Klövjeväska till mindre hund.

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Jag är mycket ute I skogen med min dvärgpudel. Egentligen är hon en liten mellanpudel då hon är ca 37 cm i mankhöjd. Länge sedan jag vägde henne, men ca 7,5 - 8 kg skulle jag tro.

Hon är tre år gammal och i bra kondition och styrka.

Jag funderar på att köpa en klövjeväska till henne och tittar på denna:

https://www.nonstopdogwear.com/sv/p...htfPImKaji_78q_Oot3Q0TWaGsQmEE00Rl#size-chart

Är det någon här som har erfarenhet av klövjeväska till en mindre hund?

Något man behöver tänka på?

Tanken är att hon ska kunna bära med sig sin egen mat. Självklart ingenting tungt.

Nu är jag kanske nojig men jag bestämde mig för ett antal år sen, efter mycket fundering, att inte använda klövjeväska då risken för felbelastning känns så pass stor. Jag vandrar en del och vandrade ännu mer förut så jag kollade verkligen runt och läste på om klövjeväska. Det slutade som sagt med att jag landade att inte använda klövjeväska pga risken för felbelastning.

Det är såklart massa som använder klövjeväska på sin hund så detta är ju bara min syn på frågan. Det finns en del vandringsgrupper med hund på facebook där du kanske kan få fler svar.

Gällande stor och liten hund har jag tyvärr inget råd att ge - jag har främst koll på medelstor-större hund (50-60 cm manken). Ska man ha klövjeväska på sin hund är det dock oerhört viktigt att den verkligen sitter rätt - det lär gälla oavsett storlek på hund.

Jag har tränat ganska mycket med klövjeväska, dock inte med liten hund, utan stor hund. Men trots robust draghund så har jag tränat in den försiktigt med klövjeväska. Börjat med tom väska, sedan fyllt med tex plastpåsar för att få "volym" men ingen vikt och sedan tex tyger (exempelvis handdukar) och succesivt ökat tyngden (för större hund har jag främst använt vattenflaskor för att få jämn vikt). Viktig också att se till att tyngden hamnar framåt, så att den inte sliter på ryggen.
Med liten hund så skulle jag nog vara ännu mer försiktig med vikten och invänjningen. Och kanske hellre använda exempelvis foder än vatten som tyngd och väga vikten noga. Tänker att det kanske finns risk för att det kan slita på knäna (osäker om pudel kan ha risk för problem med knäskålarna?).

Eftersom jag inte har koll på rygg, benstomme, knäskålar osv på pudlar så törs jag inte ge några särskilda råd om det. Men överlag tyckte jag (och hunden) att det varit bra träning med klövjeväska för att det blir lite mer "jobb" för hunden. Man kan ju lyfta av själva väskan och bära väskan själv, om det behövs i terräng eller för att avlasta (obs: kolla att väskan är enkel att lyfta av, men jag tror de flesta lite "bättre" klövjeväskor nuförtiden är smidiga att lyfta av).

Tillägger att jag varken vill råda eller avråda kring att använda klövjeväska för just en liten hund. För det kan säkert slita på rygg och knän. Men som sagt jag har tyckt att det varit kul och bra extra träning för min (lite större) hund då... Men viktigt att träna upp försiktigt oavsett 😊.

Liknande trådar

• Flyga med hund, vikt?
  • Halsband med aluminiumspänne?
  • Vilken handväskhund ska min man ha?
  • Vet inte längre om jag vill omplacera hunden

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!