Kloklippning

det beror nog på hur man har hundar och vad man har dom till...speciellt på vintern använder ju mina sina klor...för inte är det väl meningen att dom skal bromsa med bara trampdynorna :confused:
 
Även då klorna inte slår i golvet när den går så greppar de rätt bra när hunden vinklar ned tassen och rivstartar. Använder de klorna som broms kan det ofta sluta med brutna klor om de inte är korta nog.
 
ok :D du har väl rätt som vanligt :D

Men så korta som vet klippte klorna på min som var sövd så finns det ingen chans att han får ner dom klorna även om han skulle vilja :crazy:

däremot tikens skulle jag önska kunde vara lite kortare....kanske kan få lite experthjälp till träffen ;)
 
En cocker är så liten att man kan hålla fast den bara man har rätt teknik. Man sitter på golvet med hunden liggandes på rygg mellan benen. Huvudet placeras mellan midja, lår och arm och bakbenen hålls genom att man lägger vardera ben över dem. Då har man båda händerna fria att klippa med och hunden kan inte sprattla sig fri.
 
Precis. Det brukar sluta blöda rätt snabbt och de flesta hundar bygger inte på sig rädsla om man inte fjollar.
 
Fast måste man alltid hålla fast? Är det inte det som många hundar tycker är obehgligt..
Jag har alltid lärt mina att sitta eller stå, de får välja. Och det går lika bra när det är småhundar. Har ju en hemma här nu som är en liten plutt (hundvakt), och det går utmärkt att låta honom stå, jag får helt enkelt sätta mig på golvet.

Jag kan iofs förstå på hundar som blir galna av att klippa klor, men då blir de ju galna av två saker. Först sitta fast, sen det som de tycker är obehag, dvs klippa klor.
Jag gör aldrig någon stor sak av att klippa klor, jag klipper när jag känner för det. Och hundarna hinner aldrig tänka.
Börjar man med att hålla fast, då lär man hunden från början att kloklippning är ett obehag.
 
Haha, så roligt ska vi inte ha. Min rottis är dessutom för stor för det hela. Hon hamnar ju på mig istället.
 
Man kan ju lära dem att stå också och många accepterar det alldeles utmärkt. Dock kan ju klorna behöva klippas innan man hunnit lära dem att stå och har du till exempel en ormliknande kelpie hinner den sticka innan du hunnit tänka. Ju slöare ras, desto enklare att klippa klorna på.

Att bli fasthållen behöver inte heller bli förknippat med obehag. Tar man valpen utan tjafs och håller lugnt men bestämt och klipper så brukar de slappna av och inte tycka att det är så gräsligt. Valpen med egen vilja lär sig att det inte är någon ide att fjanta runt. Den försyntare valpen får trygghet genom att matte/husse visar tydligt vad som gäller och dessutom kan man passa på att gosa då man håller. Lägger man valpen på rygg mellan sina ben och bestämt håller kvar den är det ofta pacificerande och valpen slappnar av. Då kan man klippa. Fungerar ofta på dessa snabba små kelpies har jag sett.

Rottisar kan ofta låta och greja då man ska klippa på dem i början och tar man dem då bara och håller dem så kan de muttra bäst de vill, men de slipper inte undan. De får lära sig att foga sig.

Det är möjligt att sällskapshundar eller liknande åt det vekare slaget inte svara lika bra på den här metoden, men jag tror det är lika möjligt att de gör det. Man ska ju som sagt inte kasta hunden i backen och blåhålla. Att bli fasthållen vid kloklippning ska inte vara värre än att bli buren( som också är en typ av fasthållning.)
 
våran papillontik är lite rädd när man ska klippa för jag har klippt så det blött några gånger. Hon är lite känslig tror jag, piper rätt ofta.
Jag sätter mej på golvet hos henne och lägger henne på rygg mellan mina utsträckta ben, med svansen mot mig. Då går det bra. kanske inte det bästa, eftersom ryggläge är underläge, men dt går fortast över så. Sen blir det godis och bus och så är hon glad.
 
Svårt att testa på ngn av våra greyhounds!
Ang hålla fast jag tycker att det är viktigt att man lär sina hundar att tryggt acceptera att bli fasthållna, kan vara en hjälp o säkerhet i många lägen. Men på vissa hundar går det bara inte.
PL
 
Okej! Tack ska försöka nästa gång om det inte funkar som det ska. På mina golden jag har haft så har det aldrig varit några problem att hålla fast och klippa men den här lilla sprattelmajan är som en orm. Det som är svårt tycker jag är att hon är så mycket mindre så att det är svårt att veta hon mycket jag kan hålla fast hon känns mycket bräckligare. Men det är ju säkert bara en vanesak. Men ditt tips lät ju jättebra ska absolut prova det nästa gång. Tack så mycket.
Mia.
 
Jag kan hålla fast min hane hur mycket jag vill....ända till jag håller fast i en tass.....då skriker han som kniven sitter i honom och han får råpanik....jag KAN smörja trampdynorna, men det är lite mer "finess" att få dit en kloklipp :angel:
 
Nu har jag kört lite mutor några kvällar i rad. Först hade jag medhjälpare, men sen satte jag hunden lade godisbiten framför och sa stanna. Han satt lugnt och fint utan problem. jag klippte en tass/kväll. Han fick sitt varsågod när tassen var klar, då tog han godiset. Sista kvällen körde vi utan godis, klippte och han var lugn och snäll och när allt var klart fick han en liten godis. Senare låg jag och pillade på klorna, klippte lite här och där...INGA PROBLEM! :)
 
Måste bara berätta att min ena labrador är helt galen i kloklippning, han älskar det! Så fort tången åker fram lägger han sig på rygg och räcker (nästan) fram tassen...Skum hund alltså. och jag har ändå råkat klippa för djupt några gånger, men han tycker ändå så mycket om det. när jag köpte min andra labrador så gör ha´n likadant, lägger sig så snällt på rygg och låter matte klippa, inga problem.
 
Jag klipper klorna var tredje dag på mina. Då förblir pulpan kort och klorna alldeles jättefina. :D

Jag gör som så att jag lägger en godisbit på bordet, ber hunden lägga sig och så klipper jag i lugn och ro alla klor och så får hunden en godis. Enkelt!

Har aldrig varit några problem. När jag hade en kull hemma så började jag klippa deras klor när de var 1 vecka gammla och sedan dess gjorde jag det var 3-5 dag under dessa 8 v. När jag träffade de nya valpägarna så frågade jag hur det gick med kloklippningen och ingen hade problem med detta.

Däremot tycker jag det är svårt att hitta bra klotänger. Har köpt ett antal och tycker de blir så slöa fort. Har köpt mina i prisklasser från 50-250:- ingen håller bra. Någon som har tips?
 
Håller på att lär tiken att hämta klotången själv nu, varför ska det vara tråkigt att klippa klor!?

Tror att det största problemet ligger i osäkerheten i ägaren.

Passar en kompis rottis just nu och ägaren säger att hunden är omöjlig att klippa för hon morrar och smånafsar. Blev ju tvungen att testa nu när jag är ensam med hunden. :angel: Stod som en ängel. Tycker det är lättare ibland att låta hunden stå när man klipper.

Frågan är om det var jag, den ganska ovana miljön eller att få stå upp istället för att ligga på rygg som gjorde att det gick bra. Eller kan det varit den godbiten som låg framför näsan på en hungrig rottis. :D :angel:
 
Inte för att vara negativ men....Jag upplever att det ofta är lättare för en utomstående att göra besvärliga saker med en annans hund. Nyhetens behag tror jag det kallas för...
 
Så tror jag också det kan vara. Jag är hundvakt nu över sommaren, och den hunden skriker så fort han ser tången säger matte. Och han skriker fast man inte ens klipper om jag fattat det rätt.
Jag har säkert klippt 6-7 ggr nu på honom och han har inte sagt ett ljud. Det går jättebra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 909
Senast: Mkb
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
723
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
3 189
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp