Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Jag har liknande problem med min häst, hosta vid ansträngning i perioder men har ingen feber, inget nedsatt allmäntillstånd, är pigg o glad o har jättebra kondis. Har haft någon hostperiod per år de senaste 4 åren ungefär, i år har det blivit värre så jag åkte till Uppsala för en ordentlig koll för några veckor sen. De konstaterade att han har en svalginflammation, ingen infektion, inget direkt slem. Men - han har förstorade folliklar på sin slemhinna som gör att hans immunförsvar reagerar alldeles för starkt, det är troligtvis det som gör att han får återkommande problem. Dessa folliklar brukar inte vara så stora som hans på vuxna hästar, utan brukar finnas tills hästen är 3-4 år.
Vi har testat att ge kortison via andningsmask nu i några veckor, men det har inte hjälpt. Nu har han fått en hostperiod igen och i samband med det fick han slem i halsen, kanske en infektion pga att hans immunförsvar blivit nedsatt av kortisonet, och hemmavet har satt honom på penicillin o vila. Ska på åb om en vecka.
Vore jag du skulle jag absolut endoskopera för att få veta om det är slem, eller kanske en allergi, eller nåt annat - det behöver inte bero på miljön när den hostar, min har gått på lösdrift större delen av sitt liv och har ju ändå problem.
Jag har nu bokat en tid hos en vet som ska vara en av dom bästa på just halsar, har fått en tid i december.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

aha intressant. Tack för att du delar med dig, hoppas din blir bättre snart då.

Nu har det ju gått några veckor nästan, och jag har märkt att han nästan inte hostar alls, eller vissa pass inget, om han värms upp massor (alltså överdrivet mycket nästan) i skritt. Vet inte vad det betyder ritkigt, speciellt som samma problem varit på sommaren så det lär ju inte ha med själva luftvärmen att göra då.

Han ska ju till klinik snart så får väl avvakta lite mer teorier tills vi kollat på honom där. I övrigt är han väldigt pigg och glad.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Tadam nu är alla prover klara och resultatet på den luriga hostan var:

Inget virus närvarande i nuläget. (men han har antagligen ahft ett tidigare sa vet. då han ju är importhäst och blivit flyttade några gånger innan detta började)
Hade tjockt äckligt slem i övre luftvägarna (såg det själv och det var bläk)
Det fanns betahemolyserande streptokock. (inte av typen Strept. Equi och heller inte Zooepidemikus)
Antagligen av typen Equisimilis.

Ska behandlas med 7-10 dagar av pencillin sprutning.

Är glad att vi väntade med behandling tills resultat var tillbaks, vet. hade funderingar på kortison behandling men det skulle ju eventuellt/ potenciellt gjort bakterieväxt värre och det var ju tur att vi inte gjorde då!

Inte dammhosta eller bronkit så det är skönt.

Så...det var typ som jag trodde, han har fått nåt i vintras som vi inte märkte pga, boxvila och jag borde fasan ha kollat det direkt i våras.

Läxa lärd. Endoscopi om jag hör nåt annat än normalt.
BAL sköljprov utfördes aldrig då vi ju hittade problemet i övre luftvägarna.
Dock hade han precis som Liselotts häst lite förstorade folliklar precis vid svalget, som är en immunreaktion lite sa hon, men det kanske var för bakterie närvarande då. Vet. var inte direkt orolig för just den saken iallafall.
Alla andra prover var nu normala på blodet.

Trots att det lät som torrhosta och vi aldrig sett någon form av slem eller sjukdoms symtom så fanns det där.
Så så var det med det, skönt att det hittades nu iallafall för det borde bli bra med behandling :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Vad skönt att du vet lite mer. Men jag undrar om ni uteslutit allergi?

Vi har en häst i stallet med precis de symtomen och som också hade slem och behandlades, men den hade dessutom en allergi som gjorde att detta uppkommit. Det var alltså inte genom virus eller infektion fårnn början. Den hästen får nu regelbundet vaccinationer mot sin allergi och är helt symtomfri:idea:
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Min har också varit bra efter senaste behandlingen (10 dagar med Hippotrim).

Så det blir inget mer kortison för vår del, det gjorde troligtvis att hans immunförsvar blev försämrat och infektionen fick fäste - men det var ju svårt att veta innan vi provat :)

Hoppas din också blir fräsch nu när ni vet vad det är!
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Nej tyvärr inte, dock så var omständigheterna (foder, stallmiljö, strö etc. allt egentligen) helt annorlunda när det kom första gången från hur det var när det kom nu på hösten, och dessutom fanns det en nära häst i vintras som hade ett virus och vart behandlad med antibiotika för att den varti väldigt slemmig och hostig, så vet. kände att det var ganksa säkert kort men om det skulle komma tillbkaa så får vi kolla vidare kanske.

Dock är det väl väldigt svårt att allergitesta och få fram resultat? jag har gjort det tidigare på ett sto jag hade och vi höll på länge men hittade inte vad det var, trots att hon hade solklar allergi som på något sätt hade med protein att göra.
Vad är det för vaccinationer din får? Och hur fastställdes det och vad är det den är allergisk mot?

Liselott: Vad bra att det verkar bli bättre då! Hoppas det håller i sig :) Tur att man lär sig av sina läxor, jag borde ha gjort endoskopi i våras men men...nu vet jag det.
 
Sv: Klurig torr hosta, vad kan det vara?

Iof. sa jag att det var "nåt med protein att göra" eftersom vi aldrig helt kunde klura ut vad det var...men det var endast foder med högt proteinvärde som vart reaktion på, oavsett vilken typ av foder. Ingen reaktion på samma foder i mindre mängder dock (detta var sant för alla olika foderformer vi provade, hon kunde inte tolerera någon större mängd av det trots rejält proteinfattig och stort behov = högdräktig och senare digivande. Även fölet hade viss proteinbrist pga. detta problem första tiden)
Det var samma reaktion oavsett om det var ensilage, lucern, och ganksa många olika typer av kraftfoder.
Till slut så funkade Eggersmans Avelsfoder som har massa protein (såklart för det är ju avelsfoder) och det tolererade hon väldigt bra, kunde ge 4kg utan allt för stor reaktion. Ingen aning om varför just det funkade! Och det lär jag väl aldrig få reda på.
Fanns fortfarande gallor och lite proteinknölar men resten av symtomen (nässleutslag, enorma knölar och gallor, plus urin som luktade sådär som det gör när dom pissar ut proteinöverflöd så att säga "proteinpiss" som vet vet kallar det för. Väldigt speciell lukt)
Det var som att hon inte kunde ta upp protein trots behov. Gav henne även essensiella aminisyror i alla former ifall det fattades nåt där, men det verkar inte ha varit problemet.

Min nuvarande häst har också haft samma problem, dock i mindre extrem form. Han tål protein från lucern men inte vissa kraftfoder och inte soja. Sojaolja går bra dock.
Samma symtom, nässelutslag, stora knölar, stora gallor etc. men mindre extremt än stoet.
Även han har stort proteinbehov och behöver lägga på sig.
Båda är högt i blod. Stoet var arab och denna har ganska mycket fullblod som slagit igenom.

Ska nu prova D&H equine sensitive och se om han tål det...blir spännande.
Men det har ju inget med hostan att göra haha, men så var det med det. Om du vill ha mer exakt info om stoet och hela den historian så finns gamla trådar nånstans här, "proteinallergi" eller nåt sånt och stoet hette Elsa och var ju jag som startade tråden. Går nog att hitta men var ett tag sen.

Ang. hostan så har han börjat hosta upp slemmet så det är väl bra typ, fast fått en lite tråkig hematom på halsen (vet. som sprutar väldigt bra varje dag men kan ju hända ändå tyvärr) så han är inte så glad. Hoppas att den försvinner snabbt och att det inte blir nåt mer. Är 4 dagar kvar av sprutor :/.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 563
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Hazel
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 134
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp