Status
Stängd för vidare inlägg.
Weeeh! Första dagboksinlägget! Men det här är egentligen ingen riktig dagbok, jag kände mest att den här funderingen inte passade in på Allmänt.

Just nu är allt bra, även om jag vet att både boende och jobb inte kommer vara för evigt. Men tills vidare är jag nöjd med situationen. Men när jag funderar över vad jag vill sedan, inser jag att jag är kluven. Jag har två större områden där jag inte kan komma överens med mig själv. Vilket förstås försvårar hur jag ska tänka när sedan börjar närma sig.

En del av mig vill hyra en liten lägenhet och inte behöva bry mig om snöskottning, laga trasiga tak, renovera badrum etc. En del av mig vill ha en egen (liten) villa med trädgård så jag kan odla både frukt och grönt. Jag ser framför mig hur jag syltar och saftar för husbehov (hände iofs inte när jag hade tillgång till trädgård, men det fanns helt enkelt inte tid när jag slet ihjäl mig med hästarna). De här två delarna av mig är inte riktigt kompatibla. Jag vill ha nära till många restauranger (hämtmat när jag inte orkar laga mat!) samtidigt som jag vill vara helt ifred (gärna med närmaste granne 1 km bort).

Sen är det en del av mig som drömmer om att vara helinackorderad med häst. Att bara behöva åka ut, mysa och rida (ev mocka). Att kunna resa bort precis när jag känner för det, utan att behöva krångla med hästvakt (eller som nu, bara åka den period hästarna är på bete). Att ha ridhus på skrittavstånd (eller på gården) och med tillgång till bra tränare. Att (äntligen!) få lägga tid på att utveckla min ridning. Det här kolliderar dock med min önskan om att få sköta om mina hästar (för då behövs det ju flera) helt själv, tex som nu när jag hyr en lösdrift och får sköta allt själv. Ingen som lägger sig i om jag fodrar fem gånger en dag och fyra gånger en annan. Ingen som bryr sig ifall jag vill fodra en häst extra eller ha täcke på en men inte de andra. Välja själv vilket strö jag vill ha i ligghallen, vilket grovfoder hästarna ska äta. Ja, ni fattar. Kontrollbehov helt enkelt. ;-)

Hur jag än vänder och vrider på det hela, så får jag inte ihop det. Så just nu är jag väldigt tacksam över att jag har ett ok boende, en ok lösdrift (hey! snart finns det ett bra ridhus 15 min bort med transport!) och ett toppenjobb (som förvisso kräver pendling). Om nån har några tankar på mina kluvna delar av mig själv, så skriv gärna en kommentar. Själv är jag mest fredagstrött, men lovar att svara så gott jag kan.
 

Bor på gård och i lägenhet (särbo med gammal sambo ) 😁
Men om jag ska bo ensam ensam igen har jag extremt svårt att bestämma mig för hur jag vill bo , känns helt omöjligt vill ha både stan och landet lika mycket 🤔

Får ta tag i att hitta en vettig särbo alltså. ;) Tänker att det borde krylla av typ köttbönder med highland cattle på lösdrift i skåne. :angel:
 
Jag försöker göra det så lätt för mig själv först och främst :D sen ska jag såklart trivas men tid är en bristvara och den kan jag inte köpa mig mer av.

Bor i lägenhet för det är smidigt. Sen vill jag också odla, mysa i solen i en trädgård men just odlandet har jag inte jättemycket tid för, om jag ska vara ärlig!
Det kan jag göra lite på balkongen och sen sola mm åker jag till vänner, föräldrarna, familjens sommarstuga mm mm jag kan även sitta på balkongen.

Men sen tycker jag inte du ska ta för stora steg om du är osäker :) så du inte ångrar dig!

Inhyrd är smidigt tycker jag ;) Folk som inte har hästintresse tror alltid jag drömmer om eget stall men nej tack, för mycket jobb!

Jag har ju haft hästar i eget stall mellan 1993-2001 och 2013-2017. Men tyvärr har det varit så dåliga upplägg, att jag slitit ihjäl mig och aldrig fått tid till ridning. Nu hinner jag vintertid rida iaf fem gånger/vecka, vilket är trevligt, men då är det istället dåligt underlag som ställer till det för mig (eller framförallt hästarna). Bara tanken på att kunna gå in i ett ridhus gör mig alldeles knäsvag. :love: Den största tiden jag lägger på hästarna är att fodra, packa hö och mocka ligghallen. Det märks stor skillnad när de går på bete, då hinner jag plötsligt rida bägge hästarna nästan varje dag...

Men i scenariot med fullskötsel har jag nog tänkt mig endast en häst, så det ligger långt fram i tiden i såna fall. :)

Funderar på om jag egentligen inte vill odla, utan mer njuta av egenodlade grönsaker och frukter. Det är ändå lite skillnad när jag tänker efter. Hm... Närodlat kanske får räcka ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 742
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp