1-2 klor per dag tills det är klart och nästa gång tre klor/dag osv.
Alt. klicka in hunden, sätt dig sen ner och klicka för varje gång du tar tag i tassen. Klicka sen för varje klo du får ta i. Godis=klick och där har du fått en positiv association.

Varför göra en så enkel och rutinmässig sak till en kamp och konflikt mellan dig och hunden när det kanske finns sätt som ger hunden en annan syn på det hela?

Varför välja den svåra vägen, att ta tag i hunden ger bara tillfredställelse för dig, ägaren. När min vuxna hund får för sig att det är äckligt med kloklippning(han brukar inte bry sig) någon dag så är jag bara tydligt, en tass i taget och tydlig med såväl beröm som en lugnande röst. Skulle jag ta i honom hårt i den situationen, så skulle han definitivt inte lita på att jag fixar situationen nästa gång heller. Med valpen klickade jag från början, nu ligger han på rygg och sover under tiden.

PS: Tuggreflexen hos hunden är lugnande, så hårt godis är att rekommendera om man vill använda godis:DS

Senast ändrad av en moderator:

Lustigt hur man ser det. Jag tycker klicka, godis på varje klo är den svåra vägen ;)

Om jag får välja mellan att ta tag i min hund och göra det till en kamp eller klicka så väljer jag hellre det senare. Det har nog mer att göra med vad man är för människa än vad man har för hund.

Om jag får välja mellan att ta tag i min hund och göra det till en kamp eller klicka så väljer jag hellre det senare. Det har nog mer att göra med vad man är för människa än vad man har för hund.

Fast det blir inte någon kamp. Likadant som att man säger åt hunden att inte kampa med kopplet, dra efter katten osv. Det går snabbt och enkelt, och sedan kan man mysa och klippa klor hur länge man vill utan att hunden ska ha en gotta eller tröttnar på klippandet.

Men som du säger, jag tror absolut det beror på person och hund.

Vi behöver inga köttbullar när vi klipper klor. Min hund börjar dräggla bara vi tar fram klotången - han älskar nämligen de små knapriga bitarna man klipper loss! :d

Och varför kan man inte uppnå en förväntan på gos med matte? Och skapa en fin relation mellan varandra?

Jag har aldrig använt godis i samband med en hunds rädsla. Överhuvudtaget. Jag väljer istället att hunden ser mig som tryggheten, för att sedan lära hunden att "det är ok". Jag tycker som sagt en relation blir starkare och bättre då hunden ser fram emot min beröring.

Men en motfråga, varför inte bara använda sig själv? Varför ska man ha fram godis?

jag har inte sagt att man inte kan få en relation utan godis. jag har bara sagt att när beröring inte räcker hela vägen, då kan godis hjälpa till. loke behöver inget godis egentligen. han är inte rädd och jag kan mer eller mindre beordra honom att vara lugn. min beröring uppfattas dock inte som någon belöning, utan mer som "helt okej". mjuka smekningar är mest störigt. klappar jag så flyttar han på sig. hårt knådande eller kliande ska det vara, men inte för länge. du kanske inte har träffat så många såna hundar?

det finns hundar som älskar alla former av sociala belöningar. sedan finns det hundar som inte bryr sig så mycket om det sociala. att säga till någon med en sådan hund att beröring är bästa belöningen blir ju lite knasigt.

Vilken snäsig ton? Det är klart jag träffat hundar som inte skulle döda för fysisk kontakt. Jag har till exempel en sådan hemma. Focus. Men fortfarande så har det blivit till en mysig stund, han har inte bara lärt sig att ligga still vid kloklippning utan också uppskatta myset i just den situationen. I andra situationer så vill han inte bli smekt. Han går alltid undan om man tar på honom. Men även sådana hundar KAN lära sig att uppskatta kelet.

Även om inga av dom tycker kloklippning är det bästa som vet så ligger dom lugnt och sansat på sidan med slutna ögon. Måste hundar tycka allt vi gör med dom är lattjolajban förresten? Kan inte bara vissa hundar få finna sig i att det är så här livet fungerar?

Jag har också en hund som INTE gillar att få klippta klor, hon är stor och stark, RR.
Vi hade inga problem alls upp till 6 månader, sedan började en trotsperiod, då lade jag fortfarande ner henne på rygg vid klippningen. Eftersom det urartade (tolkar henne som att det dels är ett "övergrepp" och dels att hon verkligen tycker att dte är obehagligt) gick vi över till att hon fick stå upp och jag körde lite olika varianter, en klo i taget per tass etc.
I dagsläget sitter hon när jag klipper framtassarna, under protest, det är pip, gnag på mina fingrar, ryck i tassen, hon ställer sig och sätter sig flera gånger etc. Under tiden håller jag kvar tassen och tillrättavisar/berömmer. Oftast slutar det med att hon suckar o lägger nosen på mitt knä (jag är noga och låter det medvetet ta tid). Baktassarna får hon stå upp, och så håller jag dem som när man kratsar hovarna på en häst, där är jag inte lika noga utan klipper rakt av.

På henne är det ingen skillnad om jag klipper ofta o lite, eller sällan och mer, hon har samma inställning oavsett. Mutade tidigare, men hon tycker lika illa om det ändå, är bara mer förväntansfull efteråt ;) Nu ger jag godis ibland, men lika ofta inte.

Ha ha, du har dte bra! Min tjej brukar frustrerat börja gnaga på sina klor när jag sitter o klipper, som för att säga att hon hellre gör det själv ;)

det var inte menat att vara snäsigt, utan jag konstaterade bara att hundar är olika. nej det behöver inte vara lattjo lajban hela tiden men varför inte?

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade... 2
Svar
26
· Visningar
4 526
Övr. Hund Jag hatar att klippa klor. 2 av mina hundar accepterar det de njuter väl inte av det direkt men de accepterar det. Hund nummer 3 är...
Svar
12
· Visningar
1 328
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka