Bukefalos 28 år!

Knäppa grimman

linafina

Trådstartare
Hur spänner ni fast käkremmen på grimman? Har ni själva haken inåt emot huden på hästen eller har ni haken utåt från hästen? Jag har reflekterat över att folk gör olika och undrar hur Ni gör och varför.

Vissa grimmor kan man inte ens välja själv utan den är ditsatt antingen med haken inåt eller utåt.

Kan det vara så att många väljer att ha det inåt för att hästen kan fastna om det är utåt?

Själv fick jag lära mig tidigt att haken ska vara utåt, bort från hästen.
 
Sv: Knäppa grimman

Knäpper alltid inåt efter en incident då hästen fastnade då haken satt utåt.
 
Sv: Knäppa grimman

Jag försöker i möjligaste mån undvika att ha grimmor på i hagen. Har haft incidenter när haken knäppts utåt och hästen fastnat. Bl a fastnade mina två hästar i varandras grimmor för många år sedan. Jag såg dem beta jättetight hela dagen och fattade inte vad som hänt förrän de kom fram till vattenbaljan och drack - fortfarande kind mot kind :D Tur att ingen fick panik och började dra...
Vid ett tillfälle hade en häst lyckats knäppa haken i kinden på sig själv och fick ett fult sår.
Alltså undviker jag grimma när hästarna ska vara själva, typ i box och hage. Men vid uppbindning i transport mm knäpper jag utåt och ser till att inget finns att haka fast i.
 
Sv: Knäppa grimman

Jag knäpper bara grimman och har inte ens reflekterat över att man kan göra olika. Nu har jag bara grimma på när jag hanterar hästen så det blir inte långa stunder direkt.
 
Sv: Knäppa grimman

Knäpper nog oftast utåt så att inte haken ligger på hästen. Våra hästar har aldrig grimma på i hagen eller i boxen så det är osannolikt att de skulle kunna fastna. Men när någon annan hanterar hästarna bryr jag mig inte om hur de knäpper grimman.
 
Sv: Knäppa grimman

Utåt, alltid utåt efter att ha sett flera skador där haken var knäppt inåt.
Är dessutom sjukt noga med att käkremmen ska vara knäppt då jag sett två hästar som slängt till med huvudet och skadat ögat på den lösa haken....rys!
Har grimma på så lite som möjligt för att eliminera riskerna för skador.

Har hört om en häst som gick länge och väl fram och tillbaka längs staketet, när ägarna kom dit och undrade varför så visade det sig att han råkat haka fast grimman i ståltråden. Snäll som han var så gick han där fram och tillbaka.

Skulle det vara så att dom fastnar i någon/något och drar så går de flesta grimmor och hakar faktriskt sönder så hästen kommer lös utan att skada sig.
 
Sv: Knäppa grimman

Med de gamla hederliga karbinhakarna SKA den spännas utåt.

har sett horribla skador där hästens halva ganasch sprättats upp.

Med de moderna med lite pigg som man för ner- inåt.

I hage ska de inte ha grimma, men om de måste kan man sätta dit en klen nyckelring i ringen o fästa i.
 
Sv: Knäppa grimman

Alltid knäppningen/haken ut! Viktigast om det är pistolhake, men med andra sorter går det på rutin och då knäpper jag även dessa utåt.
Har sett en häst med ett stort, blodigt hål (efter pistolhakens pigg) in i ganaschen efter att ha lämnats i hage med (inåtknäppt) grimma på. Det är inget jag vill vara med om igen, och även om min häst inte har grimma på mer än till/från hage så tänker jag inte riskera något..
 
Sv: Knäppa grimman

Alltid haken utåt. En säkerhetsfråga.
Jag har också märkt att många verkar strunta i detta och sätter ofta haken inåt. Underligt. Jag ändrar om jag kan.
Har också sett att vissa grimmor är sydda så att haken automatiskt är vänt inåt. Hur tänkte de när de sydde då?
 
Senast ändrad:
Sv: Knäppa grimman

Har aldrig grimma i hagen förutom möjligen ytterst tillfälligt av någon anledning (t.ex. hovis kommer och man ska snabbt byta häst i hagen när den en är klar). Knäpper alltid utåt, ser obekvämt ut med spännet innåt.
 
Sv: Knäppa grimman

Beror lite på vad det är för hake, men oftast knäpper jag den inåt. Ser helst inte att grimman är på i hagen och boxen, bara när jag hanterar hästen.
 
Sv: Knäppa grimman

utåt, annars skaver haken ju :/ har läder grimma i hagen då jag haft alldeles för många hästar som rymt. dock så behöver de 2 stora inte ens el i hagen :). så hade egentligen kunnat vara nakna.
 
Sv: Knäppa grimman

Alltid haken utåt. En säkerhetsfråga.

Alltid haken INÅT, det är en säkerhetsfråga.... Har varit med om flera rätt otäcka olyckor där den värsta var två hästar med grimmor på sig i hagen och hakarna knäppta utåt som fastnade med grimmorna på nåt sätt i varandra. Båda hästarna fick tokpanik och den ena knäckte nacken. Då tar jag hellre ett sår på ganaschen.
 
Sv: Knäppa grimman

Alltid haken INÅT, det är en säkerhetsfråga.... Har varit med om flera rätt otäcka olyckor där den värsta var två hästar med grimmor på sig i hagen och hakarna knäppta utåt som fastnade med grimmorna på nåt sätt i varandra. Båda hästarna fick tokpanik och den ena knäckte nacken. Då tar jag hellre ett sår på ganaschen.
Varför har man överhuvudtaget grimma på i hagen:confused:

Ren o skär bekvämlighet:crazy:

en grimma är till för att leda den med- trodde jag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 799
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 285
Senast: Elendil
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
824
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp